۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۶
کد خبر: ۲۷۰۶۶۹
آیت الله مکارم شیرازی:

توبه یک مکتب عالی تربیتی است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که توبه یک مکتب عالی تربیتی است، گفت: اگر به خطاکاران گفته شود راه توبه باز است همین مسأله سبب تربیت می شود.
 آيت الله مکارم شيرازي  آيت الله مکارم شيرازي  آيت الله مکارم شيرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید یکشنبه شب در یازدهمین برنامه سخنرانی از سلسله سخنرانی های شب های ماه مبارک رمضان که با موضوع شرح دعای مکارم الاخلاق از شبکه سوم سیما پخش شد، گفت: در فصل 15 از دعای مکارم الاخلاق امام سجاد(ع) راه توبه را بر همه می گشاید و نحوه سخن گفتن با خداوند را به انسان ها آموزش می دهند.


وی افزود: باید بدانیم که توبه یک مکتب عالی تربیتی است، افراد ممکن است در طول عمر خود گناهی از آنان سر بزند، اگر به آنها گفته شود که درب توبه بسته است و آنها در قیامت به دوزخ می روند؛ این افراد می گویند حال که راه بهشت بر ما بسته شده چرا گناه نکنیم.


استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که اگر به خطاکاران گفته شود راه توبه باز است همین مسأله سبب تربیت می شود، اظهار داشت: این مسأله سبب می شود افراد خطاکار از مسیر انحرافی به مسیر مستقیم هدایت شوند.


وی فلسفه توبه را تربیت و اصلاح گذشته انسان دانست و ادامه داد: نجات جامعه از گناه به سبب توبه است، اگر به زندانیان گفته شود که راهی برای رهایی ندارند این انسان ها به وجوداتی خطرناک تبدیل می شوند اما اگر به آنان گفته شود که اگر آثار اصلاح در آنها نمایان شود مشمول عفو رهبری می شوند به جای ان که انسان خطرناک شوند خود را اصلاح می کنند.


این مرجع تقلید با بیان این که توبه در هر تشکیلاتی باید باشد، ابراز داشت: اگر فرزندی که در خانه دچار اشتباهی می شود را طرد کنیم به موجودی خطرناک تبدیل شده و ممکن است به پدر و مادر خود نیز آسیب بزند، اما اگر این فرزند به مسیر توبه دعوت شود آثار تربیت دارد؛ توبه مکتب عالی تربیت است.


وی عنوان کرد: در قرآن مجید شرایطی برای توبه ذکر شده است، یکی از این شرایط جبران اعمال نادرست گذشته با اعمال صحیح آینده است؛ در سوره بقره، آل عمران، نسا، نمل و نور به این نکته اشاره شده است، شرط قبول توبه اصلاح گذشته است.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: اصلاح بدان معنا است که انسان همان اندازه که کار بد کرده، کار خوب انجام دهد، انسان زمانی که توبه می کند باید با اعمال نیک آینده اعمال بد گذشته را جبران کند که افراد بسیاری از این مسأله غافل هستند.


وی اضافه کرد: اصلاح اعمال است که سبب قبولی توبه می شود، اگر اصلاح صورت نگیرد توبه مورد قبول خداوند نیست؛ البته توبه شرایط دیگری دارد؛ امام علی(ع) می فرمایند پشیمانی از گناه، تصمیم بر دوری از گناه در آینده و ادای حقوق انسانی از شرایط توبه است، تا زمانی که انسان ادای حقوق دیگران نکند توبه انسان مورد قبول واقع نمی شود.


استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم گفت: اگر اموال مردم را غصب و ربا خواری کرده است توبه اش بدون ادای حقوق انسان ها و جبران کردن مورد قبول نیست، حضرت همچنین فرمودند اگر انسانی می خواهد توبه اش مورد قبول باشد باید حقوق الهی را نیز جبران کند؛ اگر شرایط رعایت شود توبه مورد قبول است./1323/پ202/ج

ارسال نظرات