۰۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۲۷۶۴۰۱
رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه:

هیچ گاه اجازه نداده ایم کار حزبی و جناحی انجام شود/ برخی مسؤولان تحمل نقد و نصیحت امام جمعه را ندارند

خبرگزاری رسا ـ رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با بیان این‌که کشورهایی همچون فرانسه و آمریکا که در مذاکرات بیشترین اذیت را برای تیم مذاکره کننده ما به همراه داشتند، اکنون می‌خواهند به ایران بیایند و برخی هم موافقند، گفت: ما طرفدار بر هم زدن آرامش در دنیا نیستیم ولی می‌گوییم آنهایی که در مذاکرات به ما فشار آوردند در صف آخر باشند نه اول بیایند و فرش قرمز هم زیر پای آن‌ها پهن کنیم.
حجت الاسلام والمسلمين سيد رضا تقوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با بیان این‌که نماز جمعه به عنوان یک جریان جوشیده از درون نظام و انقلاب و با مدیریت و تدبیر ولی فقیه شکل گرفت و اقامه شد، گفت: نماز جمعه مربوط به نظام است و برای هیچ حزب و گروهی نیست.

 
وی افزود: در این مدیریت 15ساله‌ای که در ستاد نماز جمعه داشته‌ام هیچ گاه نخواسته‌ایم و اجازه نداده‌ایم که کار جناحی و حزبی انجام شود. مسائل ملی را نمی‌شود در درون یک حزب گنجاند. همین مسأله هسته‌ای که اکنون در جامعه داریم برای یک حزب نیست. این موضوع مربوط به نظام و ملت می‌شود و در قالب حزب و گروهی خاص قرار نمی‌گیرد. ما در این تریبون همواره مواضع نظام را مطرح می‌کنیم.
 
رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور با بیان این‌که ممکن است برخی با این مواضع موافق نباشند بعد فریاد بزنند که نماز جمعه حزبی شده است، تصریح کرد: ما در نماز جمعه همواره از دولت‌ها به تبعیت از رهبری حمایت کرده و می‌کنیم.
 
برخی مسؤولان تحمل نقد و نصیحت امام جمعه را ندارند
وی با تأکید بر این‌که ستاد نماز جمعه از مسؤولانی که بخواهند به مردم خدمت کنند حمایت می‌کند، اما تریبون نماز جمعه نقد منصفانه هم دارد و تذکر می‌دهد، اظهار داشت: ما اسنادی داریم که برخی از مسؤولان تحمل نقد و نصیحت و موعظه امام جمعه را هم ندارند در صورتی که این جزء وظایف امام جمعه است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی گفت:‌ ما در طول دوران انقلاب انتخابات فراوانی داشته‌ایم ولی هرگز در تریبون نماز جمعه به نفع یک نفر و یا حزب یا گروهی حرفی نزده‌ایم. البته برخی از مواضع ائمه جمعه‌ها خوشایند برخی از مسؤولان نیست و برداشت‌های خود را انجام می‌دهند.
 
وی تصریح کرد: برخی از مسؤولان حتی واژه فتنه را به زبان نمی‌آورند در صورتی که ما اگر از فتنه سخن می‌گوییم، فتنه خط قرمز نظام است و امام جمعه باید خط قرمزها را به زبان بیاورد. فتنه‌انگیزان حق ندارند پایه‌دار نظام باشند و این موضوع حزبی نیست.
 
وادادگی خلاف اصول انقلاب است
رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور در ادامه با بیان این‌که کشورهایی همچون فرانسه و آمریکا در مذاکرات بیشترین اذیت را برای تیم مذاکره کننده ما به همراه داشتند، آن‌ها اکنون می‌خواهند به ایران بیایند و برخی هم موافقند، گفت: ما طرفدار بر هم زدن آرامش در دنیا نیستیم ولی می‌گوییم آنهایی که در مذاکرات به ما فشار آوردند در صف آخر باشند نه اول بیایند و فرش قرمز هم زیر پای آن‌ها پهن کنیم.
 
وی با تأکید بر این‌که وادادگی خلاف اصول انقلاب است، گفت: وزیر اقتصاد آلمان و صدر اعظم او حق ندارد بیاید و بگوید شما باید با رژیم صهیونیستی رابطه برقرار کنید و شرط هم بگذارند. مسئولین ما باید با قدرت جواب آن‌ها را بدهند. مطرح کردن این موضوعات جناحی نیست اینها مواضع نظام است. استکبارستیزی جزء اصول نظام محسوب می‌شود.
 
حجت‌الاسلام تقوی خاطرنشان کرد: نماز جمعه نصیحت و موعظه را همواره در دستور کار خود دارد ولی همواره در خدمت نظام و مسؤولان خدمتگزار هم است. ما همواره به تبعیت از رهبری از دولت‌ها حمایت کرده و می‌کنیم ولی نصیحت را هم در مواقع لزوم انجام می‌دهیم.
 
نقد منصفانه و دفاع واقع‌بینانه سیاست نماز جمعه
وی با بیان این‌که نقد منصفانه و دفاع واقع‌بینانه از سیاست‌های نماز جمعه است، افزود: خود آقایان می‌دانند که ما چقدر دیپلمات‌های هسته‌ای را حمایت کردیم و وظیفه ما هم همین بود و حتی به مردم گفتیم که برای دیپلمات‌های ما که در خط مقدم هستند، دعا کنند. ما همواره هستیم و اگر جایی هم مشکلی دیدیم از باب خیرخواهی نقد منصفانه هم می‌کنیم.
 
رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور در ادامه با بیان اینکه نماز جمعه به عنوان یک جریان جوشیده از درون نظام و انقلاب و با مدیریت و تدبیر ولی فقیه شکل گرفت و اقامه شد، اظهار داشت: نماز جمعه و اقامه آن یک عبادت ارزشمند است و این نماز یک جریان ولایی است.
 
وی تأکید کرد: نماز جمعه نماز ولایت است و متولی این نماز در زمان حضور امام معصوم (ع)، امام معصوم است و در زمان غیبت نایبش ولی فقیه، برپایی این نماز را بر عهده دارد. اینکه احکام نماز جمعه را امام امت و رهبر امت اسلامی امضا و صادر می‌کند آن هم به صورت مستقیم یا با واسطه این کار مبنای فقهی دارد و نشان دهنده این است که او متولی اقامه نماز جمعه است.
 
شرکت در نماز جمعه یعنی تجدید بیعت با ولی امر مسلمین
حجت‌الاسلام تقوی گفت: شرکت در نماز جمعه یعنی تجدید بیعت با ولی امر مسلمین و با نگاه بالاتر یعنی ارتباط با حضرت بقیة الله چون متولی اصلی نماز جمعه امام عصر (ع) است و اگر ان‌شاءالله در چنین روزی حضرت ظهور کند به اقامه نماز جمعه می‌پردازد.
 
وی افزود: حکم ائمه جمعه مراکز استان‌ها که نمایندگی ولی فقیه را در سایر موارد بر عهده دارند، مقام معظم رهبری صادر می‌کنند و تعیین امام جمعه در سایر شهرها یا روستاها به شورای سیاست گذاری واگذار شده است که آن‌ها از طرف رهبری مسائل را بررسی و گزینش ائمه جمعه را بر عهده دارند.
 
رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور که به مناسبت 5 مردادماه سالروز اقامه اولین نماز جمعه کشور به امامت آیت‌الله طالقانی در سال 1358 سخن می‌گفت، ابراز کرد: اولین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران اسلامی اقامه و اولین حکم امامت جمعه برای شخصیتی شناخته شده،‌ عالمی فرزانه، مجاهد شجاع که امام (ره) به او لقب ابوذر زمان را داده بود یعنی مرحوم آیت‌الله طالقانی صادر شد.
 
آیت‌الله طالقانی با صراحت دست رد بر جبهه نفاق زد
وی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی آیت‌الله طالقانی گفت:‌ یکی از ویژگی‌های بارز این شخصیت مخلص این بود که بسیاری از مخالفان و منافقان قصد سوء استفاده از شخصیت ایشان را داشتند و می‌خواستند او را روبروی امام (ره) قرار بدهند و در اطلاعیه‌ها و شعارهای تبلیغاتی خود هم به این موضوع دامن می‌زدند و می‌گفتند یک رهبر امام (ره) و یک رهبر هم آیت‌الله طالقانی است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی افزود: این شگرد منافقان بود که می‌خواستند رهبری را تجزیه کنند بین دو یا چند نفر. اما مرحوم آیت‌الله طالقانی با شجاعت و صراحت دست رد به جبهه نفاق زد و همواره بر رهبری امام (ره) و تمرکز بر روی شخصیت امام (ره) تأکید داشتند.
 
رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور خاطرنشان کرد: آیت‌الله طالقانی در مسیر انقلاب و رشد باورهای نهضت امام (ره) زحمات فراوانی را متحمل شد و همواره در مبارزه با طاغوت شجاعانه در صحنه بود. ما نباید از مجاهدت و زندان‌هایی که آیت الله طالقانی کشیده است به سادگی بگذریم و باید قدر این سرمایه را بدانیم./920/پ202/ج
ارسال نظرات