۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۲۷۳۱۲۶

گرامیداشت دهمین سالگرد جان‌باختگان بمب‌گذاری‌های لندن برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همزمان با برگزاری مراسم دهمین سالگرد بمب‌گذاری‎های لندن، فعالان حقوق بشر معتقدند مصائب مسلمانان انگلیس در پی این حملات تروریستی مورد غفلت واقع شده است.
لندن

 

به گزارش خبرگزاری رسا، مردم انگلیس به احترام دهمین سالگرد کشته شدگان حملات تروریستی 7 ژوئیه لندن یک دقیقه سکوت کردند.

 

همچنین دیوید کامرون، نخست‌وزیر و سایر مقامات دولت انگلیس در مراسم یادبودی در کلیسای جامع سنت پال شرکت کردند.

 

این بمب‌گذاری‌ها که در هفت ژوئیه 2005 مردم را در شبکه حمل و نقل عمومی مرکز لندن هدف قرار داد 52 کشته و  صدها مجروح بر جا گذاشت.

 

اکنون تنها بازمانده مسلمان از بدترین حمله تروریستی تاریخ انگلیس می‌گوید باید درخصوص مقابله با تهدید فزاینده اسلام‌ستیزی در کشور چاره‌ای اندیشید.

 

سجده موغال که طی 10 سال گذشته به خاطر اعتقاداتش در معرض تهدید به مرگ و غرض‌ورزی‌های اینترنتی قرار داشته می‌گوید دوستان، خانواده و همکاران مسلمان وی نیز در سال‌های اخیر تجربه‌های مشابهی داشته‌اند.

 

بنا بر آمارهای رسمی، در پی حملات تروریستی 7 ژوئیه، تعرض به زنان محجبه، تخریب منازل مسلمانان، برخورد تبعیض‌آمیز در بازار کار و زورگویی به مسلمانان در مدارس و نیز بدرفتاری در رسانه‌های اجتماعی علیه آنان شدت گرفته است.

 

به گفته مارک راولی، بالاترین مقام ضد تروریسم انگلیس، از زمان این بمب‌گذاری تاکنون حدود 50 فقره حمله تروریستی مرگبار خنثی شده است.

 

وی تصریح کرد: در یک دهه گذشته، با پنجاه طرح تروریستی مقابله شده است. این طرح‌ها در ابعاد و مقیاس‌های مختلف بوده است؛ از نقشه‌های بزرگ و پیچیده که اغلب در خارج از کشور طرح‌ریزی شده است تا طرح‌هایی که تنها توسط یک عامل اجرا می‌شود.

 

سجده موغال معتقد است انگلیس باید همانطور که یک دهه پیش مقابل تروریسم متحد شد در قبال اسلام‌ستیزی نیز به همین منوال عمل کند.

 

نشریه ایندیپندنت به نقل از وی آورده است: وقتی با جوانان مسلمان صحبت می‌کنیم، می‌گویند شدت گرفتن اسلام‌ستیزی را متوجه شده و از این رو، احساس می‌کنند که در جامعه منزوی شده‌اند. افراط‌گرایی تا حدی ناشی از اسلام ستیزی است. جوانان مسلمان به شخصه می‌گویند که خود و خانواده‌شان مواردی از اسلام‌ستیزی را تجربه کرده‌اند که این امر آنان را دچار حس غربت در اجتماع و برخی را مستعد افراط‌گرایی کرده است.

 

خطر تروریسم در انگلیس در اوت 2014 به علت درگیری‌ها در عراق و سوریه از سطح قابل توجه به سطح شدید افزایش یافت.

 

برآوردها حاکی از آن است که شمار افراد انگلیسی که برای پیوستن به داعش عازم سوریه شده‌اند حدود 700 نفر است که حدود نیمی از آنان به انگلیس بازگشته‌اند./982/ب101/د

ارسال نظرات