۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵
کد خبر: ۲۷۰۹۳۸
در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد؛

نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی یاسین

خبرگزاری رسا ـ فیلم سینمایی یاسین با موضوع و محوریت قرآن کریم در غرفه خبرگزاری ایکنا در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
فيلم ياسين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، با حضور محسن علی اکبری، تهیه کننده با سابقه سینمای مذهبی ایران و حامد امرایی، کارگردان فیلم سینمایی یاسین، شامگاه دوشنبه هشتم تیرماه، جلسه نقد و بررسی فیلم سینمایی یاسین در غرفه خبرگزاری ایکنا در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.

ایده اولیه فیلم به‌دلیل برخی مشکلات دست‌خوش تغییر شد

در ابتدای این جلسه امرایی، با بیان این موضوع که در ابتدا این فیلم با نام پرواز زنبور‌ها نگارش شده بود، تاکید کرد: متاسفانه به‌دلیل بروز برخی مشکلات و این‌که مجید مجیدی مدعی طرحی مشابه با طرح اولیه فیلم داشتند، بالاجبار طرح اولیه فیلم‌نامه تغییر کرد و فیلم‌نامه ای با تغییرات زیاد با نانم یاسین نگاشته شد.

وی افزود: در این فیلم به هیچ عنوان به‌سمت نگاه تند سیاسی نرفته ‌ایم، تنها تلاش ما بر این بوده تا با ارائه ساده مسایل قرآنی، نگاهی لطیف و انسانی را به مخاطب خود ارائه دهیم.

کارگردان فیلم یاسین با گلایه از برخی نا‌ملایمات، خاطر‌نشان کرد: برخی از نا‌هماهنگی‌ها و به فیلم یاسین ضرر‌های بزرگی زد و حتی فیلم را برای دو و نیم ماه متوقف کرد، اما موضوعی که برای من مهم بود، اصل فیلم یاسین بود و در این راه افراد و سمت‌های آن‌ها در درجه دوم قرار داشتند.

وی در پایان با تقدیر از بازی حمید فرخ‌نژاد، تصریح کرد: از ابتدای نگارش فیلم‌نامه فرخ‌نژاد مد نظر بنده بود، به همین دلیل به تهیه کننده فیلم اعلام شد تا با این بازیگر قرار‌داد بسته شود که در نهایت با صحبتی که با ایشان شد، موافقت فرخ‌نژاد برای بازی در فیلم یاسین جلب شد.

امروز ما شاهد پدیده سینما‌دار سالاری هستیم

در ادامه این جسله محسن علی اکبری با اشاره به زمان کم برای تولید فیلم یاسین، گفت: در مسیر ساخت فیلم یاسین ما با محدودیت زمانی روبرو بودیم، که این موضوع برای ما مشکل‌ساز شد، ضمن این‌که در همان ابتدا زمانی‌که آقای مجیدی مدعی فیلم‌نامه شدند، مجبور شدیم تا تولید فیلم خود را متوقف کنیم.

وی با بیان این موضوع که کارگردان فیلم یاسین، اولین تجربه ساخت فیلم خود را کسب می‌کرد، تاکید کرد: امرایی با سابقه تدریس یازده ساله در دانشگاه اولین فیلم خود را با محوریت قرآن شروع به ساختن کرد، ما هم انتظار داشتیم به دلیل فیلم اولی بودن آقای امرایی از سوی سینمای مستند و تجربی حمایت بشویم اما متاسفانه سینمای مستند و تجربی که وظیفه داشت 70 درصد هزینه فیلم را پرداخت کند حتی یک ریال نیز به این فیلم کمک نکرد و من برای ساخت این فیلم منزل شخصی خود را فروختم.

علی اکبری با مطرح کردن این موضوع که مهم‌ترین اتفاق این است که فیلم یاسین ساخته شده است، تصریح کرد: اگر امروز گلایه‌هایی از سوی برخی از عوامل فیلم مطرح می‌شود به حق است، زیرا آ‌ن‌ها برای فیلم پرواز زنبور‌ها قرار‌داد بسته بودند، اما نکته مهم این است که با بروز تمام این مشکلات، یک اثر مفهومی و قرآنی ساخته شد و امروز در اختیار دوست‌داران قرآن قرار گرفته است.

تهیه کننده فیلم یاسین با انتقاد شدید از صنف سینما‌داران کشور، گفت: متاسفانه ما امروز شاهد پدیده سینما‌دار سالاری هستیم، سینما‌داران ما فقط به‌دنبال فیلم‌های طنز سطح پایین هستند و فیلم‌هایی مانند یاسین که به موضوعات دیگر می‌پردازند را به ندرت در زمان‌های مناسب اکران می‌کنند.

وی با گلایه دوباره خود از وضع ارکان فیلم یاسین، خاطر‌نشان کرد: در پخش فیلم یاسین از سوی سینما‌داران دچار مشکل شده‌ایم، متاسفانه فیلم یاسین که موضوعی قرآنی دارد و در ماه رمضان اکران می‌شود، در سانس‌های بسیار بدی به‌روی پرده می‌رود و زمان اکران بعد از افطار به آن داده نمی‌شود، ضمن این‌که در برخی موارد سانس متعلق به فیلم نیز به فیلم‌های دیگر روی پرده داده می‌شود.

فیلم‌های فاخر جایی در چرخه سینمای امروز ندارند

علی اکبری در ادامه با انتقاد از وضع کنونی سینما در کشور، ادامه داد: فیلم‌هایی که امروز اکران می‌شوند در مرز ابتذال هستند، برخی از این فیلم‌ها تنها به مسایل بسیار سطحی و غالبا زشت می‌پردازند، ضمن این‌که متاسفانه بدنه سینما‌داران نیز از این‌گونه فیلم‌ها حمایت می‌کنند و کارگردانان را به ساخت این نوع فیلم‌ها ترغیب می‌کنند.

تهیه کننده فیلم یاسین با شریف خواندن این فیلم، تاکید کرد: من فیلم یاسین را یک فیلم شریف می‌دانم، زیرا در این فیلم به مسایل دینی و انسانی پرداخته شده است و تاثیرات قرائت قرآن در زندگی افراد بررسی شده است، ضمن این‌که در تمام فیلم تلاش کرده‌ایم تا از هر‌گونه بی اخلاقی بپرهیزیم و یک مدل اخلاقی ـ اسلامی را به مخاطب خود عرضه کنیم.

بی‌ادبی و بی‌اخلاقی وارد سینمای کشور شده است

علی اکبری با گلایه از وضع امروز سینمای ایران، گفت: ما امروز شاهد هستیم که در برخی از فیلم‌ها بازیگر شلوار خود را پایین می‌کشد، روشن ماندن سینما بهانه‌ای شده تا بی ادبی و بی اخلاقی وارد فضای سینما شود و اگر دولت به این موضوع ورود نکند، قطعا تا شش ماه آینده تمام فیلم‌ها به این سمت خواهند رفت و ما چیزی به عنوان سینمای خوب و فاخر در آینده نخواهیم داشت.

وی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری رسا درباره جامعه هدف فیلم یاسین، گفت: جامعه هدف فیلم یاسین قرآن دوستان و افراد مشغول در امور مذهبی است، در همین راستا امروز بسیاری از مراکز مذهبی و قرآنی با همکاری عوامل تهیه فیلم، برنامه‌های اکران برای فیلم یاسین در نظر گرفته‌اند، ضمن این‌که در شبکه‌های اجتماعی عمدتأ مذهبی این فیلم به‌طور گسترده‌ای معرفی می‌شود و قرار بر این شده است تا در بسیاری از مراکز قرآنی فیلم یاسین اکران خصوصی داشته باشد و به دست‌اندر‌کاران قرآنی کل کشور معرفی شود./856/پ201/ی

ارسال نظرات