۱۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۶
کد خبر: ۲۷۳۵۵۴
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار:

شرکت در راهپیمایی روز قدس اجر الهی را به همراه دارد/ احیای شب قدر مطابق با موازین شرع و عقل است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر ضرورت حضور پر شور مردم در راهپیمایی روز قدس تأکید کرد و گفت: راهپیمایی روز قدس را باید به عنوان یک عملی که در نامه اعمال ما نوشته می‌شود در نظر گرفت و در آن شرکت کرد.
آيت‌الله فاضل لنکراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در مراسم احیای شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان در تکیه آسیدحسن قم با بیان این‌که احتمال این که شب 23 شب قدر باشد بیشتر است،‌ اظهار داشت: در برخی از روایات به صورت معین ذکر شده که شب 23 شب قدر می‌باشد و در برخی نیز به این مسأله تصریح شده است.


وی بیان کرد: از مجموع روایات استفاده می‌شود که شب نوزدهم برای اصل کتابت تقدیر،‌ شب بیست و یکم برای تحکیم و شب بیست و سوم شب امضای اعمال است.


آیت‌الله فاضل لنکرانی ادامه داد: در برخی از روایات نیز آمده که در شب نوزدهم برخی مقدرات نوشته اما در شب بیست و یکم به خاطر استغفار و توبه فرد به درگاه الهی بداء حاصل می‌شود؛ اما در شب بیست و سوم اگر مقدرات معین شود دیگر هیچ بدائی حاصل نمی‌شود.


استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که انسان باید در شب قدر قلب خود را متوجه خدا و اعمال خود کند، ابراز کرد: نباید چنین شب بزرگی را به راحتی از دست داد و بیهوده سپری کرد.


بهترین دلیل برای حقانیت شیعه سوره قدر است


رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در ادامه با اشاره به این‌که لیله قدر هم جنبه عبادی و هم جنبه اعتقادی دارد، افزود: روایاتی در کتاب اصول کافی درباره شب قدر و سوره قدر داریم که از فهم آنها عاجزیم.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که شیعه باید با سوره قدر آشنا باشد،‌ تصریح کرد: بهترین دلیل برای حقانیت شیعه سوره قدر است و این‌که تأکید شده این سوره در نماز خوانده شود برای این است که اعتقادات ولایی ما محکم شود.


سوره قدر حجت خدا بر مردم پس از پیامبر است


وی با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) مبنی بر این که با مخالفان ولایت حضرت علی(ع) باید با سوره قدر مخاصمه کرد، گفت: سوره قدر حجت خدا بر مردم پس از پیامبر(ص) است؛ یعنی کسانی که بعد از رحلت پیامبر می‌آیند و به دنبال جانشین ایشان هستند این سوره حجت خدا پس از ایشان است.


آیت‌الله فاضل لنکرانی ادامه داد: امام باقر(ع)‌ می‌فرمایند: سوره قدر آقای دین شما است؛ اگر شیعیان ما به دنبال این هستند که اندازه و غایت علم ما را به دست بیاورند باید در سوره قدر تفکر کنند.


استاد درس خارج حوزه علمیه قم در پاسخ به این سؤال که آیا خداوند کسانی را که به عبادت او می‌پردازند و قرآن می‌خوانند اما ولایت ندارند به بهشت می‌برد یا نه، گفت: خدا این افراد را مؤاخذه می‌کند که چرا سراغ علی(ع) و اولاد او نرفتید و می‌فرماید مگر سوره قدر نبود که حجت خدا بر مردم پس از پیامبر، آقای دین و غایت علم است، پس چرا به آن توجه نکردید.


رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این‌که پیامبر(ص) هنگام قرائت سوره قدر خاشع و حزین می‌شد، خاطرنشان کرد: از پیامبر دلیل این مسأله را پرسیدند و ایشان جواب دادند: چشم من هنگام قرائت این سوره نزول ملائکه را می‌بیند و حرف‌های آنها را می‌فهمد و آنچه را که من می‌بینم پس از من علی(ع) نیز می‌بیند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: پیامبر(ص) سوال کرد: بعد از آنکه خداوند در شب قدر به وسیله این ملائکه همه مطالب را نازل می‌کند و چیزی باقی نمی‌ماند این ملائکه به چه کسی نازل می‌شوند و از جانب خدا علم وقایع را به چه کسی خبر می‌دهند، جواب دادند که به شما خبر می‌دهند و بر شما نازل می‌شوند. پیامبر فرمود درست است اما پس از من نیز لیله قدر وجود دارد و در حالی که دست بر سر علی(ع) گذاشته بودند فرمودند: ملائکه در آن زمان بر علی نازل می‌شوند.


وی با بیان این‌که در میان اهل سنت بسیاری قبول دارند که لیله قدر پس از پیامبر(ص) نیز وجود دارد، گفت: برخی نیز بیان می کنند که شب قدر مختص زمان پیامبر(ص) است و پس از ایشان وجود ندارد در حالی که این شب از زمان خلقت حضرت آدم تا آفرینش، هست.


حقانیت علی و علم ائمه اطهار با شب قدر ثابت می‌شود


آیت‌الله فاضل لنکرانی با تأکید بر این‌که آیه آیه قرآن دال بر حقانیت علی(ع) و اولاد ایشان است، ابراز کرد: حقانیت علی(ع) و علم ائمه اطهار با شب قدر ثابت می‌شود.


استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به جنبه عبادی شب قدر، بیان کرد: در روایات آمده که هری کسی شب قدر را احیا کند تمام گناهانش بخشیده می‌شود هرچند به اندازه عدد ستارگان آسمان و سنگینی کوه‌ها باشد.


پاسخ به شبهه بی سندی احیای شب قدر


رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که در برخی از سایت‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای به مراسم احیا اشکالاتی وارد کرده و گفته‌اند که سندی برای آن نیست چون نمی‌شود در کنار نام خدا اسم ائمه را برای توسل آورد، گفت: افرادی که فکر غیر اسلامی دارند از قبل نیز این مطالب را به جامعه القا می‌کردند.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که در روایات ما به احیای شب قدر تأکید و سفارش شده است، اظهار داشت: امام باقر(ع) می‌فرمایند در این سه شب قرآن ها را روی سر بگذارید و دعای «اللهم به حق هذا القرآن» را بخوانید و بقیه اعمال این شب‌ها را به جا آورید.


وی آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَابْتَغُواْ إِلَیهِ الْوَسِیلَةَ» را دلیلی بر توسل به اهل بیت(ع) دانست و گفت: خداوند می‌فرماید تقوا را به دست آورید و برای رسیدن به خدا وسیله را اختیار کنید و این وسیله باید انسانی باشد که گناه نکرده و خدا را بهتر بشناسد؛ اگر ما هیچ حدیثی هم نداشته باشیم متوجه می‌شویم که بهترین وسیله برای رسیدن به خدا اهل بیت(ع) هستند.


آیت‌الله فاضل لنکرانی آیه «اطِیعُواْ اللّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِی الأَمْرِ مِنکُمْ» را پاسخی در جواب کسانی که می‌گویند نمی‌شود در این شب ها اسم انسان در کنار اسم خدا برای توسل بیاد، ذکر کرد و افزود: قرآن، اطاعت رسول و اولی الامر را در کنار اطاعت خدا قرار داده است؛ وقتی خداوند می‌فرماید از اولی الامر اطاعت کنید معنایش این است که ایشان خطا نمی‌کنند.


مراسم احیای شب قدر مطابق با موازین شرع و عقل است


استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که مراسم احیای شب قدر مطابق با موازین شرع و عقل است، اظهار داشت: انسان گناه کار وقتی می‌خواهد با موجود بی نهایت ارتباط برقرار کند باید شخصی را که مبرای از گناه و خطا است وسیله قرار دهد.


رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تصریح کرد: نباید این مراسم‌ با اهمیت را با اشکالات ضعیف رجالی و حدیثی زیر سؤال ببریم، این گونه مسائل نیازی به سند ندارد و طبق قاعده «تسامح در ادله سنن» اگر روایتی به دست ما رسید که فلان نماز را بخوانید تا فلان ثواب به شما برسد، هرچند امام این روایت را نفرموده باشند خداوند تفضلا این ثواب را می‌دهد.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: مراسم احیا مطابق با موازین عقلی، شرعی و آیات قرآن است و کسی نباید در آن شک کند و باید خوب از این موقعیت استفاده کرد و از خدا استمداد کنیم که دست ما را بگیرد.


وی با بیان این‌که اگر خداوند برای ماه مبارک رمضان دعوت عمومی کرده برای شب قدر دعوت مخصوص دارد، ابراز کرد: نباید از این دعوت مخصوص غافل شد،‌ کسی که نیاید در این شب توفیق نداشته و کسی که آمده خدا توفیق داده و برایش مقدر کرده است.


آیت‌الله فاضل لنکرانی با اشاره به روایتی از امام علی(ع) گفت: حضرت علی(ع) فرمودند لیله قدر برای من و اولاد من است.


استاد درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه بر ضرورت حضور پر شور مردم در راهپیمایی روز قدس تأکید کرد و گفت: راهپیمایی روز قدس را باید به عنوان یک عملی که در نامه اعمال ما نوشته می‌شود در نظر گرفت و در آن شرکت کرد؛‌ تردیدی نیست که حضور در راهپیمایی روز قدس اجر عظیمی دارد./927/پ201/ب4

ارسال نظرات