۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۲۷۴۳۷۹
بررسی اندیشه و سبک زندگی امام علی؛

نگاهی به کتاب «احتجاجات و مناشدات به حدیث غدیر از کتب شیعه و اهل سنت»

خبرگزاری رسا ـ کتاب «احتجاجات و مناشدات به حدیث غدیر از کتب شیعه و اهل سنت» اثر رضا رفیعی با شمارگان پنج هزار نسخه در 264 صفحه به بهای 12 هزار تومان از سوی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور منتشر شده است.
احتجاجات و مناشدات

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، کتاب «احتجاجات و مناشدات به حدیث غدیر از کتب شیعه و اهل سنت» به قلم رضا رفیعی درباره بررسی اندیشه و سبک زندگی امام علی علیه السلام است که در سخن ناشر این کتاب آمده است: جامعه بشری همواره نیازمند افکار و اندیشه های صحیح می باشد و منبع این افکار و اندیشه ها، کسانی هستند که علم خویش را از آفریننده جهان گرفته اند، همو که عالم به تمام اسرار عالم است؛ از خیل انسان ها افراد بسیاری خواستند بر این مسند تکیه زنند و منبع و مرجعی برای اندیشه و تفکر صحیح باشند، لیکن تنها افرادی موفق به این کار شدند که خداوند ایشان را برگزید و از آبشخور وحی و هدایت خویش سیراب نمود.

 
مؤلف در مقدمه هدف از تألیف این کتاب را این گونه بیان می کند: آنچه مرا به تألیف این کتاب ترغیب کرد آن بود که هنگام تحقیق درباره غدیر خم مشاهده نمودم که مؤلفین آنها، احتجاجات و مناشدات به حدیث الغدیر را بیشتر از منابع اهل سنت جمع آوری کرده اند زیرا این کتاب ها اساسا به این خاطر تألیف شده که حقانیت سخن شیعه را برای آن ها اثبات کند. به همین دلیل علمای شیعه سعی کرده اند از منابعی استفاده کنند که مورد قبول آنهاست و معمولا از یک حدیث مفصل برای آن که طولانی نشود فقط آن قسمت را آورده اند که به غدیر خم ارتباط دارد و منابع آن را به صورت مفصل ذکر کرده اند.
 
در بخشی از این کتاب با عنوان «احتجاج امیرالمومنین علیه السلام با اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بعد از طلب بیعت از او» آمده است: امام حسین علیه السلام فرمود: زمانی که ابوبکر و عمر به منزل امیرالمومنین علیه السلام آمدند و با او درباره بیعت گفت و گو کردند و رفتند، امیرالمومنین علیه السلام به مسجد رفت و خدا را به خاطر احسان به اهل بیت، که در میان ایشان رسولی از خودشان مبعوث کرد و هر پلیدی را از ایشان دور کرد و آن ها را مطهر گردانید، حمد و ثناء گفت.
 
سپس فرمود: فلانی و فلانی نزد من آمدند و از من برای کسی بیعت مطالبه کردند که او نیازمند بیعت با من است. من پسر عموی پیامبر، و پدر دو پسرش، و صدیق اکبر و برادر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم هستم و این سخن را هر که غیر از من بگوید، دروغگو است و من پیش از همه اسلام آوردم و نماز خواندم.
 
و من وصی او و شوهر دخترش فاطمه سلام الله علیها سرور زنان عالمیان و پدر حسن و حسین، دو نوه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم هستم و ما اهل بیت رحمت هستیم. خداوند به وسیله ما شما را هدایت کرد و به وسیله ما شما را از گمراهی نجات داد و من صاحب یوم الدوح هستم و درباره من سوره ای از قرآن نازل شده است و من وصی بر مردگان از اهل بیت پیامبر و باقیمانده او بر زندگان از امتش هستم. پس تقوای الهی پیشه کنید تا خدا شما را ثابت قدم بدارد و نعمتش را بر شما تمام کند، سپس به خانه اش بازگشت.
 
کتاب «احتجاجات و مناشدات به حدیث غدیر از کتب شیعه و اهل سنت» به قلم رضا رفیعی اثری است که در بهمن سال 1393 روانه بازار نشر شده است. در «سخن ناشر» این کتاب آمده است: «احتجاج» در لغت به معنی «اتمام حجت با دیگری» و «مناشده» به معنی «سوگند دادن دیگری به بیان حقیقت» است. این دو مقوله از بارزترین شاخصه‌ها برای روشن شدن حقیقت در این زمینه است.
 
مؤلف این کتاب تمام سعی و اهتمام خویش را برای جمع‌آوری مناشدات و احتجاجات از منابع شیعه به کار گرفته است. نویسنده در این کتاب با جمع‌آوری و دسته‌بندی آنها بر اساس شأن افراد و زمان وقوع آنها و رجوع به منابع اصلی کتب مذکور، آن روایات را به‌دقت بررسی کرده و چیزی را در قبل یا بعد از آن قسمت از حدیث که درباره غدیر است و به بحث امامت و ولایت مربوط می‌شود نیز ذکر کرده تا معرفت بیشتر نسبت به فضایل حضرت و علل سکوت و حقانیت ایشان حاصل شود. او همچنین برای پرهیز از طولانی شدن مطلب، تنها منبع اصلی را که بقیه از آن نقل کرده‌اند آورده و به ذکر احادیث مشابه نپرداخته است./934/ن602/ق
ارسال نظرات