تمسک به قرآن و عترت، لازمه رهایی از آتش ابدی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدان، استاد سطح عالی حوزه علمیه، عصر امروز در ادامه سلسله جلسات روش ساختاری تفسیر قرآن کریم که در منزل وی برگزار شد، با بیان این که باید با تعقل و تدبر به آیات و روایات قرآنی مراجعه شود، اظهار کرد: انسان باید با قرآن آشنا شود و از آن استفاده کند و با روش مطلوبی از خود قرآن و گفته های ائمه اطهار(ع) با حالت تدبر و دقت و تعقل بهره ببرد.
این استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به توجه عمیق بیانات پیامبر و ائمه اطهار(ع)، تصریح کرد: کسی که زمینه های دینی و قرآنی را داشته باشد و مقدمات برای او فراهم باشد، اما از آن غفلت و در این زمینه کوتاهی کند به خسران بزرگی دچار شده است. همچنین در استفاده از قرآن باید از کسانی که توجه جدی به گفته های پیامبر و ائمه اطهار(ع) دارند، استفاده کنیم تا تا بتوانیم به تلازم قرآن دست یابیم.
تحمیل های صورت گرفته به قرآن همچون تفسیر به رأی باید کنار گذاشته شود
وی با بیان این که در زمینه روش تفسیر ساختاری قرآن همواره لازم است تا از بیانات پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) بهره برد، خاطرنشان کرد: روش تفسیر به رأی که هم از زمان های قدیم و هم عصر جدید باقی مانده است، متعلق به کسانی است که با مادیات و با چشم بسته به سوی آن ها می روند و این تحمیل بر قرآن باید کنار گذاشته شود.
آیت الله سیدان افزود: همچنین تفسیر قرآن به قرآن به گونه ای که هیچ نیازی به حدیث نباشد، مخدوش بوده و بدون شک قرآن، حدیث و عترت در آیات و روایات فراوانی با یکدیگر همراه بوده و جدایی پذیر نیستند.
این استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به حدیث ثقلین، یاد آور شد: اگر کسی، به دنبال دلایلی برای تلازم حدیث، قرآن و عترت باشد، باید به حدیث ثقلین مراجعه کند زیرا که این تلازم به صورت آشکار در آن اشاره شده است. همچنین در این حدیث آمده است تا زمانی که هم به قرآن و هم به عترت، تمسک نجویید، به سعادت نخواهید رسید؛ یعنی اگر هر کدام از این ها جدا از هم باشند، به گمراهی دچار خواهید شد. در حقیقت این دو با یکدیگر تلازم داشته و نمی شود که این حدیث متواتر را به گونه ای دیگر معنی کرد.
قرابت آیات قرآنی و تبیین آن بر عهده پیامبر(ص) گذاشته شد
وی با اشاره به آیه «وَ أَنْزَلْنا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ» از سوره نحل، ابراز کرد: طبق آیات قرآنی که این مطلب را ابلاغ می کند، قرآن کریم نازل شده است تا پیامبر(ص) آن را برای مردم تبیین کند. در ادامه این آیه اشاره شده است که برای تفسیر و توضیح این آیه از خود قرآن به پیامبر(ص) ارجاع داده شده است.
آیت الله سیدان با اشاره به تفسیر عبارت لتُبَیّنَ، ادامه داد: لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ یعنی خداوند این را برای تو روشن کرده است، یعنی ای پیامبر تو باید به مردم بیاموزی که چگونه آیات را کنار هم قرار دهند تا بتوانند به معانی واضح روشن و آشکار آن برسند و مطلب درک شود. بدون شک بر طبق سخنان پیامبر(ص) و تحلیل های صورت گرفته بر آن این آیه که شاهد تلازم بوده است، احتمالا معنی جز این نخواهد داشت.
وی با اشاره به یکی دیگر از روش های تفسیری قرآن، اظهار کرد: تفسیر ذوقی، یعنی برخی از مفسران بر حسب ذوق و قریحه شان تفاسیری را ارائه داده اند. گاهی هم بنابر تفسیر عرفان مستقر این ها را تفسیر کردند. برای مثال این آیه شریفه که، «خدایا بر ما آن چه که مشکلمان هست را تحمیل نکن»، به معنی این است که آن چه که طاقت نداریم را از دوش ما بردار. در اصل اینان بنابر ذوق و قریحه خود آیات را تفاسیر کردند.
روانخوانی و تعقل در قرآن، دو شاخصه نجاح و رستگاری هستند
این استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به روانخوانی قرآن تصریح کرد: در حدیثی هست که وقتی کسی قرآن را از رو می خواند، تخفیف عذاب پدر و مادر را شامل می شود گرچه پدر و مادر کافر باشند؛ بنابراین باید سعی کنیم تا قرآن کریم را از رو بخوانیم و در معانی و تفاسیر آن تدبر و تعقل کنیم.
آیت الله سیدان افزود: در جلسات قبلی نیز اشاره کردیم که «بسم الله» به منزله احترام زیاد به کسی گفته می شود. دوم این که این عبارت کاشف مسمی و فانی در مسمی است. در زمان حضرت رضا(ع) و حضرت امیر(ع) نیز همانطور که خوانده ایم آن ها به این اشاره کردند که به خدا می گشایم این گرفتاری را و به خدا طلب می کنم، نجاح و رستگاری را و به وجود پیامبر(ص) مراجعه می کنم؛ یعنی همواره به دنبال استعانت از ذات اقدس خداوند بودند؛ ما نیز ضرورت دارد تا این صفت را از آنان وام بگیریم./864/پ201/ب5