۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۲۶۸۹۷۶
آیت الله سبحانی:

مصلحان آسمانی برای رسیدن به هدف وسیله را توجیه نمی‌کنند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی به تفاوت مصلحان آسمانی با مصلحان بشری اشاره کرد و گفت: مصلحان بشری همانند گاندی در برخی موارد با افکار جاهلیت همراهی می‌کنند؛ زیرا اگر همراهی نکنند به اهدافشان نمی‌رسند؛ چنان که گاندی با گاو پرستی همراهی می‌کرد؛ در حالی که فردی تحصیل کرده بود و به فقر بسیاری از مردم آگاه بود؛ اما مصلحان آسمانی در هیچ شرایطی برای رسیدن به هدف، وسیله را توجیه نمی‌کنند.
آيت الله جعفر سبحاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) برگزار شد، در سلسه تفسیر آیات سوره احزاب به صفات و ویژگی‌های پیامبراکرم(ص) در سوره احزاب اشاره کرد و گفت: خداوند در سوره احزاب به 10 ویژگی‌ پیامبر(ص) اشاره می‌کند.

 

وی افزود: خداوند در سوره احزاب، پیامبر اکرم(ص) را فردی درس نخوانده معرفی می‌کند که در کتاب تورات و انجیل نامش ذکر شده است؛ امر به معروف و نهی از منکر می‌کند؛ پاکیزگی‌ها را حلال و ناپاکی‌ها را حرام می‌کند و غل و زنجیر و بارهای سنگین را از دوش مردم جاهلیت برمی‌دارد.

 

حضرت آیت الله سبحانی، غل و زنجیر مردم جاهلیت را خرافات و سنت‌های غلط خواند و ابراز داشت: پیامبران الهی آمدند تا عقل مردم را افزایش دهند و امت‌ها را آگاه کنند؛ چنان که پیامبراکرم(ص) نیز در خطبه حجة الوداع و در فتح مکه، تمام مراسم جاهلیت را زیر پا می‌گذارد.

 

وی به تفاوت مصلحان آسمانی با مصلحان بشری اشاره کرد و گفت: مصلحان بشری همانند گاندی در برخی موارد با افکار جاهلیت همراهی می‌کنند؛ زیرا اگر همراهی نکنند به اهدافشان نمی‌رسند؛ چنان که گاندی با گاو پرستی همراهی می‌کرد؛ در حالی که فردی تحصیل کرده بود و به فقر بسیاری از مردم آگاه بود.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم، با اشاره به سیره پیامبراکرم(ص) در مواجهه با خرافات خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) حتی اگر خرافات به نفع ایشان بود و به هدفشان کمک می‌کرد، آن را امضا نمی‌کردند؛ چنان که اگر ایشان چند روزی با بت پرستان همراهی می‌کردند بسیاری از بت‌پرستان موحد می‌شدند؛ اما رسول خدا(ص) هرگز حتی برای لحظه‌ای با مشرکان همراهی نکردند.

 

وی با تأکید بر اهمیت تخصص در تفسیر قرآن یادآور شد: قرآن برای هدایت همه مردم نازل شده است؛ اما فهمیدن آن تخصص می‌خواهد؛ همانند علامه طباطبایی و کشاف که قرآن را تفسیر کرده‌اند.

 

مفسر برجسته قرآن کریم گفت:‌ در این سوره به مسلمانان دستور می‌دهد که فرزندان یتیم و فرزندخواندگان را به نام پدرشان بنامند و در صورت جهل نام پدرشان، آنها را برادر و دوست خطاب کنند؛ مگر از روی اشتباه و غفلت که اشکال ندارد.

 

وی به حدیث «رفع» اشاره کرد و افزود: پیامبراکرم(ص) چند کار را مورد بخشش قرار داده است که یکی از آنها اشتباه است؛ اما اگر کسی کاری را از روی عمد انجام دهد کار حرامی را انجام داده است.

 

حضرت آیت الله سبحانی، دین اسلام را دین عقل و تعقل خواند و گفت: هر سنتی که مخالف عقل باشد، دین اسلام نیز با آن مخالف است؛ چنان که نحس بودن سیزده نیز مخالفت با عقل است و برخی از سازمان‌ها همانند سازمان ملل که مدعی پرورش عقل در جهان هستند با خرافات و سنت‌های غلط درگیر هستند./908/پ201/ج

ارسال نظرات