۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۹
کد خبر: ۲۷۱۸۴۶
آیت‌الله زنجانی:

همنشینی با ابرار توفیق در بندگی را در پی دارد

خبرگزاری رسا ـ آیت الله زنجانی با بیان این‌که در دعای روز شانزدهم رمضان از خدا درخواست می کنیم ما را با ابرار موافقت بده یعنی همراهی و به عبارتی توفیق در کنار ابرار بودن را به ما عطا کند، گفت: همنشینی با ابرار سبب توفیق در بندگی و نجات است.
همنشینی با ابرار توفیق در بندگی را در پی دارد

آیت الله سیدمحمد حسینی الموسوی زنجانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون شرح دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان با قرائت « اَللّهُمَّ وَفِّقْنى فیهِ لِمُوافَقَةِ الاْبْرارِ وَجَنِّبْنى فیهِ مُرافَقَةَ الاْشْرارِ وَآوِنى فیهِ بِرَحْمَتِکَ اِلى دارِ الْقَرارِ بِاِلهِیَّتِکَ یا اِلهَ الْعالَمینَ » بیان داشت: خدایا موافقم دار در این ماه به همراهى کردن با نیکان و دورم دار در آن از رفاقت با اشرار و جایم ده در آن بوسیله رحمت خود به خانه قرار و آرامش به معبودیّت خود اى معبود جهانیان.


آیت الله زنجانی بیان داشت: در دعای روز شانزدهم رمضان از خدا درخواست می کنیم ما را با ابرار موافقت بده یعنی همراهی  و به عبارتی توفیق در کنار ابرار بودن را به ما عطا کند.


وی افزود: حال این ابرار چه  کسانی هستند؟ کلمه ابرار جمع بَرّ به معنی خیر و خوبی های بسیار است کسی که بسیار نیکی کند و خوبی زیاد انجام دهد صفت مشبهه آن بِر است به معنای احسان که جمعش ابرار می آید، پس در نتیجه ابرار افرادی هستند که اهل خیر و احسان هستن و به مردم نیکی می کنند.


استاد سطح عالی حوزه خراسان ادامه داد: ابرار از نیکی های خودشان مردم را محروم نمی کنند در قرآن بسیار تاکید شده که مورد عنایت ذات اقدس الهی است خدا در قرآن وعده های زیادی به ابرارمی دهد در اثر آن وعده ها جایگاهشان را بهتر می توانیم بشناسیم.


وی بیان داشت: ابرار که جمع بِرّ است به کسر یعنی اطاعت و نیکی کردن از الفاظی است که معانی متفاوت داره هم اطاعت و هم نیکی معنی شده است در این آیه «لَّیْسَ الْبِرَّ أَن تُوَلُّواْ وُجُوهَکُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَـکِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَالْمَلآئِکَهِ وَالْکِتَابِ وَالنَّبِیِّینَ وَآتَى الْمَالَ عَلَى حُبِّهِ ذَوِی الْقُرْبَى وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاکِینَ وَابْنَ السَّبِیلِ وَالسَّآئِلِینَ وَفِی الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلاهَ وَآتَى الزَّکَاهَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُواْ وَالصَّابِرِینَ فِی الْبَأْسَاء والضَّرَّاء وَحِینَ الْبَأْسِ أُولَـئِکَ الَّذِینَ صَدَقُوا وَأُولَـئِکَ هُمُ الْمُتَّقُونَ ”‌» (بقره،177) کلمه بِرّ می گوید حقیقت بر اطاعت  است در اینجا و این نیست که روی به سمت مشرق یا مغرب بدون جهت بچرخانیم بلکه  باید ایمان به خدا و معاد بیاوریم.


آیت‌الله زنجانی افزود: در این فراز از دعا هم به خدای متعال اینگونه عرض می کنیم که ما را موفق کن که در کنار نیکان و ابرار قرار بگیریم و در مقابل آن اشقیا است از توصیف ابرار در قرآن اقامه صلات است یعنی منطق نماز رو نگاه می دارند اهل توجه به نماز و روزه هستند اهل زکات هستند مالک اصلی را خدا می دانند بنابراین راحت انفاق می کنند.


وی ادامه داد: یکی دیگر از صفات ابرار وفای به عهد است که به پیمان و قول خود عمل می کنند ابرار صابر و صبر پیشه درکارزار و سختی و مریضی و دشواری صبوری می کنند در گرفتاری‌ها و زیان ها صبر می کنند و در جنگ با دشمن دارای صبر و مقاومت هستند.


آیت الله زنجانی از دیگر صفات ابرار را که در قرآن بیان شده صداقت در رفتار و و گفتار آنها است، در روز قیامت جز افرادی هستند که سعادتمند و از عنایت خدا بهره مند می شوند این افراد با خدا با صداقت برخورد کردند این افراد متقی واقعی به شمار می آیند  پس راستگویی و تقوا هم جز صفات ابرار در قرآن است.


وی افزود: ابرار افرادی با تقوا هستند که در چارچوب صیانت الهی قرار می گیرند بهترین وصف برای ابرار که در عمل و قول راست و صادق می باشند صفت متقی و قرار گرفتن در این دایره است.


استادسطح خارج حوزه علمیه خراسان در فراز « وَجَنِّبْنى فیهِ مُرافَقَةَ الاْشْرارِ » بیان داشت: خدایا ما را از دوستی و همراهی با اشرار دور کن این در مقابل درخواست اول که همنشینی با ابرار بود قرار می گیرد موافقت یعنی همراهی و همکاری با خلوص نیت که این حالات اگر در ما ایجاد شد بنا بر فرمایش قرآن از ابرار محسوب می شویم.


وی افزود: اما مرافقت یعنی همنشینی کردن و معنای معاشرت و دید و بازدید دارد، ممکن است که با کسی معاشرت کنیم ولی عقیده آن را نداشته باشیم اما همین هم از خدا می خواهیم که نباشد اما هم نشینی با ابرار جزو وظایف خود باید بدانیم که راه نجات ما در آن است و باعث توفیق در بندگی می شود.


آیت الله زنجانی ادامه داد: در کل در این فراز از دعای روز شانزدهم می خواهیم همنشین باشیم با ابرار چرا که « انَّ الأبرارَ لَفی نَعیم»، در نعمت خذا غوطه ور هستند و این همنشینی ما را  به  راه درست هدایت می کند.


وی گفت: در پایان هم می گوییم که « وَآوِنى فیهِ بِرَحْمَتِکَ اِلى دارِ الْقَرارِ بِاِلهِیَّتِکَ یا اِلهَ الْعالَمینَ » به من مأوا بده، یکی از نعمت های خدا در رمضان چون که شیاطین در بند هستند استقبال درونی مردم به دعا بیشتر است و میل و رغبت به عبادت و دعا بنابراین در این روزها با میل و رغبت می خواهیم که جایگاه ما را در دار القرار ماندگار کند و  تحت لوای رحمت خود در آنجا جای بدهد ان شاء الله./933/ت302/ح

ارسال نظرات