همکفو بودن در ازدواج از ضرورتهای دینی و قرآنی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام ناصر رفیعی، مفسر قرآن کریم، عصر امروز در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) حرم حضرت فاطمه معصومه(س) با بیان اینکه در آیات سوره نور بیان شده که زن پلید و بداخلاق شایسته مرد پلید و بداخلاق است، گفت: رعایت همکفو بودن در ازدواج از ضرورتهای دینی و قرآنی است.
وی افزود: در آیه 25 سوره نور توصیه شده که انسان باید برای خود همسری شایسته و همکفو انتخاب کند و بیانشده که زن و مرد خبیث شایسته هم بوده و زن و مرد مؤمن شایسته همسری یکدیگر هستند.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه انتخاب همسر همکفو موجب موفقیت انسان در زندگی مشترک و در بندگی خداوند میشود، تصریح کرد: چگونه میشود که زنی مؤمن با مردی فاسد ازدواج کند یا بر عکس چون این امر غیر ممکن بوده و زن و مرد مؤمن نمیتوانند با همسری بیایمان زندگی کرده و زندگی موفقی داشته باشد زیرا فرد بیایمان جلوی ایمان فرد مؤمن را هم میگیرد.
حجتالاسلام رفیعی افزود: روزی معاویه برای پسرش یزید قاصدی را به خواستگاری دختر حضرت زینب(س) فرستاد که عبدالله بن جعفر در پاسخ به قاصد یزید گفت دختر، دختر من است اما اجازه او به دست داییاش امام حسن مجتبی(ع) است و وقتی قاصد به نزد امام حسن(ع) رفت آن حضرت طی یک مراسم با حضور معاویه دختر را به عقد پسر عمویش قاسم بن جعفر در آورد و روبه خاندان معاویه فرمودند که شایسته نیست یک دختر پاک از خاندان بنیهاشم با مردی فاسد از بنیامیه ازدواج کند و آیه 25 سوره نور را برای آنها تلاوت کردند.
وی افزود: والدین در انتخاب همسر برای فرزندانشان باید به همکفو بودن همسر توجه داشته باشند و ظاهر خوب و پولدار بودن را معیار انتخاب زن و شوهر برای فرزندانشان قرار ندهند، زیرا دختر یا پسر نمیخواهد با پول طرف مقابل زندگی کند بلکه میخواهد با خود فرد زندگی کند.
مفسر قرآن کریم ادامه داد: اگر فردی که به همسری فرزندان خود انتخاب میکنیم شایسته نباشد و بداخلاق باشد زندگی را بر همسر خود تنگ کرده و سرانجام این زندگی طلاق و جدایی است.
حجتالاسلام رفیعی با اشاره به اینکه در هنگام انتخاب همسر برای فرزندان خود به دینداری فرد و خانوادهاش نگاه کنیم و به دنبال مال دنیا نباشیم، اظهار کرد: والدین نباید در ازدواج به دید محاسبهگری انتخاب کنند بلکه اگر فرد اخلاق داشت و دیندار بود با ازدواج موافقت کنند نه اینکه سد ازدواج فرزندانشان شوند.
وی افزود: فرزندان ما یوسف(ع) و مریم(س) نیستند که بتوانند خود را در برابر گناه حفظ کنند بنابراین برای آنها خیلی زود باید همسر انتخاب کنیم.
استاد حوزه علمیه قم گرفتن اذن برای ورود به خانههای دیگران حتی خانه مادر و پدر را از ویژگیهای مؤمن عنوان کرد، گفت: شاید فرد لباس نامناسبی داشته و شرایطش نامناسب باشد به همین دلیل ما اجازه نداریم بدون اذن وارد خانه دیگران شویم.
حجتالاسلام رفیعی با اشاره به اینکه انسان حتی اگر کسی به او پاسخ نداد اجازه ورود به خانههای دیگران را ندارد، ادامه داد: دلیل تأکید قرآن بر این موضوع این است که میخواهد امنیت خانوادگی و حریم خانوادهها را حفظ کند.
وی ورود به خانه خود بدون اذن و خانههای خالی از سکنه را لازم به اجازه و اذن ندانست، افزود: تنها در این دو مورد است که انسان میتواند بدون اجازه به خانه دیگران وارد شود.
مفسر برجسته قرآن کریم بابیان اینکه تا جایی که میتوانیم باید به دستورات اسلامی در جامعه پایبند باشیم، یادآور شد: رعایت کردن این دستورات امنیت را در سطوح مختلف در میان خانوادهها و در جامعه اسلامی برقرار میکند./921/پ202/ی