۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۱
کد خبر: ۲۷۵۷۷۶

اخبار کوتاه خراسان شمالی

خبرگزاری رسا ـ اختصاص اعتبار غنی سازی اوقات فراغت به کانون های مساجد، ارسال 135 اثر از خراسان شمالی به جشنواره تولیدات حوزه هنری و احیای دارالقرآن های استان در سال 94 عناوین مهم ترین خبرهای فرهنگی و مذهبی خراسان شمالی هستند.
اخبار کوتاه فرهنگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، هاشم شیرازیان، مسؤول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد خراسان شمالی گفت: بیش از 900 میلیون ریال اعتبار با هدف غنی سازی فعالیت های اوقات فراغت و نیز حمایت از برنامه های آموزشی و فرهنگی به حساب کانون های فرهنگی و هنری مساجد خراسان شمالی واریز شد.

 

وی با بیان این که مبلغ 915 میلیون ریال معادل 91 میلیون و 500 هراز تومان در ایام فراغت تابستان به حساب این کانون ها  واریز شد، اضافه کرد: این مبلغ مرحله اول سرانه حمایتی اوقات فراغت کانون ها است که از اعتبارات ملی و از سوی  ستاد عالی کانون های مساجد کشور منظور شده است.

 

شیرازیان با اشاره به فعالیت 325 کانون فرهنگی و هنری دارای مجوز در استان، اظهار کرد: اعتبار اختصاص یافته ویژه کانون های فعال و دارای مجوز است.

 

مسؤول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد خراسان شمالی اعلام کرد: تاکنون برای 305 کانون در استان هر کدام مبلغ سه میلیون ریال از اعتبار مذکور اختصاص یافته است.

 

شیرازیان اضافه کرد: مابقی کانون های استان تازه تأسیس بوده و پیگیر افتتاح حساب برای آنها هستیم که این کانون ها نیز به محض افتتاح حساب مبلغ فوق را دریافت خواهند کرد.

 

گفتنی است، فعالیت های اوقات فراغت کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان در قالب طرح بزرگ «آسمانی ها» با برگزاری مراسم افتتاحیه های شهرستانی همزمان با شروع تعطیلات تابستانی مدارس و دانشگاه ها آغاز شده است.

 

بنا به اعلام دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان خراسان شمالی، اولویت فعالیت برنامه های اوقات فراغت در تابستان جاری بر محوریت قرآن و عترت و اقامه نماز اول وقت و در راستای جذب جوانان و نوجوانان با اجرای طرح پیوند «مسجد و مدرسه و خانواده» و نیز عضویت در کتابخانه مساجد سراسر استان است که مدیران کانون ها در صورت اجرای این طرح و حضور حداکثری دانش آموزان مقاطع مختلف، علاوه بر اعتبار فوق، از مرحله دوم مبلغ حمایتی نیز برخوردار می شوند.

 

ارسال 135 اثر از خراسان شمالی به جشنواره تولیدات حوزه هنری

میثم مرادی بیناباج، رییس حوزه هنری استان خراسان شمالی گفت: 135 اثر از این استان به چهارمین جشنواره تولیدات مراکز استان‌های حوزه هنری ارسال شد.

 

وی اظهار کرد: از این تعداد آثار 75 اثر مربوط به تجسمی، 9 محصول فرهنگی، 29 عنوان کتاب، 11 فیلم کوتاه داستانی، مستند، انیمیشن، 9 اثر موسیقی و سه اثر نمایشی است.

 

رییس حوزه هنری خراسان شمالی این جشنواره را بزرگ‌ترین رویداد هنری کشور عنوان کرد و افزود: حوزه هنری استان حاصل سه سال تلاش خود را در بخش‌های مختلف همچون ادبیات، هنرهای تجسمی، هنرهای تصویری، محصولات فرهنگی، هنرهای نمایشی و موسیقی ارائه کرده است.

 

وی این جشنواره را فرصتی برای ظهور و بروز آثار هنرمندان به منظور هم‌اندیشی، ارزیابی فعالیت‌ها و رقابت تولیدات هنری در فضایی صمیمی برشمرد و خاطرنشان کرد: این جشنواره مهرماه برگزار می‌شود و آثار برگزیده معرفی خواهند شد.

  

سال 94، سال احیای دارالقرآن های خراسان شمالی

رییس واحد قرآن و عترت اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی از برنامه این اداره برای احیای دارالقرآن های استان در سال جاری خبر داد.

 

مهدی حسن زاده اظهار کرد: این برنامه با هدف توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی در بین نوجوانان و جوانان، پررنگ کردن حضور قرآن در زندگی، غنی سازی اوقات فراغت و مانوس کردن دانش آموزان و خانواده آنان با قرآن صورت می گیرد.

 

وی افزود: در اکثر شهرستان های استان ساختمان دارالقرآن با اعتباری که استانداری در سالهای گذشته داده بود بنا شد ولی به دلیل کمبود فضا در آموزش و پرورش، عمده آن تغییر کاربری یافته و به مدارس آموزشی تبدیل شد.

 

حسن زاده تنها دارالقرآن فعال استان در سال های قبل را مربوط به شهرستان اسفراین عنوان کرد و افزود: این مرکز در دیگر شهرستان ها تنها در حد اسم بود و بدون فعالیتی خاص، حتی فضای مستقلی برای آموزش و یادگیری دانش آموزان نداشت.

 

رییس اداره قرآن و عترت اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی بر ضرورت رهایی قرآن از تاقچه فراموشی تاکید کرد و گفت: باید تلاش کنیم با مشارکت دانش آموزان و والدین قرآن را به متن زندگی خانواده ها بیاوریم.

 

حسن زاده افزود: هم اکنون از 150 هزار دانش آموز خراسان شمالی یک پنجم در حوزه قرآنی فعالند که اکثرا در نوجوانی و مقطع ابتدایی و متوسطه اول است ولی برآورد ما این است با فضاهایی که تخصیص می دهیم امسال 50 درصد دانش آموزان را در این بحث به مشارکت واداریم.

 

افتتاح نخستین فرهنگ‌سرای شهروند بجنورد

شهرداری بجنورد اعلام کرد: نخستین فرهنگ‌سرای شهروند خراسان شمالی در بجنورد آماده افتتاح است.

 

بنا به اعلام شهرداری بجنورد ساخت نخستین فرهنگ‌سرای شهروند استان در بجنورد از سال گذشته آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود تا اوایل مردادماه به بهره‌برداری برسد.

 

فرهنگ‌سرای شهروند در پارک مینیاتوری که در حال ساخت است که دارای چهار هزار و 800 مترمربع زیربنا است.

 

در این محل سالن اجتماعات، نگارخانه، کافی‌شاپ، درمانگاه اجتماعی، پارک موضوعی کودک، کتابخانه و بسیاری امکانات دیگری اجرا شده است.

 

اجرای طرح قرآنی تفسیر کوتاه در 14 کانون فرهنگی و هنری خراسان شمالی

محمد امین حقانی، مدیر کانون فرهنگی و هنری ولایت مسجد علی بن ابی طالب(ع) اسفراین از اجرای طرح قرآنی تفسیر کوتاه در 14 کانون فرهنگی و هنری خراسان شمالی خبر داد.

 

وی با بیان این که فعالیت های اوقات فراغت از ابتدای شروع فصل تابستان و در چهار رشته در کانون آغاز شده است، گفت: کلاس های قرآنی، احکام و اخلاق، علمی و ورزشی چهار رشته فعالیت های این کانون بوده که در کنار این برنامه های روزانه، برنامه های شنا، اردوی نیم روزی در پارک ها و تفریح و سرگرمی نیز آخر هفته ها برگزار می شود.

 

مدیر کانون تخصصی قرآن خراسان شمالی در خصوص فعالیت های تخصصی این کانون از اجرای طرح تفسیر کوتاه خبر داد و اظهارداشت: این طرح از اواخر سال 93 تا پایان خردادماه سال 94 در 14 کانون و مرکز خانه نور سطح استان اجرایی شد.

 

وی با بیان اینکه این طرح با محوریت آموزش مفاهیم جزء سه قرآن کریم اجرایی شد، هدف از اجرای این طرح را ارائه مفاهیم و نکات تفسیری جزء سوم قرآن کریم با استفاده از وسایل کمک آموزشی برای بهره‌‌مندی عموم و ایجاد فرهنگ توجه به ترجمه و مفاهیم قرآنی در کنار طرح تلاوت قرآن کریم عنوان کرد.

مجری طرح استانی تفسیر کوتاه قرآن در خراسان شمالی اضافه کرد: در پایان این طرح از شرکت کنندگان آزمون به عمل آمد و پنج برگزیده استانی به مرحله کشوری راه یافتند.

 

حقانی اظهار کرد: در حال حاضر طرح قرآنی  1449 با محوریت حفظ، روخوانی و تفسیر سوره مبارکه یس در دستور کار قرار دارد.

 

وی با بیان اینکه این طرح باید در تمام کانون های سطح استان اجرایی شود، بیان کرد: در حال حاضر با 50 کانون فعال استان در ارتباط هستیم تا این طرح به صورت کامل اجرایی شود.

 

حقانی با بیان اینکه کانون فرهنگی و هنری ولایت در سال 85 راه اندازی شده، از فعالیت بیش از 250 عضو این کانون در فعالیت های مختلف فرهنگی و هنری و همچنین مناسبتی خبر داد و گفت: از سال 88 که این کانون به عنوان کانون تخصصی قرآن ثبت شد، اجرای برنامه های قرآنی استانی به این کانون محول شده است./9314/پ203/ب5

ارسال نظرات