۰۵ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۱
کد خبر: ۲۷۰۰۵۳
استاد حوزه علمیه:

ائمه اطهار نور هدایت الهی هستند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام فصیح نیا با بیان این‌که اطلاق نور بر مصادیق امامت و ولایت نیز آمده است، گفت: علت ماندگاری یاد و راه سید الشهدا(ع) نور بودن آن حضرت است.
حجت الاسلام فصيح نيا
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام فصیح نیا، مدیر مدرسه علمیه حضرت امیرالمؤمنین(ع) مراغه، امروز در برنامه «اوباشدانلیق» شبکه سهند با اشاره به این که نور چیزی است که به ذات خود ظاهر باشد و غیر را هم ظاهر ساز و سبب مشاهده غیر شود، گفت: نور در متون دینی بر مصادیق گوناگونی اطلاق شده است این مصادیق طیفی از موجودات را شامل می‏شود که یک طرف آن نور حسی و طرف دیگر آن ذات خداوندی است.
 
وی با تشریح این که نور نامی از نام‏های خداوند است، ابراز داشت: «اَللّهُمَّ اِنّی اَسَئَلُکَ مِنْ نُورِکَ بِاَنْوَرِهِ» در این فقره سالک از اسم نور الهی مسئلت دارد؛ «خدایا از تو خواهم به نورانی ترین مراتب روشنیت» وَکُلُّ نُورِکَ نَیِّرٌ اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ بِنُورِکَ کُلِّهِ»؛«با اینکه تمام مراتب روشنیت نورانی است خدایا از تو خواهم به همه مراتب نورت».
 
حجت الاسلام فصیح نیا تصریح کرد: بارزترین جایی که از خداوند تعبیر به نور آمده است دعای جوشن کبیر می باشد؛ یا نور النور، یا منور النور، یا خالق النور، یا مدبر النور ... و در برخی از آیات قرآن نیز از خداوند تعبیر به نور آورده است، «اللَّهُ نُورُ السَّمَوَتِ وَالْأَرْضِ»، برخی مفسرین، نور را در این آیه به معنای هدایت دانسته اند.
 
این استاد حوزه با اشاره به تعابیر دیگر نور در آیات و روایت اشاره داشت: قرآن کریم از خود نیز تعبیر به نور آورده است چنانچه می فرماید؛« قَدْ جَاءَکُم‌ مِنَ اللَهِ نُورٌ وَ کِتَـبٌ مُّبِینٌ» و برخی از آیات ایمان را با تعبیر نور بیان داشته است؛«الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات إلى النور»، نور در این آیه به معنای ایمان است یعنی خداوند مؤمنان را از تاریکی به ایمان هدایت می کند.
 
وی در ادامه تأکید کرد: در برخی روایات از علم با عنوان نور بیان شده است؛ «العلم نور یقذفه اللّه فی قلب من یشاء»؛ «علم، نورى است که خداوند به قلب هر کس که بخواهد مى افکند »
 
وی افزود: از کاربردهای دیگر واژه نور، اطلاق نور بر مصادیق امامت و ولایت و به ویژه علی(ع)است، چون ائمه(ع) با ولایت و علم خود دنیا را روشن کرده‏ و دلهای مؤمنان را نورانی کرده‏اند.
 
حجت الاسلام فصیح نیا ابراز داشت: در زیارت سیدالشهداء(ع) آمده است که «أَشْهَدُ أَنَّکَ نُورُ اللَّهِ الَّذِی لَمْ یُطْفَأْ»؛ شهادت می دهم تو نور خداوند هستی، رمز ماندگاری سید الشهداء(ع) نور بودن ایشان است، زمانی که مبارزه با نور حسی ممکن نیست، چطور می توان با نور حقیقی مبارزه کند و مقابله کرد./854/پ203/ب4
ارسال نظرات