۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۶
کد خبر: ۲۷۴۳۴۳
آیت الله سبحانی مطرح کرد؛

قرآن کتاب نامحدود بشریت

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به ویژگی نهایت ناپذیری قرآن مجید اظهار داشت: خصیصه نهایت ناپذیری قرآن یعنی این که هر چه بشر بر روی قرآن کار بکند باز هم جای کار وجود دارد.
آيت الله سبحاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، در برنامه چشمه معرفت از سلسله سخنرانی‌های شب‌های ماه مبارک رمضان که از شبکه دوم سیما پخش شد، با اشاره به ویژگی نهایت ناپذیری قرآن مجید اظهار داشت: خصیصه نهایت ناپذیری قرآن یعنی این که هر چه بشر بر روی قرآن کار بکند باز هم جای کار وجود دارد؛ مانند طبیعت که از نظر اثر، عمر و شناختن نهایت ناپذیر است؛ بشر این همه بر روی طبیعت کار کرده ولی هنوز هم در قدم اول است.

 

وی به دانشمندان و نتیجه گیری آنان در طبیعت و دریا تأکید کرد و گفت: دانشمندان می گویند جهان آفرینش مانند دریایی بی کران است و فقط توانسته از این موضوع 10 کیلومتر از آن کشف و صحبت کند و بقیه در تاریکی جهل است.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به خصیصه نهایت ناپذیری طبیعت گفت: به این علت طبیعت خصیصه نهایت ناپذیری دارد که فعل خداوند است خداوند نامتناهی است و باید فعلش هم نامتناهی باشد و اثر فعل هر کسی باید متناسب با کار خودش باشد؛ انسان محدود است آثار آن هم محدود است.

 

وی به فردوسی و شاهنامه او اشاره کرد و گفت: فردوسی اثر عظیمی دارد به نام شاهنامه که هزاران بیت و کتاب ضخیمی است؛ این نهایت پذیر است و اگر چند نفر بر روی آن کار بکنند تمام مسأله های آن حل می شود و به نهایت می رسد اما قرآن مجید نهایت ناپذیر است.

 

حضرت آیت الله سبحانی تصریح کرد: بعد از پیامبر اسلام(ص) محققین روی قرآن کار می کنند و هنوز هم جای کار دارد؛ گروهی آمده اند قوانین صرفی، نحوی، فصاحت و بلاغت که به اصطلاح از نظر زیبایی الفاظ و عمق معانی، شأن نزول قران، فقه، معانی و موازین کار می کنند ولی هنوز جای کار دارد.

 

وی با اشاره به نوآوری در تفاسیر کنونی عنوان داشت: هر مفسری که می آید نوآوری دارد که دیگران در گذشته این نوآوری را نداشته اند مانند مرحوم علامه طباطبائی که کتاب تفسیر المیزان را نوشتند و این تفسیر نوآوری دارد که در کتب دیگران نبوده است ولی این آخرین قدم نیست و در آینده کسانی می آیند که بر روی قرآن کار می کنند و چیزهایی که در تفسیر المیزان نیست آن ها را کشف می کنند.

 

وی به حدیثی از پیامبر(ص) و امام علی(ع) در رابطه با خصوصیت نهایت ناپذیری قرآن اشاره کرد و ابراز داشت: این کتاب ظاهرش زیبا است اما درونش ژرف است؛ شگفتی های آن قابل شمارش نیست و تازگی های آن کهنه نمی شود و امام علی(ع) فرمودند؛ : قرآن همانند چراغی است که روشنایی آن خاموشی ندارد و هر چراغی برای خود یک حد محدودی دارد بشر هر چه در قرآن فرو رود بسان دریایی است که به عمق آن نمی رسد.


استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه گفت: پیامبر اسلام(ص) با وجود این که سواد نداشته و امی بود اما در مکتب وحی همه چیز را آموخته است و در یک کلمه خدا را برای ما معرفی می کنند؛ بنابراین نهایت ناپذیری قرآن یکی از جهات اعجاز قرآن است./978/پ202/ش

ارسال نظرات