۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳
کد خبر: ۲۷۳۲۸۷

حماس شرط مذاکره درباره مبادله اسرا را اعلام کرد

خبرگزاری رسا ـ رییس دفتر سیاسی جنبش حماس از درخواست‌های اشغالگران صهیونیست برای مبادله دو اسیر نظامی و تحویل جسد دو سرباز دیگر خود شده‌اند.
خالد مشعل

 

به گزارش خبرگزاری رسا، خالد مشعل رییس دفتر سیاسی جنبش حماس اعلام کرد که اشغالگران صهیونیست از طریق میانجیگران اروپایی خواستار آزادی دو اسیر نظامی و تحویل جسد دو سرباز دیگر خود شده‌اند.

 

خالد مشعل گفت که حماس هیچ پاسخی به این درخواست صهیونیست‌ها نداده و به میانجیگر اروپایی اعلام کرده است که هر گونه مذاکره در خصوص اسرای صهیونیستی، تعداد و وضعیت‌شان، زنده یا مرده بودن شان یا ارائه‌ هرگونه اطلاعات در این رابطه منوط به آن است که رژیم صهیونیستی تمامی آن کسانی را که در جریان مبادله‌ قبلی آزاد شده و در جریان عملیات الخلیل مجددا به اسارت درآمده‌اند، را رها کند.

 

وی که در جمع شماری از اصحاب رسانه در دوحه سخن می گفت، از ارائه‌ هرگونه توضیحات بیشتر درباره موضوع مبادله اسرا که برای اولین بار از سوی حماس و در برابر رسانه‌ها مطرح شده بود، اجتناب ورزید.

 

آشتی ملی

 

مشعل در پاسخ به پرسش خبرنگار «العربی الجدید» درباره دلایل متوقف ماندن روند حل موضوع آشتی ملی میان دو جنبش فتح و حماس گفت که اجرای توافق نامه‌های به امضا رسیده در دوحه، قاهره و اردوگاه شاطی که بخشی از آن مربوط به کادر رهبری سازمان آزادیبخش است، برای پایان یافتن شکاف‌ها کافی است.

 

این رهبر برجسته مقاومت در خصوص پرسش خبرنگار مذکور در خصوص حرکت در جای قطار آشتی ملی و اینکه آیا این ماجرا به یک معجزه نیاز دارد، ابراز داشت: باید به سمت گام‌های عملی حرکت کرد، گام‌هایی که سبب ساماندهی اوضاع داخلی فلسطین شود و این ساماندهی در مسیر کسب موفقیت‌ها و دستاوردهایی ملی باشد که ملت فلسطین به تحقق آن چشم دوخته است.

 

مشعل تصریح کرد که در مورد فلسطین، اصل مشارکت و همیاری نتیجه می دهد و صرف صندوق رای گیری و انتخابات سودبخش نیست. نه جنبش حماس می تواند به موجودیت جنبش فتح خاتمه بخشد و نه حق و نه قدرت این کار را دارد. همان طور که فتح نیز توان پایان بخشیدن به موجودیت حماس را ندارد و نه حق و نه قدرت این کار را دارد.

 

عضو دفتر سیاسی حماس ابراز داشت که جنبش عملکرد خود را مورد بررسی قرار داده و اعتراف می کند که در برخی موارد و در برخی برآوردها دچار اشتباه شده است؛ ولی انتظاری که از طرف دیگر دارد، این است که در اجرای مفاد توافق نامه‌های به امضا رسیده با حماس متعهد باشد و با روحیه‌ای مبتنی بر دموکراسی، همکاری و همدلی عمل کند و در راستای عملی کردن آنچه در توافق نامه‌های یادشده آمده است، بکوشد. وجود یک اراده واقعی فلسطینی برای حل و فصل نهایی موضوع آشتی آن هم به شکلی حقیقی و عملی کافی است و نیاز به هیچ میانجیگری ندارد.

 

وی با اشاره به شرایط دشوار حاکم بر جهان عرب، یادآور شد که وضعیت کنونی باعث آن شده است تا موضوع فلسطین از صدر موضوعات و اولویت‌های مورد توجه جهان عرب خارج شود ؛ ولی با این وجود، مسأله فلسطین همیشه مورد توجه خواهد بود.

 

روابط با مصر

 

از سوی دیگر، خالد مشعل تصریح داشت که جنبش متبوعش در امور داخلی هیچ کدام از کشورهای عربی دخالت نمی کند و آرزوی خیر و خوبی برای کشور، ملت و ارتش مصر دارد و به هیچ وجه، دست به اقدامی نمی زند که امنیت و ثبات مصر را تحت تاثیر قرار دهد.

 

این چهره نام آشنای مقاومت با اشاره به اینکه تا کنون هیچ سند و دلیل محکمه پسندی که نشان از دست داشتن اعضای حماس در جرائمی که اخیرا علیه ارتش مصر انجام گرفته، ارائه نشده است ابراز داشت: حفظ امنیت ملی مصر رکنی اساسی در ساختار امنیت جهان عرب به شمار می رود و حماس حمایت از مصر، ملت و ارتش این کشور را موضوعی محوری برای خود می داند و امیدوار است که اوضاع جهان عرب به وضعیت طبیعی باز گردد.

 

رییس دفتر سیاسی جنبش حماس با تاکید بر اینکه مسأله بازسازی نوار غزه و پایان بخشیدن به روند محاصره از اولویت‌های ضروری در برنامه‌های حماس است، اظهار داشت: مشکلات عدیده‌ای در نوار غزه وجود دارد که باید مورد توجه اصلی فلسطین باشد. حماس به دنبال جنگ با اسرائیل نیست؛ ولی در جهت بالا بردن آمادگی خود جهت دفاع از ملت خویش و نیز حمایت از مقاومت می کوشد و به همین خاطر در جهت استحکام هر چه بیشتر توان نظامی خود و ترمیم آنچه که در جریان حمله تابستان گذشته صهیونیست‌ها از دست داده است، می کوشد./994/ب101/د

ارسال نظرات