۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۲۶۸۸۹۶

نگاهی به کتاب‌شناسی کاظمین

خبرگزاری رسا - فهرستواره آثار منتشر شده درباره امام کاظم و امام جواد علیهما ‌السلام با عنوان کتاب‌شناسی کاظمین تألیف اباذر نصر اصفهانی منتشر شده است.
کتاب‌شناسي کاظمين عليهما السلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، فهرستواره آثار منتشر شده درباره امام کاظم و امام جواد علیهما ‌السلام را با عنوان کتاب‌شناسی کاظمین تألیف اباذر نصر اصفهانی منتشر کرده است.

 

بررسی ابعاد سیره و زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام از دیرباز تاکنون مورد تحقیق و پژوهش اندیشمندان بوده است.

 

پژوهشگرانی که در این حوزه قلم زده‌اند، کوشیده‌اند با شناساندن و ترویج سبک زندگی اهل بیت علیهم‌السلام به جامعه، ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی را از ساحت حیات بشری بزدایند.

 

برخی نیز با بررسی و شناخت ادوار زندگانی امامان معصوم علیهم‌السلام و شرایط حاکم بر آن، به دنبال درک رفتار آن بزرگواران با حاکمیت و شرایط عصرشان بوده‌اند.

 

امام موسی کاظم و امام محمدتقی علیهما ‌السلام، که به کاظمین یا جوادین مشهورند، از جمله امامانی‌اند که کتاب‌ها، مقالات و پایان‌نامه‌هایی درباره ابعاد زندگانی و نیز اوضاع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی عصر ایشان نوشته شده است.

 

با این حال، باز می‌توان گفت که زندگی این دو امام معصوم، دارای نکاتی است که کمتر کسی از آن اطلاع دارد؛ به گونه‌ای که کارهای انجام شده پاسخگوی نیاز علمی جامعه امروز نیست و باید بیشتر درباره ابعاد زندگی ایشان کار شود.

 

از آنجا که آشنایی با پیشینه تحقیقات، در هر حوزه بایسته و ضروری است، تهیه کتابشناسی امام کاظم و امام جواد علیهم‌السلام می‌تواند کمک مناسبی برای علاقه‌مندان به این حوزه پژوهش باشد.

 

رجوع به این کتابشناسی، مشخص می‌کند که تحقیقات در چه زمینه‌هایی صورت گرفته و در چه موضوعاتی پژوهش نشده است به این ترتیب مسیر تحقیقات را معین و از هدر رفتن وقت پژوهشگران در جست‌وجو و شناسایی منابع، جلوگیری می‌کند.

 

این کتابشناسی، گزارشی از آثار و منابع منشره، اعم از کتاب‌ها، مقاله‌ها و پایان‌نامه‌های حوزوی - دانشگاهی درباره امام کاظم و امام جواد علیهما ‌السلام است.

 

همچنین به جهت اهمیت شهر کاظمین، که حرم این دو امام معصوم در آن واقع است و از همین رو به این نام مشهور شده است، نوشته‌هایی که درباره این شهر در حوزه‌های تاریخی، جغرافیایی، معماری، مردم‌شناسی و فرهنگی منتشر شده نیز معرفی می‌شود.

 

اطلاعات گردآوری شده در کتاب‌شناسی کاظمین در سه فصل تنظیم شده است؛ فصل نخست، آثاری که درباره امام موسی کاظم علیه‌السلام نوشته شده، معرفی شده است.

 

فصل دوم، به معرفی آثار نوشته شده درباره امام جواد علیه‌السلام اختصاص دارد و در فصل سوم اطلاعات آثاری که درباره شهر کاظمین منتشر شده، آمده است.

 

در هر فصل نیز، اطلاعات آثار در سه بخش کتاب‌ها، پایان‌نامه‌ها و مقالات تفکیک شده‌اند و نیز در هر قسمت، منابع براساس زبان متن تفکیک شده‌آند.

 

تلاش محقق بر این بوده که با بهره‌گیری از روش‌های متعدد و استفاده از روش‌های جست‌وجوی پیشرفته، تمامی منابعی که درباره موضوع‌های فوق به زبان‌های مختلف و در کشورهای مختلف، منتشر شده است را شناسایی و معرفی کند.

 

کتاب‌شناسی کاظمین فهرستواره آثار منتشر شده درباره امام کاظم و امام جواد علیهما ‌السلام در قطع رقعی، شمارگان 500 نسخه و به قیمت 5500 تومان از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شده است./920/ن601/ق

ارسال نظرات