۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۳
کد خبر: ۲۷۳۱۳۶
آیت الله ناصری:

ولایت شرط پذیرفته شدن طاعات و عبادات انسان است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه برخوردای شیعیان از نعمات ولایت را از الطاف الهی دانست و گفت: شرط پذیرفته شدن اعمال انسان ولایت ائمه معصومین است، ولایت در کلام شیعه به معنای مدیریت است که مدیریت عالم وجود در اختیار چهارده نور مقدس است.
آيت الله محمد ناصري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محمد ناصری استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه، ظهر امروز در مسجد کمر زرین اصفهان، با اشاره به عظمت شخصیت امام علی (ع) گفت: در روایتی از پیامبر اکرم (ص) ذکر شده است اگر تمام دریاها مرکب شوند و تمام درختان قلم شوند بازهم حتی یک دهم فضائل امام را نمی‌توانند بنویسند.

 

آیت الله ناصری در ادامه تصریح کرد: اسلام پنج رکن و پایه دارد که مهمترین و مستحکم ترین آن ولایت است، ولایت عظمتی دارد که دیگر ارکان اسلام نظیر نماز و روزه قابل قیاس با آن نیستند، ولایت مهمترین چیزی است که در اسلام بر ما عرضه شده است.

 

وی با بیان این‌که ولایت به فتح واو و به کسر واو از نظر مفهوم و معنی با یکدیگر متفاوت هستند اظهار کرد: ولایت به فتح واو به معنی دوستی و رفاقت است اما ولایت به کسر واو که در قرآن هم ذکر شده است به معنای مدیریت است، آنچه ما برای ائمه مطرح می‌کنیم همین معنا است، یعنی ائمه (ع) مدیریت بشریت را بر عهده دارند و البته این مدیریت محدود به کره زمین نیست.

 

استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه با اشاره به ولایت ائمه معصومین (ع) بر تمام مخلوقات خداوند ابراز کرد: مدیریت عالم وجود همه در اختیار ائمه (ع) و این معنای حقیقی ولایت است و خداوند عنایتی بزرگ به شیعیان کرده است چرا که محبت و ولایت اهل بیت را در دل آنها جا داده است و این بسیار فرصت مهمی است برای ما تا با استفاده از ولایت ائمه (ع) خود را به سعادت ابدی برسانیم.

 

آیت الله ناصری با بیان این‌که ولایت به دو صورت تشریعی و تکوینی است تصریح کرد: ولایت تکوینی به معنای این است که همه عالم وجود مخلوق حضرت حق است و مدریت آن هم در اختیار خداوند است اولا و بالذات، در هر زمان و مکان و هر حالتی خداوند اختیار همه چیز را دارد، ولایت تکوینی البته محدود و غیر محدود است.

 

وی با بیان این‌که ولایت تکوینی خداوند نامحدود است و ولایت ائمه و بعضی پیامبران محدود است خاطر نشان کرد: بیشترین حروف از اسم اعظم خداوند را حضرت آدم می‌دانست، کل اسم اعظم 72 حرف است که چهارده نور مقدس 70 حرف از آن را می‌دانند و در بین انبیاء حضرت آدم 25 حرف را می‌دانست که البته این علم به اسم اعظم در راستای ولایت تکوینی محدود و برای برآورده کردن حوائج مشروع به کار می‌رود.

 

ولایت شرط قبولی اعمال و عبادات انسان است

استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه ولایت را شرط قبولی طاعات و عبادات انسان ذکر کرد و افزود: حب امام علی (ع) مصداق ایمان است و بغض ایشان موجب و مصداق کفر است، در روایات داریم که کسانی که ولایت امیرالمؤمنین را داشته باشند اهل بهشت هستند حتی اگر مخالفت خدا را کرده باشند و کسانی که از نعمت ولایت برخوردار نباشند اهل جهنم هستند حتی اگر اطاعت خدا را کرده باشند.

 

آیت الله ناصری در ادامه بیان کرد: همه ما به طور قطع مورد شفاعت ائمه قرار خواهیم گرفت اما این مربوط به قیامت است و در برزخ همه چیز برعهده ما خواهد بود، در برزخ شفاعتی در کار نیست و باید پاسخگوی همه آنچه که عمل کرده‌ایم باشیم، انسان‌های بسیاری وارد برزخ شده‌اند و هزاران سال است که منتظر قیامت هستند و باید به این مسأله که در برزخ هم عذاب در انتظار ما است توجه داشته باشیم.

 

وی با اشاره به شرط طهارت باطن و ظاهر برای مقبول شدن برخی عبادات گفت: طهارت ظاهری به معنای عدم نجاست لباس و بدن است اما طهارت باطنی به این معنا است که حب اهل بیت (ع) در دل انسان وجود داشته باشد، مودت که در قرآن ذکر شده است به معنای محبت اهل بیت است و برای قبول شدن عبادات باید هر دو طهارت وجود داشته باشد وگرنه اعمال مورد قبول خداوند نخواهد بود.

 

مال دنیا بد نیست، محبت نسبت به مال دنیا ناپسند است

استاد اخلاق و عرفان ضمن تأکید بر وجود شفاعت در قیامت خاطرنشان کرد: کثرت گناهان ما ممکن است موجب از دست دادن اعمال خیر ما در قیامت بشود، محبت به دنیا یکی از مسائلی است که می‌تواند باعث شود حتی بدون ولایت و دین از دنیا برویم، داشتن مال دنیا بد نیست اما محبت آن اشتباه و مذموم است، حتی ائمه هم از مال دنیا برخوردار بوده اند اما به آن وابستگی و دلبستگی نداشتند.

 

آیت الله ناصری با اشاره به روایتی تصریح کرد: امام علی (ع) هم اموال بسیاری داشتند اما هرگز محبت این اموال در دل ایشان نبود و روایات بسیاری از انفاق‌های ایشان وجود دارد که اموال خود را می‌فروختند و به فقرا و نیازمندان کمک می‌کردند، داشتن مال دنیا هرگز بد نبوده است.

 

وی محبت به دنیا را ریشه بسیاری از ظلم‌ها و بدی ها دانست و افزود: جنگ و خون ریزی‌هایی که شاهد آن هستیم، ظلم‌ها و جرائمی که می‌بینیم همه به علت محبت دنیا است وگرنه برخوردار بودن از مال دنیا نه تنها بد نیست بلکه می‌تواند برای ما بسیار خوب باشد و موجب سعادت انسان شود ولی باید توجه داشت گرفتار محبت و دلبستگی به مال دنیا نشویم./1304/پ201/ش

ارسال نظرات