۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲
کد خبر: ۲۷۶۵۲۳

مجموعه مقالات اربعین منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب «مجموعه مقالات اربعین» تألیف جمعی از نویسندگان پژوهشکده حج و زیارت وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شد.
مجموعه مقالات اربعين

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، گروه تاریخ پژوهشکده حج و زیارت به مناسبت اربعین سالار شهیدان، اباعبدالله الحسین علیه‌السلام مجموعه ای با عنوان ویژه‌نامه اربعین را تهیه کرده است تا علاقه‌مندان بتوانند در ایام اربعین از آن بهره کافی ببرند.

 
این کتاب شامل مجموعه مهمترین مقالات نوشته شده درباره اربعین حسینی به زبان فارسی در نشریات کشور است که در دو بخش تدوین شده است. در بخش نخست، هجده مقاله از مقالات فارسی و در قسمت دوم، 22 مقاله مرتبط با اربعین از روزنامه‌ها، گنجانده شده است.
 
تمامی مقالات و نوشتارهایی که در این ویژه‌نامه آورده شده است، به جز مقاله کتابشناسی توصیفی اربعین حسینی، پیش از این در مجلات و نشریات مختلف، چاپ و منتشر شده‌اند که در ابتدای هر مقاله به آن اشاره شده است.
 
از آنجا که در پاورقی‌های هر مقاله، از سبک و شیوه خاصی استفاده می‌شد، برای هماهنگی و یکسان‌سازی آنها، تمام پاورقی‌ها به یک شیوه و سبک خاص در آمده‌اند و برخی از مقالات که فاقد منابع و کتابنامه بودند و مقالاتی هم که دارای منابع بوده‌اند، به صورت یک شیوه و سبک خاص هماهنگ شده‌اند.
 
بخش نخست این کتاب شامل مقالات پژوهشی است که عنوان‌ مقاله‌های ضرورت بحث اربعین، دلیل بزرگداشت اربعین چیست؟، فلسفه بزرگداشت اربعین حسینی چیست؟، نگاهی به زیارت اربعین سالارشهیدان، مطاف دلها (به مناسبت اربعین حسینی)، پژوهشی در اربعین حسینی، تحقیقی درباره اربعین حسینی، در ذیل آن گنجانده شده است.
 
پیام اربعین در زیارت اربعین، ویژگیهای امام حسین علیه السلام در زیارت اربعین، اربعین در فرهنگ اهلبیت علیه السلام، تحلیل مبنای تاریخی اربعین حسینی، کل یوم عاشورا، نگاهی به آموز ه­های دعای اربعین، از عاشورا تا اربعین، بررسی دنباله قیام حسینی در شام و اربعین، اربعین­های خونین، مأخذشناسی اربعین و کتاب شناسی توصیفی اربعین حسینی از دیگر مقاله‌های بخش نخست کتاب به شمار می‌رود.
 
در بخش دوم این کتاب که شامل مقالات روزنامه­ها است، گزیده بیانات رهبر انقلاب درباره اربعین حسینی، وقایع­نگاری زائر پیاده حسینی از نجف تا کربلا؛ همنوایی با کاروان اسرا، چرا اربعین اهمیت دارد؟، منزلت اربعین حسینی، سرآغاز سنت اربعین حسینی، جایگاه اربعین در فرهنگ شیعی، چرا «اربعین » فقط برای امام حسین علیه السلام است؟، فلسفه قیام عاشورا در زیارت اربعین امام حسین علیه السلام، حسین علیه السلام، تجسم عشق عقلانی، به چشم می‌خورد.
 
زینب علیها السلام سر عظیم اربعین حسینی، اهمیت زیارت اربعین در نگاه دکتر حشمت الله قنبری؛ انقلاب جابر، روایت چهل روزگی ماتم مردم در عزای سیدالشهدا علیه السلام ؛ اربعین اشک، گلواِه های حسینی؛ تا اربعین، اربعین حسینی و چون جابر به کربلا آمدن، اربعین؛ کمال عاشوراست، سرّ قداست اربعین حسینی، اربعین و راه پیش روی ما، همراه با زیارت اربعین، نگاهی تحلیللی به زیارت اربعین، اربعین نور (اربعین حسینی) و اربعین امام حسین علیه السلام از دیگر مقالات بخش دوم کتاب است.
 
پس از دیباچه کتاب و پیش از بخش نخست آن، مطلبی با عنوان اهمیت اربعین حسینی در کلام مقام معظم رهبری از پایگاه حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گنجانده شده است که به تبیین خصوصیت اربعین، هدف از حرکت امام حسین علیه‌السلام، اهمیت اربعین، رمز زنده ماندن واقعه عاشورا و درس اربعین پرداخته است.
 
 
کتاب «مجموعه مقالات اربعین» در قطع وزیری، 520 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و به قیمت 14 هزار و پانصد تومان در تیر ماه 1394 از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شده است./920/پ202/ق
ارسال نظرات