۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۱
کد خبر: ۲۶۸۸۰۱
آیت الله نوری همدانی:

مشکلات بشریت ناشی از عدم اعتقاد به معاد است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله نوری همدانی به معاد و جهان آخرت اشاره کرد و گفت: اصول دین، مبانی و ریشه دین اسلام است؛ اما فروع دین به اعمال و تکالیف شرعی گفته می‌شود که اعتقاد به معاد در میان مسلمانان از اصول و مبانی دین اسلام است.
آيت الله نوري همداني

 گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید، یکشنبه شب در ادامه سلسله سخنرانیهای شبهای ماه مبارک رمضان که از شبکه اول سیما پخش شد، به اصول و فروع دین اسلام اشاره کرد و گفت: اصول دین، مبانی و ریشه دین اسلام است؛ اما فروع دین به اعمال و تکالیف شرعی گفته می‌شود که اعتقاد به معاد در میان مسلمانان از اصول و مبانی دین اسلام است.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به معاد و جهان آخرت اظهار داشت: معاد به معنای بازگشت و بازگرداندن انسان‌ها است که انسان بعد از مرگ، حیاتی دوباره پیدا می‌کند و نتیجه اعمالش را می‌بیند.

 

وی مرگ را پلی به سوی جهان آخرت خواند و ابراز داشت: انسان با مردن، نابود نمی‌شود و مرگ همانند پلی است که او را از عرصه دنیا به سوی آخرت منتقل می‌کند.

 

این مرجع تقلید، به عالم برزخ اشاره کرد و گفت:‌ به فاصله دنیا تا قیامت و جهان آخرت،‌ برزخ گفته می‌شود؛ یعنی جسم انسان از بین می‌رود اما روحش، حیات دارد و در قالب جسم مثالی برزخی که لطیف تر و سبک تر از جسم آخرتی است تا روز قیامت در عالم برزخ باقی می‌ماند.

 

وی با اشاره به روز قیامت و حیات دوباره انسان یادآور شد: خداوند با علمش، ذرات بدن انسان را از اعماق دریا و اعماق خاک جمع می‌کند و روح را به همان بدن دنیایی وارد می‌کند تا نتیجه اعمالش را ببیند.

 

این عالم برجسته حوزه علمیه قم، اصول دین را عقلی خواند و خاطرنشان کرد: لقمان فردی پاک و خودساخته بود که به فرزندش، قیامت را گوشزد می‌کرد؛ چنان که خداوند،‌ پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) نیز کلام لقمان را به عنوان نصیحت ذکر می‌کند.

 

وی به نصیحت لقمان اشاره کرد و گفت: لقمان به فرزندش گفت «اگر عمل انسان در دل سنگ یا در اوج آسمان‌ها و اعماق زمین باشد، خداوند آن را به محاسبه خواهد کرد».

 

حضرت آیت الله نوری همدانی افزود: روز قیامت، مال و فرزند به درد انسان نمی‌خورد؛ مگر کسی که با ‌اعتقاد و ایمان به خدا، اعمال نیک انجام دهد و دل پاک و سالمی داشته باشد؛ چنان که قرآن با آیه «الا من اتا الله بقلب سلیم» بر قلب سلیم و بدون شرک و ریا یاد می‌کند./908/پ202/ج

ارسال نظرات