۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۲۷۰۱۷۹
استاد انصاریان:

نور ایمان دل را آماده پذیرش حقایق الهی می‌کند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم صیقل یافتن و آمادگی پذیرش نقش خدا، انبیا و اهل‌بیت(ع) را یکی از کاربردهای ورود نور ایمان به دل دانست و گفت: وقتی نور به دل وارد شود، ته مانده‌های غیر صیقل داده شده را از بین برده و حقایق الهیه را وارد می‌کند.
شبهاي رمضان با حجت الاسلام حسين انصاريان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم در نهمین جلسه از سلسله سخنرانی‌‌های «ویژگی‌های خود شناسان» در حسینیه همدانی‌های تهران به کاربرد نور ایمان در دل انسان‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: نور ایمان، همان نور‌ معرفت به خدای متعال و محبت به انبیای الهی، ائمه معصومین(ع) و اولیاء الله است.

 

وی به نقل داستانی از نقاشی نقاشان چین و روم در قصر پادشاه چین پرداخت و افزود: پادشاه چین در قرن هفتم هجری از نقاشان چین و روم خواست تا بدون این‌که با یکدیگر ملاقاتی داشته باشند، بر روی دو دیوار مقابل هم در قصر وی، نقاشی‌هایی را بکشند؛ این کار یک سال به طول انجامید و پس از آن، مانع میان دو دیوار را برداشتند تا نقاشی‌ها را با یکدیگر مقایسه کنند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: پس از برداشته شدن مانع میان دو دیوار، هر دو نقاشی به یک شکل کشیده شده بود در حالی که در کنار دیوار مربوط به نقاشان روم، هیچ اثری از رنگ و گواش و قلم یافت نمی‌شد؛ پس از پرسش از چرایی این اتفاق دریافتند که نقاشان روم، دیوار قصر را به قدری صیقل داده بودند که تصویر دیوار مقابل را در خود به نمایش بگذارد.

 

وی پس از نقل داستان فوق ابراز کرد: کسی که دل خود را صیقل دهد، نقش صفات خداوند و حقایق گذشته و آینده آفرینش با کمک نبوت انبیا و امامت ائمه معصومین(ع) در صفحه آن دل منعکس می‌شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان بیان کرد: از آن‌جایی که نقش خدا، حقایق، انبیا و اهل‌بیت(ع) همواره ثابت بوده و تغییر نمی‌کند، دل نیز که در سایه رحمت الهی صیقل خورده باشد، هیچ‌گاه تخریب نخواهد شد و صاحب خود را روز قیامت با نقش خدا، نبوت، امامت، وحی وارد صحنه محشر می‌کند؛ از این رو رضایت الله که اثر این نقوش است برای صاحب آن دل ثبوت پیدا می‌کند.

 

وی با اشاره به علامت ورود نور ایمان در دل تصریح کرد: وقتی نور به دل وارد شود، ته مانده‌های غیر صیقل داده شده را از بین برده و حقایق الهیه را وارد می‌کند؛ از این رو انسان را برای حل مشکلات خود و دیگران هدایت می‌کند.

 

استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود به نقل داستانی از زبان حضرت امام باقر(ع) مبنی بر منع قضاوت بدون علم یک قاضی و رجوع شاکیان به فردی صاحب دل پرداخت که این فرد صاحب دل، نور ایمان را در دل خود می‌پروراند و توانست بهترین قضاوت را میان شاکیان انجام دهد.

 

وی خاطرنشان کرد: در روایت فوق آمده است که مردی اموال خود را طی وصیتی به یک از سه پسر خویش هدیه می‌دهد که تنها یکی از آنان پسر خود آن فرد است؛ قاضی که نمی‌دانست اموال به کدام یک از پسران تعلق می‌یابد، آن‌ها را نزد مؤمنی صاحب دل فرستاد؛ وی که با این اختلاف مواجه شد، درخواست کرد تا جسد میت را بیرون کشیده و استخوان‌هایش را بسوزانند. پس از این‌که پسر واقعی آن میت مخالفت خود را اظهار کرد و اموال پدر را به دو برادر دیگر بخشید، به حکم قاضی، تمام اموال به همان پسر واقعی تعلق یافت.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان تأکید کرد: امیر مؤمنان حضرت علی(ع) می‌فرمایند، قضاوت تنها شغلی است که لبالب جهنم قرار دارد؛ از این رو چنانچه قاضی حتی یک مرتبه با علم، حقی را به عنوان ناحق امضا کند، یا بدون علم حکمی صادر کند، جهنمی می‌شود.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم همچنین در بخشی از بیانات خویش آثار هر عملی را تا روز قیامت ادامه‌دار دانست و گفت: کسی که با همسر و فرزندان خود بداخلاق و تند است، چنانچه سبب بی دینی آنان شود، باید پاسخگوی بی دینی و لجاجت‌های تمام فرزندان و نسل خود تا روز قیامت باشد./997/پ202/ی

ارسال نظرات