۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۸
کد خبر: ۲۷۲۳۸۵
کتاب زیارتگاه‌های اهل بیت و جایگاه تعظیم شعائر اهل بیت پاسخ می‌دهد؛

آیا آبادسازی قبر پیامبر و اهل بیت واجب است؟

خبرگزاری رسا ـ کتاب «زیارتگاه های اهل بیت علیهم السلام جایگاه تعظیم شعائر الهی» به تازگی از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج وزیارت منتشر شد. این اثر ترجمه کتاب «مشاهدنا و قبور اهل البیت علیهم السلام مشاعر الهیة» تألیف آیت الله شیخ محمد سند است که توسط محمد رجب عبدالوهاب به رشته تحریر درآمده است.
آیا آبادسازی قبر پیامبر و اهل بیت واجب است؟

 

به گزارش خبرگزاری رسا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، کتاب «زیارتگاه های اهل بیت علیهم السلام جایگاه تعظیم شعائر الهی» به تازگی از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج وزیارت منتشر شد.

 

براساس این گزارش، این اثر ترجمه کتاب «مشاهدنا و قبور اهل البیت علیهم السلام مشاعر الهیة» تألیف آیت الله شیخ محمد سند است که توسط محمد رجب عبدالوهاب به رشته تحریر درآمده است.

 

این گزارش حاکی است، مترجم این کتاب آقای مجتبی باقری است و پس از بررسی و نظارت در گروه کلام پژوهشکده حج و زیارت، توسط نشر مشعر در تیرماه 1394 منتشر شده است.

 

در این کتاب بحثی قرآنی، روایی، فقهی در جواز ساختن مشاهد و قبور اهل بیت علیهم السلام مطرح شده است. نویسنده پس از بیان ادله مخالفین در این باره، ابتدا ادله قرآنی و سپس ادله روایی در بناء قبور و ساختن عمارت برای اولیاء الله را ذکر کرده است.

 

مطالب این کتاب در دو فصل تنظیم شده است. در فصل اول با عنوان «نقد و بررسی دلایل حرمت بنا بر قبور» طی دو بخش ادله قرآنی و ادله روایی در جواز این کار بررسی شده است.

 

عنوان فصل دوم «وجوب آبادسازی قبر پیامبر صلی الله علیه و آله همانند حرم الهی» است و در اثبات این موضوع نُه گفتار با این عناوین ادله منکرین زیارت قبور پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و اهل‌بیت علیهم السلام؛ گفتار دوم: ولایت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم کامل کننده حج؛ گفتار سوم: رد ولایت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، بازگشت به بت‌پرستی جاهلی؛ گفتار چهارم: تبرک جستن به مواضع پیامبران؛ گفتار پنجم: اهل بیت، پیامبران و اوصیای الهی:، معدن طهارت، برکت و قداست؛ گفتار ششم: اهل بیت علیهم السلام انوار الهی؛ گفتار هفتم: توجه به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیت علیهم السلام، شرط قبولی عبادت؛ گفتار هشتم: توسل، عبادت توحیدی؛ گفتار نهم: احادیث پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، مطرح شده است.

 

در بخشی از این کتاب آمده است:«عمران و آبادسازی قبر مطهر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیت طاهرین او و حفظ و نگهداری آن‌ها از فراموش شدن، از برترین عبادت‌ها خواهد بود؛ عبادتی که به وسیله آن، سایر عبادت‌ها نیز پذیرفته خواهد شد.

 

در آیین قانون گذاری دین مبین اسلام، قبول پیامبران مورد توجه و عنایت، و محل طواف است و این منافاتی با توحید کامل ندارد؛ به ویژه اینکه خداوند عزوجل به حضرت ابراهیم و اسماعیل امر به پاک سازی کعبه از شرک و مشرکان نمود.

 

در فصل دوم این کتاب که با عنوان وجوب آبادسازی قبر پیامبر و اهل بیت علیهم السلام همانند حرم الهی نوشته شده است: ساختن قبر پیامبر و اهل ایشان، از مظاهر پرستش الهی و رکنی از آموزه های دین است. همچنین نظرات شیعه و اهل سنت و دیگر مذاهب اسلامی در مورد این قاعده اعتقادی شریف بیان شده است.

 

کتاب زیارتگاه های اهل بیت علیهم السلام جایگاه تعظیم شعائر الهی در گروه کلام و معارف پژوهشکده حج و زیارت تهیه شده و توسط نشر مشعر در 280صفحه و در قطع وزیری در تیرماه 1394 به قیمت 7800 تومان منتشر شده است.

 

علاقه‌‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به مراکز پخش و فروشگاه‌های موسسه فرهنگی مشعر در سراسر کشور مراجعه کنند و یا با تلفن‌های 64512003- 021 و 37838400 – 025 تماس بگیرند.

 

گفتنی است، تاکنون حدود یکهزار عنوان کتاب تخصصی در حوزه حج وزیارت از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج وزیارت منتشر شده است که متن کامل تمامی این آثار به صورت رایگان در اختیار محققان و پژوهشگران، زایران و حجاج ایرانی قرار گرفته است که کاربران عزیز می‌توانند برای دریافت این کتاب‌ها در فرمت‌ها مختلف به کتابخانه تخصصی پایگاه اطلاع رسانی حج به نشانیlib.hajj.irمراجعه کنند. امکان دریافت نرم‌افزار تمامی این آثار در تلفن همراه وجود دارد./1330/د102/ق

ارسال نظرات