۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۰
کد خبر: ۲۷۰۳۱۷

گزارش نیویورک تایمز درباره تخری میراث فرهنگی از سوی عربستان و داعش

خبرگزاری رسا ـ نیویورک تایمز در مطلبی نوشت: عربستان و داعش در تاریکی فکری و نابود ساختن میراث ارزشمند فرهنگی جهان؛ دو روی یک سکه اند؛ داعش در سوریه و عراق و عربستان در یمن.
داعش

 

به گزارش خبرگزاری رسا، لامیا خالدی باستان شناس مرکز ملی پژوهش های علمی فرانسه در مطلبی که در نیویورک تایمز منتشر شد، نوشت: کشور عربستان با هدف عقب راندن انصار الله یمن که کنترل صنعا پایتخت و بخشهای وسیعی از کشور را بدست گرفته اند، وارد یک عملیات وسیع بمباران هوایی در کشور یمن در همسایگی اش شده است.

 

نیویورک تایمز نوشت که این بمباران هوایی تاکنون نه تنها به اهداف اعلام شده خود در خنثی ساختن دستاوردهای انصار الله نرسیده بلکه در بعد میدانی تنها نتیجه اش ویران ساختن یکی از فقیرترین کشورهای جهان عرب بوده است .

 

هزاران شهروند یمنی کشته و مجروح و صدها هزار تن نیز آواره شده اند و قحطی غذا و سوخت و تجهیزات و امکانات دارو و درمان هم بر جمله مشکلات کشور افزوده است.

 

این روزنامه آمریکایی ادامه داد: گزارش های جسته و گریخته حاکی از تخریب میراث فرهنگی باستانی یمن به دست عربستان به گوش می رسد. یمن کشوری است که نقشی فوق العاده در شکل گیری تمدن بشری داشته است.

 

بر اساس این گزارش، مهند السیانی مدیر سازمان اشیای عتیقه و موزه های یمن اعلام کرده است که از آغاز حملات هوایی یمن به رهبری عربستان تاکنون 25 مکان و اثر تاریخی و باستانی یمن به طور جدی آسیب دیده یا بطور کل ویران شده است.

 

نیویورک تایمز نوشت: بسیاری یمن را خانه 'ملکه سبا' می شناسند. یمن، یکی از جواهرات به یادگار مانده از تاریخ اولیه بشر است و برخوردار از معابدی باشکوه؛ پروژه های مدیریت آب و شهرهای مرتفع برج مانند مربوط به هزاران سال قبل است.

 

این ثروت فرهنگی محدود به اماکن باستانی نیست. سه شهر یمن به لطف معماری فوق العاده زیبای بومی شان در فهرست 'میراث جهانی ' سازمان 'یونسکو ' ثبت شده اند.

 

این رسانه آمریکایی نوشت: یمن محور تاریخ بشر است. 6 هزار سال قبل ؛ انسانهای نخستین از طریق یمن به باب المندب دسترسی پیدا می کردند که یکی از مسیرهای خارج از آفریقاست که انسان های اولیه 'هومو ساپینس' این مسیر را می پیمودند تا در منطقه 'اوراسیا' یک منطقه مستعمره نشین تشکیل دهند.

 

کشفیات باستان شناسی در این منطقه آثار فرهنگی ارزشمندی مربوط به دوران ماقبل تاریخ به دست آورده که حاکی از کشتیرانی در 8 هزار سال قبل مابین دریاهای سرخ و عرب است. این تجار و مسافران اولیه آثار حک شده ارزشمندی بر روی سنگ از خود به میراث گذارده اند.

 

در گزارش نیویورک تایمز آمده است: در یمن، شهرهایی محصور بر تپه های مرتفع مربوط به دوران ماقبل تاریخ و نیز شهرهایی بزرگ که پادشاهی های عرب در هزاره اول قبل از میلاد بر آنها حکمرانی می کردند، وجود دارد. یمن برخوردار از یک میراث غنی اسلامی متشکل از قدیمی ترین مساجد است که در سطح جهان، زیباترین معماری ها را از آن خود ساخته اند.

 

در 12 ژوئن (22 خرداد) شهر تاریخی صنعا که به ثبت میراث فرهنگی جهانی یونسکو رسیده است، به دست سعودی ها بمباران شد. موزه محلی 'ذمار' با تعداد 12هزار اثر هنری باستانی اش هم بدست هواپیماهای عربستانی با خاک یکسان شد.

 

این رسانه آمریکایی افزود: صنعا دو هزار و 500 سال قدمت دارد و دارای زیباترین معماری سنتی جهان است. بمباران عمدی مناطق مسکونی این شهر هرگز توجیه پذیر نیست و اهداف و نیات حقیقی عربستان از این ستیزه را به کلی زیر سوال می برد.

 

در این گزارش آمده است: 10 مکان تاریخی باستانی یمن از سوی یونسکو در دست بررسی قرار دارند تا در فهرست میراث جهانی این سازمان ثبت شوند. یکی از این اماکن شهر باستانی 'صعده' است که زیر رگبار بمباران های عربستان قرار دارد و به شدت آسیب دیده است.

 

نیویورک تایمز اضافه کرد: یکی دیگر از اماکن باستانی یمن که هدف بمباران های عربستان قرار گرفته 'سد ماراب' است. این سد هزاره اول قبل از میلاد احداث شده است و تا قرن ششم میلادی عملیاتی بود و مورد استفاده قرار می گرفت .

 

این شاهکار مهندسی جهان حدود 24هزار هکتار از مزارع و زمینهای کشاورزی اطراف را از طریق کانال کشی آب رسانی می کرد.

 

این سد که نامش کتیبه های باستانی اعراب جنوبی را مزین ساخته است به پاشاهی های سلسله 'سبا ' که به مدیریت صحیح راهها و جاده های سوزان مشهور بودند، این فرصت را می داد در حاشیه بیابانهای سوزان زیست کنند.

 

بر اساس این گزارش، سد 'ماراب' در 31 مارس (11 فروردین ) زیر بمباران به رهبری عربستان بمباران شد و بشدت خسارت دید. بمباران این سد باستانی هیچ توجیه قانونی ندارد.

 

نیویورک تایمز نوشت که این سد یک هدف نظامی نیست و در یک منطقه خالی از سکنه در صحرایی واقع شده و فاقد هیچگونه ارزش استراتژیک است.

 

بر اساس این گزارش،  هتک حرمت به این اماکن و آثار باستانی مانند شهرهای باستانی و نابود کردن این گنجینه زیبا، تنها توجیه آن، نابودی هدفمند و برنامه ریزی شده میراث جهانی یمن است .در حالیکه در ظاهر قضیه اینگونه مطرح نمی شود .

 

نگارنده این گزارش نیویورک تایمز سپس توضیح داد: شگفتی اینجاست که رسانه های بین المللی در سطحی گسترده نابودی توحش گونه موزه ها و آثار باستانی عراق و سوریه بدست داعش را پوشش خبری می دهند؛ اما این رویه در مورد آثار باستانی و فرهنگی یمن که بی وقفه بدست عربستان جریان دارد، اجرا نمی شود.

 

این رسانه آمریکایی نوشت: ایدئولوژی تاریک فکری 'داعش ' در نابود ساختن و انهدام میراث فرهنگی، در مورد عربستان نیز که کمر همت به محو شواهد فیزیکی و ارزشمند تمدن باستانی یمن بسته است، هم صدق می کند.نابود ساختن گنجینه های باستانی غیرقابل جایگزین جهان، هیچ توجیه دیگری جز تاریک فکری عربستان ندارد.

 

به گواه منابع متعدد، سازمان یونسکو و وزارت خارجه آمریکا، فهرستی از اماکن را به عربستان عرضه کرده و آنها را مصون از اهداف بمبارانهای سعودی اعلام کرده اند. اما آمریکا هرگز از هم پیمان کلیدی اش چشم پوشی نکرده است و او را مساعدت لجستیکی، اطلاعاتی و اخلاقی در بمباران هوایی یمن می کند.

 

نیویورک تایمز ادامه داد: عربستان نه تنها مسوول نابود کردن یک کشور 25 میلیونی است که از گرسنگی و اوضاع وخیم بهداشتی و دارو و درمان رنج می برد بلکه گناه استراتژی تخریب میراث درخشان و ارزشمند فرهنگی جهان هم متوجه اوست.

 

این روزنامه آمریکایی نوشت: این توحش و ویرانگری عربستان تفاوت چندانی با رویه مشابه 'داعش ' ندارد. آمریکا خود سابقه اسفناکی در حفظ و صیانت از خزائن غیرقابل جایگزین باستانی در دوران اشغال عراق از سال 2003 دارد و باید کفاره این فاجعه فرهنگی را بپردازد، چون اوست که بر امیال منطقه ای وایدئولوژیک شریکش عربستان تسلط دارد .

 

این روزنامه آمریکایی ادامه داد: این ظرفیت تنها در وجود آمریکاست که مانع از پرتاب بمب های عربستان بر روی ارزشمند ترین میراث فرهنگی جهان شود.

 

لامیه خالدی که این مطلب را در نیویورک تایمز نوشته است، باستان شناس 'مرکز ملی پژوهش های علمی' فرانسه است و سابقه انجام کاوشهای باستان شناسی را در کشورهای سوریه، لبنان و یمن دارد./982/ب101/د

منبع: ایرنا

ارسال نظرات