۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵
کد خبر: ۲۷۳۰۲۸
حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان تشریح کرد؛

درد و دل خدای رحمان با فرزندان آدم

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم به این فراز از حدیث قدسی و درد و دل خدای رحمان با بندگانش اشاره کرد «ای بنده من، با اسماء حسنی مرا دعا کن تا تو را به مقامات بسیار بالایی برسانم» و گفت: بر اساس روایات ائمه معصومان(ع) اسماء حسنی، همان اسامی ائمه طاهرین(ع) و از این میان نیز، اسم اعظم، نام حسین(ع) است.
شبهاي رمضان با حجت الاسلام حسين انصاريان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم شب گذشته در بیستمین جلسه از سلسله سخنرانی‌‌های «ویژگی‌های خود شناسان» و در دومین شب احیای در حسینیه همدانی‌های تهران به ایراد سخن پرداخت.

 

وی اظهار داشت: برای شب بیست و یکم ماه رمضان، دو مقام وجود دارد؛ مقام نخست شب قدر بودن آن است و مقام دیگر، شب زیارتی حضرت ابی عبدالله الحسین(ع) است.

 

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: هیچ روایتی در کتب روایی و دعایی شیعه، زیارت مولای متقیان علی(ع) را در اعمال مخصوصه و پرفضیلت شب بیست و یکم ماه رمضان و شهادت امیرمؤمنان(ع) ذکر نکرده است در حالی که این شب را شب زیارتی حضرت اباعبدالله الحسین(ع) نامیده‌اند.

 

وی عنوان کرد: کسی که امام حسین(ع) را در شب قدر نزد خدای رحمان واسطه کند، گناهی در پرونده‌اش باقی وجود نخواهد داشت مگر این‌که بخشیده می‌شود؛ همچنین دعایی از او بی جواب نخواهد ماند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان در بخش دیگری از سخنان خود ابراز کرد: کسی خیرخواه‌تر از پروردگار مهربان برای انسان‌ها در عالم وجود ندارد؛ حضرت حق در قرآن کریم اعلام کرده که من سختی و خسارتی برای شما نمی‌خواهم.

 

وی با اشاره به دعای «یا باسط الیدین بالعطیه» خاطرنشان کرد: خیر تنها نزد خدای رحمان بوده و در رساندن آن نیز به بندگانش، هیچ‌گاه کوتاهی نمی‌کند؛ از این رو، بنده‌ای که گوش به فرمان و سخنان پروردگارش باشد، سعادت دنیا و آخرت را کسب می‌کند.

 

استاد برجسته اخلاق حوزه علمیه قم یادآور شد: خدای دلسوز و خیرخواه ما به کمک 114 کتاب آسمانی، 124 هزار پیغمبر و 12 امام از روز قیامت خبر داده و خطاب به ما سفارشی محبت آمیز می‌کند تا آخرتمان را خراب و نابود نکنیم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان ابراز کرد: خدای مهربان گفت‌وگویی زیبا، خیرخواهانه و محبت آمیزی با بندگان خویش دارد که «ای فرزند آدم، به واسطه مرگ، پرده از روی تمام تنهایی‌های تو برداشته می‌شود؛ روز قیامت تمام اخبار عمر شما، بررسی شده و پرونده‌ات تمام پوشش‌های اعمالت را کنار می‌زند».

 

وی ادامه داد: خدای متعال در ادامه حدیث قدسی فوق خطاب به بنده‌اش می‌گویند «اگر گناه کوچکی در دنیا انجام دادی، هیچ‌گاه به کوچکی آن گناه نگاه نکن؛ به این بنگر که با چه کسی مخالفت کرده‌ای! اگر درآمد کمی به تو رسید، این کمی روزی را نگاه نکن؛ بنگر چه کسی به تو روزی داده است!».

 

استاد برجسته تفسیر قرآن کریم تصریح کرد: بنده هیچ‌گونه طلبی از خدای متعال برای روزی ندارد؛ از این‌رو باید همواره با کمترین روزی هم که به دست می‌آورد، شاکر حضرت حق باشد؛ آن خداست که از تمام وجود آدمی طلبکار بوده اما به ندرت بندگانش را در مسیر خویش می‌بیند.

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: پروردگار عالم در ادامه این حدیث می‌فرماید «ای فرزند آدم، ایمن از نقش‌های من، غرق در گناهان نباش؛ زیرا نقشه من دیدنی نبوده و از ردپای مورچه در شب تاریک روی سنگ صاف پنهان‌تر است».

 

وی با اشاره به این سخن معروف که «خداوند چوب بجا می‌زند، اگر می‌زند بی صدا می‌زند»، عنوان کرد: آدمیزاد هیچ‌گاه نقشه خدای متعال را درک نمی‌کند و نباید بدین واسطه از خدا غفلت ورزیده و در گناهان غوطه ور شود؛ برای خداوند تنها کافی است که میکروبی را مؤظف به تکثیر شدن داده، دارو را بی اثر کند و به دکتر نوع بیماری را الهام نکند. آن‌گاه است که دیگر کاری از دست بنده بر نمی‌آید.

 

وی به بیان ادامه حدیث قدسی خدای رحمان خطاب به بندگانش پرداخت و یادآور شد: خداوند در این حدیث می‌گوید «ای فرزند آدم، عبادات و دستوراتی را که به تو فرمان دادم، آن‌طور که من خواستم انجام دادی؟ با اموال و آبرویی که به تو عطا کردم، کمکی به مساکین و از کار افتادگان کردی؟ کسی که به تو بدی کرد، به او خوبی کردی؟ از آنان که آزارت دادند، گذشتی؟ از اقوامی که با تو قطع رابطه کردند، پیوند را برقرار کردی؟ کسی که به تو خیانت کرد، انصافش دادی؟ با آن که قهر کرد، دوستی برقرار کردی؟ فرزندانی که امانت نزد تو سپردم را متدین و باتقوا تربیت کردی؟ کار دین و دنیای خود را با عالمان دینی در میان گذاشتی؟»

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان ادامه داد: خدای رحمان ادامه می‌دهد که «ای بنده من، هیچ نگاهی به ظاهر و زیبایی‌های تو نداشته و ندارم اما نظر به دل و اعمالت دارم؛ من زمانی از تو راضی می‌شوم که به سؤالاتم به خوبی پاسخ بدهی و آن‌چه که از تو خواستم را رعایت کنی».

 

وی با بیان این‌که حضرت حق متعال در ادامه حدیث فوق، لحن صحبت با بندگانش را از تذکر دلسوازنه به محبت بی اندازه تغیر جهت می‌دهد، افزود: خدای عزیز و مهربان می‌گوید «ای فرزند آدم، مرا یادآور شو تا تمام دعاهایت را مستجاب کنم؛ دعا را با توجه بخوان، استجابتش را به عقب نمی‌اندازم؛ من دعاهایت را با درجات عالی مستجاب می‌کنم».

 

مفسر قرآن کریم تأکید کرد: خدای متعال در ادامه می‌گوید «ای بنده من، خواسته‌هایت را با انقطاع از گناه و پاکی باطن از من بخواه، من دعاهایت را با دادن بهشت اجابت می‌کنم؛ من را میان خوف و رجا بخواه، تمام درهای بسته را به‌رویت باز می‌کنم».

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم به این فراز از حدیث قدسی فوق اشاره کرد که خدای رحمان می‌گوید «ای بنده من، با اسماء حسنی مرا دعا کن تا تو را به مقامات بسیار بالایی برسانم» و گفت: بر اساس روایات ائمه معصومان(ع) در کتاب اصول کافی، اسماء حسنی، همان اسامی ائمه طاهرین(ع) و از این میان نیز، اسم اعظم، نام حسین(ع) است.

 

وی با اشاره به ادامه درد و دل خدای متعال با بندگانش عنوان کرد: خداوند می‌گوید «ای بنده من، در این دنیای خراب و فانی دعای بسیار کن، من در قیامت دعاهایت را مستجاب می‌کنم؛ ای فرزند آدم، چقدر به زبان الله و الله می‌گویی و دلت با کسی دیگر است؟ با زبانت نام مرا می‌بری اما از دیگران می‌ترسی و به دیگران امید داری! ای بنده من، اگر مرا خوب بشناسی، غصه چیزی را نمی‌خوری».

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان گفت: خدای رحمان در ادامه حدیث فوق، باری دیگر لحن سخن خود را عوض کرده و خیلی عاطفی‌تر می‌فرماید «ای بنده من، تو گناه کردی. اما چرا نمی‌آیی از من طلب مغفرت کنی؟»./997/پ201/ب4

ارسال نظرات