۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۰
کد خبر: ۲۷۲۱۰۰
در سرای اهل قلم؛

نشست نقد «زبان قرآن با نگاهی به چالش های کلامی تفسیر» برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست نقد «زبان قرآن با نگاهی به چالش های کلامی تفسیر» با حضور نویسندگان و اساتید حوزه و دانشگاه در سرای اهل قلم تهران برگزار شد.
قران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ابوالفضل ساجدی، مؤلف کتاب در نشست نقد «زبان قرآن با نگاهی به چالش های کلامی تفسیر» که شامگاه دیروز در سرای اهل قلم تهران برگزار شد، گفت: این کتاب معرفت بخش، در رابطه با محتوای قرآن و هم در روش و ثمره پیوند تعلیم و تربیت است.

 

حجت الاسلام ساجدی با اشاره به بحث تاریخچه کتاب، بیان کرد: با توجه به بحث رعایت اختصار برای واحد درسی باید همه مباحث در این کتاب گنجانده می‌شد و برای همین کم تر به مباحث تاریخی پرداخته شد.

 

مؤلف کتاب «زبان قرآن با نگاهی به چالش های کلامی تفسیر» خاطرنشان کرد: در این کتاب بحث اصول فقه بحث معنا شناسی و نظریات غرب پرداخته شده است و دیدگاه  آن نزدیک به علمای اسلامی است.

 

حجت الاسلام ساجدی با بیان این که در بحث معناشناسی و معنا داری علم اصول گنجایش زیادی دارد، گفت: پرداختن به دیدگاه علمای اسلام کار  ساده ای نیست و دیدگاه اندیشمندان غربی نفی مرتبه دیدگاه ذهنی نیست.

 

وی با اشاره به دیدگاه  آیت الله جوادی آملی که بحث زبان شناسانه در قرآن نیست، تصریح کرد: زبان قرآن چند رویکرد قابل پذیرش است و ایشان قرآن را مبتنی بر فطرت می داند و دین آماده است تا فطرت ما را رشد دهد.

 

مؤلف کتاب «زبان قرآن با نگاهی به چالش های کلامی تفسیر»، اظهار داشت: در بحث زبان عرف به دو معنا است یکی معنای عامیانه زبان و دیگری عرف زبان که در میان مردم رواج دارد.

 

حجت الاسلام ساجدی افزود: در بخش زبان قوم این که قرآن زبان قوم است یا خیر، بعضی قرآن را منوط به زمان صدر اسلام می داند و عده اندکی همچون سروش به این نظر  پایبند هستند و این تفاسیر متعددی که قابل دفاع و غیر قابل دفاع است جای بحث بیشتر در این کتاب ندارد.

 

در ادامه این نشست عبد الله نصیری، نویسنده و استاد دانشگاه با بیان این که این کتاب جنبه درسی دارد و نباید تألیفات و معظلات آن را نادیده گرفت، اظهار داشت: ما با مسأله تثلیث در کتاب مقدس مواجه نبوده ایم اما برخی معظلات از جمله این که قرآن از بال های فرشتگان است ریشه در تفکر قرآنی ما است.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به این که در حوزه فلسفه دین ما رویارویی با اندیشه غرب داشته‌ایم، بیان کرد: از برکات مواجه با اندیشه غربی  این است که سعی می کنند تا ما میراث خودمان را بازخوانی کنیم.

 

وی خاطر نشان کزد: اگر زبان غرب وارد حوزه ما نمی شد ما  ضرروت مطالعه این مباحث را پیدا نمی کردیم.

 

نصیری عنوان کرد: نکته دیگر بحث های علم اصول که بحث مهمی است و مباحث الفاظ قابل مقایسه با حوزه های گوناگون تحلیلی و تطبیقی است و در این کتاب به اختصار از کنار این موارد گذشته و به آن توجه ای نداشته است و جای کار بیشتری را می طلبد.

 

این استاد دانشگاه با بیان این که در کتاب محتوای زبان با دو صورت غالب و زبان تفکییک نشده است، گفت: زبان قرآن کریم هدایت است و این دو بحث باید تفکیک شود در زبان فطرت که آیت الله جوادی آملی مطرح می کنند و در بحث محتوای آیات قرآنی مبتنی بر فطرت است و فطرت انسان را بیدار می کند در صورتی که  بحث زبان شناسی و معنا رابطه لفظ و معنا در این کتاب تفکیک نشده است.

 

وی با بیان این که نسبت زبان تعلیقی با عرفی باید در کتاب مورد توجه شود، تصیح کرد: بحث زبان و فهم با معنا شناسی و زبان شناسی بحث مهمی است و استفاده از تمثیل در این کتاب نادیده گرفته شده است.

 

نصیری با تأکید بر این که نباید زبان قرآن با زبان دین را ادغام کنیم، گفت: پرسش زبان قرآن ریشه زبان دین است و این کتاب در این مسیر هم چالش های زبان دین و فلسفه دین به قرآن پرداخته است.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به مباحث فلسفه ای روشنفکران برای فهم فلسفه دین، بیان کرد: این چالش ها باید تحلیل شود چرا که با فهم این چالش ها ابتدا دین و بعد قرآن فهم می شود.

 

وی با بیان این که در این کتاب به مسأله هرمنوتیک اشاره‌ای نشده است، اظهار داشت: هرمنوتیک و زبان قرآن می تواند به دیدگاه‌ها، نقدها و دیگر چالش ها بپردازد. /818/پ201/ح

ارسال نظرات