۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۷
کد خبر: ۲۷۲۶۵۵
در سرای اهل قلم؛

نشست نقد کتاب «تثلیث در قرآن و عهدین» برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست نقد کتاب «تثلیث در قرآن و عهدین» در سرای اهل قلم برگزار شد.
قرآن

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد کاشانی در نشست نقد کتاب «تثلیث در قرآن و عهدین» که بعد از ظهر امروز در سرای اهل قلم برگزار شد، گفت: تثلیث آموزه ای از جانب کلیسا و نه کتاب مقدس است.

 

وی با بیان این که بیشترین حجم این کتاب در رابطه با این است که تثلیث عقل پذیر است یا خیر، بیان کرد: بیش از 30 آیه از جانب کتاب مقدس به این مطلب استناد می کند و در نهایت به تلاشی نافرجام می رسد که پاپ سابق نیز در مناظرات خود به آن اعتراف کرده است.

 

مولف کتاب «تثلیث در قرآن و عهدین» اظهار داشت: در کتاب مقدس به تثلیث و این که حضرت عیسی علیه السلام پسر خداوند و تثلیث آموزه الهی باشد اشاره نشده است.

 

حجت الاسلام کاشانی با بیان این که تا کنون کتابی با این حجم در زبان فارسی که به این مبحث بپردازد، وجود نداشته است، افزود: کل آیات و واژگان عبری و یونانی در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است، استدلال های مسیحیان برای این که حضرت عیسی خدا و تثلیث آموزه الهی است به صورت منصفانه مناظره شده است.

 

وی با اشاره به این که ادیان گذشته هند و مصر و یونان در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است، بیان کرد: در آیین های مختلف اعتقاد به تثلیث وجود داشته است.

 

مولف کتاب «تثلیث در قرآن و عهدین» در رابطه با این که آیا تثلیث گزاره منطقی است یا خیر، اظهار داشت: میر احمد علوی در کتاب مثقل الصفا به این موضوع اشاره داشته است و علمای فراوانی در این زمینه آثاری دارند.

 

حجت الاسلام کاشانی با بیان این که مطالب کتاب خالی از نقص نیست و اشکالاتی به آن وارد است، گفت: اولین مرتبه است که در این حوزه با این حجم کتابی نگاشته می شود و سعی شده است که رعایت انصاف صورت بگیرد و کتاب از آبشخور و نگاه مسیحیت بررسی شده است.

 

وی با اشاره به این که مطلبی را که خود مسیحیان به آن اعتقاد ندارند، قابل بحث نیست، خاطرنشان کرد:  تثلیث را نباید از دیدگاه منتقدان مورد بررسی قرار داد و باید آن را از دیدگاه اشخاصی که آن را باور دارند، نقد کنیم.

 

در ادامه این نشست عباس اشرفی نویسنده و منتقد کتاب، گفت: اشکالات این کتاب کم است و از نقاط مثبت آن این است که کتاب روان تدوین شده است.

 

وی اظهار داشت: منابع کتاب به خوبی استفاده شده است و متن کتاب خسته کننده نیست و حاوی نکات تخصصی برای خواننده است.

 

این نویسنده با انتقاد از این که این کتاب مورد جهت نگری به دین مسیحیت شده است، گفت: این جهت گیری را حتی در جلد کتاب مشاهده می کنیم که نام قرآن حتی به دلیل تاخر تاریخی قبل از عهدین به کار رفته است.

 

اشرفی با بیان این که بیش از 80 درصد مباحث کتاب در رابطه با عهدین است، بیان کرد: یکی از مباحث عمده کتاب مربوط به عقل و تخلیص است و به شدت استدلال ها بیان شده است.

 

وی با اشاره به این که بحث تثلیث در آموزه دینی مسیحیت به صورت شهودی و نه آموزه عقلانی است، خاطر نشان کرد: تثلیث در حوزه عقلانی جا نمی گیرد.

 

این نویسنده عنوان کرد: این کتاب به پیشینه تثلیث ادیان گذشته اشاره می کند که با معرفی ادیان مصر، روم و هند این تقسیم بندی به سمت ادیان باستانی می رود.

 

اشرفی پیشینه تثلیث را ریشه در مهر پرستی و مهرائیزم ایرانی دانست و اظهار داشت: واژه پسر از مهر پرستی به روم رفته است.

 

در ادامه این نشست حجت الاسلام کاشانی در رابطه با جهت گیری نامیدن کتاب از جانب منتقد کتاب، گفت: در جلد کتاب قرآن به دلیل رعایت قافیه متقدم بر عهدین آورده شد.

 

وی در رابطه با این که تثلیث شهودی یا عقلی است؟ اظهار داشت: از منظر تاریخ و کتاب مقدس عقل از نظر شهود حد و مرز و معیار ندارد و به نوعی جوشش شاعرانه است.

 

مولف کتاب «تثلیث در قرآن و عهدین» خاطرنشان کرد: مسیحیت نمی پذیرند که تثلیث شهودی است و بر این باور هستند که اگر شخصی بگوید خداوند غیر تثلیث است منطق او را دارای اشکال است.

 

حجت الاسلام کاشانی با بیان این که در این کتاب به ادیان سه گانه پرست اشاره شده است، بیان کرد: به همین واسطه هم باید به دین میترائیزم هم اشاره می شد.

 

وی نگاه عرب ها به حوزه مسیحیت را متعصبانه دانست و گفت: با این وجود بیش از  هزار و 300 کتاب توسط عرب زبان ها تدوین شده است که کتاب های علمی نیست.

 

مولف کتاب «تثلیث در قرآن و عهدین» با انتقاد از این که ما در بحث مسیحیت در زبان فارسی بی سواد هستیم، عنوان کرد: ما قدم های اول را بر می داریم و جا دارد که مترجمان و مولفان کار بیشتری در این حوزه انجام دهند.

 

در ادامه این نشست اشرافی با انتقاد از این که در این کتاب از مکاتب مسیحی لبنان استفاده نشده است، گفت: استفاده از آثار علامه فیض الله و مغنیه در این کتاب جای کار داشت.

 

حجت الاسلام کاشانی در جواب به این انتقاد خاطرنشان کرد: به این دلیل از مکتب لبنان کم تر بهره گرفته شد که از رفرنس های انگلیسی بیش از عربی استفاده شد و این به این دلیل است که عرب ها نقد سختی به مسیحیت دارند و این باعث دلزدگی از ادامه کار می شد.

 

مولف کتاب «تثلیث در قرآن و عهدین» با بیان این که ما گرفتار جریان عرفانی مسیحیت هستیم، اظهار داشت: شبکه های ماهواره ای زیادی بحث نجات و شفاء را مطرح می کنند، این که عطیعه زبان دارند و با روح اقدس صحبت کنند، همان مطلبی که ما آن را عرفان انحرافی می دانیم و برای همین در این کتاب به این موارد نیز پرداخته شد./818/پ202/ق

ارسال نظرات