۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۲۷۳۴۲۳
رییس جمهور نیکاراگوئه:

صاحبان سلاح هسته‎ای در برابر ایران ایستاده‎اند

خبرگزاری رسا ـ رییس‌جمهور نیکاراگوئه ضمن اعلام حمایت از ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای، دارندگان سلاح‌های اتمی را به شدت مورد انتقاد قرار داد.
دنيل اورتگا رئيس‌جمهور نيکاراگوئه

 

به گزارش خبرگزاری رسا، دنیل اورتگا رییس‌ جمهور نیکاراگوئه ضمن اعلام حمایت خود از ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای با گروه 1+5 که در «وین» (پایتخت اتریش) در حال برگزاری است، عنوان کرد که هر دو طرف بر سر عدم استفاده ایران از توان هسته‌ای خود برای ساخت سلاح‌های اتمی توافق دارند.

 

وی طی مراسم رسمی دریافت نامه دیپلماتیک از سوی «سعید زارع» سفیر ایران در نیکاراگوئه در این رابطه افزود که کشورهای غربی در حالی ایران را از ساخت سلاح‌های هسته‌ای منع می‌کنند که خود صاحبان این قبیل سلاح‌ها هستند.

 

اورتگا ضمن اشاره به بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی خاطرنشان کرد که قدرت‌های غربی می‌توانند سلاح هسته‌ای تولید کرده و حتی می‌توانند از آن استفاده کنند و برایشان هیچ اهمیتی ندارد که در راستای آزمایش این سلاح‌ها چندین میلیون نفر کشته می‌شوند.

 

رییس‌جمهور نیکاراگوئه همچنین از حفظ زرادخانه‌های اتمی از سوی برخی کشورها انتقاد کرد و آن را تهدیدی پنهان برای مردم این کشورها و همچنین همه کشورهای جهان دانست.

 

وی ضمن یادآوری تعهد کشورهای آمریکای لاتین به پاکسازی این منطقه از سلاح‌های هسته‌ای اعلام کرد که اگر منطقه‌ای هم صلاحیت درخواست عدم وجود سلاح‌های اتمی را داشته باشد، آن منطقه آمریکای لاتین است.

 

اورتگا تصریح کرد که به جای درخواست از ایران برای تضمین صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود، باید کشورهایی که دارای سلاح اتمی هستند را مورد نظارت قرار داد تا این سلاح‌ها را از بین ببرند و از روی سیاره زمین محو کنند تا ساکنین این کره خاکی اندکی به صلح دست یابند.

 

وی ادامه داد که با وجود امکان دستیابی به یک توافق نهایی در مورد برنامه هسته‌ای ایران، منطقه و جهان همچنان احساس تهدید می‌کند چرا که کشورهای توسعه یافته هنوز هم دارای سلاح اتمی هستند و هر لحظه امکان دارد کشورهای دیگر را مورد حمله قرار دهند.

 

از سوی دیگر سفیر ایران در نیکاراگوئه پیام دوستی و برادری مردم ایران را به مقامات این کشور آمریکای لاتینی منتقل کرد و آغاز همکاری‌های بیشتر در زمینه‌های اقتصادی و صنعتی را وعده داد.

 

از 17 ژوئن (27 خرداد) نمایندگان ایران و گروه 1+5 (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان) برای تکمیل متن توافق نامه نهایی در «وین» تشکیل جلسه داده‌اند./994/ب102/د

ارسال نظرات