۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷
کد خبر: ۲۷۰۶۹۷
امام جمعه ارومیه با تأکید بر ضرورت توجه طلاب به مباحث قرآنی:

قرآن باید محور و اساس دروس حوزوی باشد

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: یکی از ضعف های بسیار بزرگ در دروس حوزوی این است که قرآن در حاشیه قرار می گیرد و از مباحث قرآنی که باید محور و اساس باشد، غفلت می شود.
امام جمعه اروميه در دوره حفظ و تفسير اجمالي طلاب نخبه سراسر کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی امروز در مراسم افتتاحیه دوره حفظ و تفسیر اجمالی ویژه طلاب نخبه سراسر کشور در ارومیه اظهار کرد: جای خوشحالی است که مباحث قرآنی در حوزه های علمیه رشد پیدا کرده و این چنین دوره هایی برای طلاب برگزار می شود.

 

وی اذعان کرد: یکی از ضعف های بسیار بزرگ در دروس حوزوی این است که قرآن در حاشیه قرار می گیرد و از مباحث قرآنی که باید محورو اساس باشد، غفلت می شود.
 
رییس شورای عالی حوزه های علمیه آذربایجان غربی اضافه کرد: به نظر می رسد تا اندازه ای که لازم است و انتظار می رود قرآن در حوزه ها محور قرار نگرفته است، باید این دوره را قدر بدانیم چراکه در آن محور قرآن است و هرکس با قرآن محشور شود به طور حتم در کار تبلیغ و طلبگی نیز موفق خواهد بود.
 
وی مباحث قرآنی را برای امر تبلیغ کافی دانست و افزود: علمای شیعه باید بیشتر آیات قران کریم را حفظ باشند تا بتوانند در مواقع لازم از آن بهره بگیرند.
 
حجت الاسلام والمسلمین قریشی خاطرنشان کرد: اگر طلاب روزی یک ساعت وقت بگذارند می توانند در یک ماه تفسیر یک جزء قرآن را به صورت کامل یاد بگیرند.
 
امام جمعه ارومیه در ادامه قرآن و اهل بیت(ع) را عامل وحدت مسلمانان خواند و گفت: خداوند متعال که قرآن کریم را از طریق پیامبر اکرم(ص) به ما رساند سه مسأله را افزون بر خواندن قرآن مورد تأکید قرار داده است که اگر مورد توجه قرار گیرد می توانیم وظیفه طلبگی را که ادامه راه انبیای الهی است، انجام دهیم.
 
وی تهجد و شب زنده داری، تبلیغ صادقانه و پشتیبانی خداوند در امور را سه موضوع مورد تأکید خداوند بر پیامبر اکرم(ص) در قرآن برشمرد و اظهار کرد: اگر این سه مسأله مورد توجه طلاب قرار گیرد مصداق آیه «قل جاء الحق و زهق الباطل» خواهد بود.
 
حجت الاسلام والمسلمین قریشی به سوره اسراء اشاره کرد و گفت: خداوند می فرماید: «اگر قرآن را اخذ کردی باید شب هنگام تهجد و ارتباط با خدا داشته باشی.»
 
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی تأکید کرد: اگر یک مبلغ دین شبها با خداوند خلوت نکند بعید است در کار تبلیغ موفق شود، همه علما، فقها و مبلغان موفق، ناله های شبانه داشتند.
 
وی دومین سفارش خداوند را با آیه «و قل ادخلنی مدخل صدق و اخرجنی مخرج صدق» مورد تأکید قرار داد و افزود: در امر تبلیغ باید صادقانه عمل کرد به گونه ای ظاهر و باطن انسان سازگار باشد، نه اینکه مبلغ بالای منبر آموزه های دینی را به مردم سفارش کرده و خود عامل به آنها نباشد.
 
حجت الاسلام والمسلمین قریشی تصریح کرد: مبلغان با رعایت دو مسأله تهجد و تبلیغ صادقانه اگر از خداوند بخواهند که او را در امر تبلیغ پشتیبانی و کمک کند به طور یقین موفق شده و خواهند توانست حق را جاری و باطل را از بین ببرند.
 
رییس شورای عالی حوزه های علمیه آذربایجان غربی قرآن را کتاب نور عنوان کرد و گفت: خداوند در آیات متعددی این مسأله را مطرح کرده، به گونه ای که در نخستین آیه سوره ابراهیم می فرماید: قرآن کتابی که بر تو نازل شده نور است و انسانها را از ظلمات خارج کرده و به نور وارد می کند.
 
وی با بیان این‌که هرکس با قرآن مأنوس باشد نورانیت پیدا می کند، گفت: طلابی که با قرآن مانوس هستند اگر قرآن در دل آن ها نورانیت ایجاد کرد به هدف رسیده اند اما اگر پس از این دوره احساس نورانیت نکنند باید گفت که دچار خسران شده و به هدف نرسیده اند.
 
حجت الاسلام والمسلمین قریشی خواستار تأمل و تدبر در آیات قرآن شد و گفت: قرائت همراه با تدبر در قرآن برکات و اجر بسیار بالایی خواهد داشت.
 
وی تأکید کرد: اگر طلبه ای یک جزء قرآن خواند ولی دل نلرزید، اشک از چشم جاری نشد و احساس معنویت نکرد معلوم می شود که آنچنان بهره ای نبرده است بنابراین باید تلاش شود که هنگام تلاوت قرآن روح و قلب همراه با آیات الهی باشد تا معنویت در وجود انسان نهادینه شود.
 
گفتنی است، دوره حفظ و تفسیر قرآن ویژه طلاب سراسر کشور به میزبانی معاونت تهذیب مرکز مدیریت حوزه های علمیه آذربایجان غربی در اردوگاه معلم ارومیه به مدت 40 روز برگزار می شود./936/پ201/ب4
ارسال نظرات