۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۱
کد خبر: ۲۷۴۵۵۷
آیت الله مکارم شیرازی:

دنیا پلی برای رسیدن به آخرت است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که عالم دنیا جای زراعت برای برداشت در آخرت است، گفت: در روایات آمده دنیا پلی برای رسیدن به آخرت است که انسان باید از پل بگذرد، اگر انسان تصور کند دنیا جای ماندن است اشتباه می کند.
 آيت الله مکارم شيرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امشب در بیست و ششمین برنامه سخنرانی از سلسله سخنرانی های شب های ماه مبارک رمضان که با موضوع شرح دعای مکارم الاخلاق از شبکه سوم سیما پخش شد، گفت: امام سجاد(ع) در فصل 17 این دعا عرضه می دارد خدایا مرا بر آیینت قرار بده تا در حیات و مماتم در مسیر تو باشم.


وی افزود: در میان مفسران صحیفه سجادیه بحثی وجود دارد که چرا امام در این فراز مرگ را مقدم داشته است که دو تفسیر قابل توجه وجود دارد، نخستین تفسیر این است که بسیاری از مسأله پایان زندگی غافل می شوند یا خود را به غفلت می زنند از همین رو چون این مسأله مورد غفلت واقع می شود اما نخست مرگ و سپس حیات را به کار برده است.


استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که برخی گفته اند که مرگ در این فراز به معنای پایان زندگی دنیا و حیات به معنای زندگی آخرت است، اظهار داشت: بر اساس این تفسیر امام می فرماید خدایا کمکم کن در دنیا و آخرت در مسیر رضای تو باشم.


وی ادامه داد: این جمله از امام انسان را مسأله پایان زندگی می کشاند، همه می دانیم که تمام انسان ها پایان زندگی دارند؛ قانون مرگ قانونی است که در آن استثنایی وجود ندارد انسان روزی جوان بوده و روزی پیر می شود و از دنیا می رود.


این مرجع تقلید با بیان این که امام علی(ع) فرمودند از چیزی غافل نشوید که شما را مورد غفلت قرار نمی دهد، ابراز داشت: پایان زندگی باید به گونه ای باشد که انسان بتواند چیزی با خود ببرد، در روایات بیان شده که دنیا مزرعه آخرت است؛ مزرعه جای ماندن نیست بلکه جای کاشتن و برداشت کردن است.


وی عنوان کرد: عالم دنیا جای زراعت برای برداشت در آخرت است، همچنین در روایات آمده دنیا پلی برای رسیدن به آخرت است که انسان باید از پل بگذرد، اگر انسان تصور کند دنیا جای ماندن است اشتباه می کند.


حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: در روایات از دنیا به عنوان دانشگاه نیز یاد شده است، افراد دانشجو پس از اتمام دروس خود از دانشگاه می روند دانشگاه جای ماندن نیست؛ در دانشگاه باید علم اندوزی کرد تا در دوران پس از آن مفید واقع شد./1323/ت302/ج

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۹
برای مادر است ولی برای کسانی که ما رو ارشاد میکنن ..مقصد نهایی است
0
0