هر گناه پلی برای گناه دیگر است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس،
آیت الله دستغیب اظهار داشت: منظور از مضاعف شدن عذاب این است که بر هر یک از گناهان سه گانه که در آیه قبل مذکور است مجازات جدا گانهاى خواهد شد که مجموعا عذاب مضاعف است.
وی ادامه داد: از این گذشته گاه یک گناه سر چشمه گناهان دیگر مىشود، مانند کفر که سبب ترک واجبات و انجام محرمات میشود و این خود موجب مضاعف شدن مجازات الهى است.
تولیت آستان مقدس احمد بن موسی خاطرنشان کرد: ولى از آنجا که قرآن مجید هیچگاه راه بازگشت را به روى مجرمان نمىبندد و گنهکاران را تشویق و دعوت به توبه مىکند، در این آیه چنین مىگوید، مگر کسانى که توبه کنند و ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند که خداوند گناهان آنان را به حسنات مبدّل مىکند، و خداوند همواره آمرزنده و مهربان بوده است.
وی با بیان این که این جا چند تفسیر است که همه می توانند قابل قبول باشند تصریح کرد: هنگامى که انسان توبه مىکند و ایمان به خدا مىآورد، سیئات اعمالش در آینده تبدیل به حسنات مىشود، اگر در گذشته مرتکب قتل نفس مىشد در آینده دفاع از مظلومان و مبارزه با ظالمان را جاى آن مىگذارد.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: دیگر این که خداوند به لطف و کرم و فضل و انعامش بعد از توبه کردن سیئات اعمال او را محو مىکند، و به جاى آن حسنات مىنشاند، همچنین سومین تفسیر این که منظور از سیئات آثار سوئى است که از آن بر روح و جان انسان نشسته، هنگامى که توبه کند و ایمان آورد آن آثار سوء از روح و جانش بر چیده مىشود، و تبدیل به آثار خیر میشود.
وی با اشاره به آیه وَ مَنْ تابَ وَ عَمِلَ صالِحاً فَإِنَّهُ یَتُوبُ إِلَى اللَّهِ مَتاباً، بیان کرد: این آیه در حقیقت چگونگى توبه صحیح را تشریح کرده، مىگوید و کسى که توبه کند و عمل صالح انجام دهد، به سوى خدا بازگشت مىکند و پاداش خود را از او مىگیرد یعنى، توبه و ترک گناه باید تنها به خاطر زشتى گناه نباشد بلکه افزون بر آن انگیزهاش خلوص نیت و بازگشت به سوى پروردگار باشد.
وی خاطرنشان کرد: نهمین صفت برجسته عباد الرّحمن احترام و حفظ حقوق دیگران است آن ها کسانى هستند که هرگز شهادت به باطل نمىدهند و در مجالس باطل نیز حضور پیدا نمىکنند، به این ترتیب عباد الرحمن و بندگان خاص خدا نه شهادت به دروغ مىدهند، و نه در مجالس لهو و باطل و گناه حضور مىیابند، چرا که حضور در این مجالس افزون بر امضاى گناه، مقدمه آلودگى قلب و روح است.
تولیت آستان مقدس احمد بن موسی ابراز داشت: سپس در این آیه وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا کِراماً، به دهمین صفت برجسته آنان که داشتن هدف مثبت در زندگى است اشاره کرده، مىگوید، و آن ها هنگامى که با لغو و بیهودگى بر خورد کنند، بزرگوارانه از کنار آن مىگذرند، در حقیقت آن ها نه در مجلس باطل حضور پیدا مىکنند و نه آلوده لغو و بیهودگى مىشوند.
وی در پایان اظهار داشت: یازدهمین صفت این گروه از بندگان خاص خدا، داشتن چشم بینا، و گوش شنوا به هنگام بر خورد با آیات پروردگار است، مىفرماید، و آن ها کسانى هستند که هر گاه آیات پروردگارشان به آنها یاد آورى شود کر و کور روى آن نمىافتند، مسلما منظور اشاره به عمل کفار نیست، چرا که آن ها به آیات الهى اصلا اعتنایى ندارند، بلکه منظور گروه منافقان یا به ظاهر مسلمانان قشرى است که چشم و گوش بسته بر آیات خدا مىافتند بىآنکه حقیقت آن را درک کنند، و در عمل از آن الهام گیرند./839/پ202/ب4