۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۲۷۷۰۹۸
دبیر شورای زکات خراسان شمالی خبر داد؛

جمع‌آوری بیش از 9 میلیارد ریال زکات فطریه و کفاره در خراسان شمالی

خبرگزاری رسا ـ دبیر شورای زکات استان خراسان شمالی گفت: با پایان ماه رمضان مردم این استان در مجموع بیش از 9 میلیارد و 300 میلیون ریال زکات فطریه و کفاره روزه عمد و غیرعمد به صندوق های شورای زکات خراسان شمالی واریز کردند.
زکات فطره

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، عباس اهرابی اصیلی، دبیر شورای زکات استان خراسان شمالی، امروز در نشست خبری با اشاره به فعالیت هزار و 200 پایگاه جمع آوری زکات فطریه در مرکز و شهرستان های هشت گانه استان، اظهار کرد: این پایگاه ها با عاملیت شورای زکات خراسان شمالی از روز عید فطر فعالیت خود را آغاز کرده و به مدت یک هفته نیز اقدام به جمع آوری زکات فطریه و کفاره می کردند.

 

وی با بیان این که در پایگاه های مزبور زکات فطریه عام، فطریه سهم سادات و کفاره روزه عمد و غیرعمد جمع آوری می شد، افزود: در مدت مزبور مردم استان خراسان شمالی در مجموع بیش از 9 میلیارد و 330 میلیون ریال زکات فطریه و کفاره به این صندوق ها واریز کردند.

 

اهرابی اصیلی با اشاره به این که از این میزان مبلغ جمع آوری شده 4 میلیارد و 700 میلیون ریال آن مربوط به زکات فطریه بود، خاطرنشان کرد: از میزان کل زکات فطریه جمع آوری شده در استان نیز چهار میلیارد و 238میلیون ریال آن زکات فطریه عام و 164 میلیون و 913 میلیون ریال فطریه سهم سادات بود.

 

وی ادامه داد: همچنین در این مدت مبلغ چهار میلیارد و 403 میلیون ریال کفاره غیرعمد و 290 میلیون و 654 هزار ریال هم کفاره عمد در مناطق مختلف استان خراسان شمالی از طریق پایگاه های شورای زکات استان جمع آوری شد.

 

اهرابی اصیلی تصریح کرد: بر اساس دستورالعمل های ابلاغی شورای زکات، امسال در خراسان شمالی مبالغ جمع آوری شده در قالب زکات فطریه بدون واسطه و به صورت مستقیم در اختیار نیازمندان و محرومان از پیش شناسایی شده قرار می گیرد.

 

وی با بیان این که پیش از این محرومان نیازمند و مستحق دریافت زکات فطریه از سوی نهاد کمیته امداد امام خمینی(ره)، دفاتر ائمه جمعه و بهزیستی شناسایی شده اند، افزود: برنامه توزیع زکات فطریه در بین این نیازمندان شروع شده و اکنون در حال انجام است.

 

اهرابی اصیلی با تأکید بر این که امسال به هیچ عنوان از زکات فطریه در سایر مصارف نظیر طرح های عمرانی عام المنفعه و غیره استفاده نمی شود، خاطرنشان کرد: تمامی مبالغ فوق الذکر با محوریت شورای زکات خرسان شمالی در بین نیازمندان سازمان بهزیستی، محرومان شناسایی شده از سوی دفاتر ائمه جمعه و مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) توزیع می شود.

 

وی یادآور شد: سال گذشته در استان خراسان شمالی بعد از پایان ماه مبارک رمضان در مجموع دو میلیارد و 452 میلیون ریال زکات فطریه جمع آوری شده بود که امسال این میزان افزایش چشمگیری یافته است.

 

اهرابی اصیلی با بیان این که علت این افزایش، بالا رفتن مبلغ زکات فطریه و کفارات و نیز جلوگیری از فعالیت صندوق های خیریه متفرقه و بدون مجوز بود، تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی شورای زکات خراسان شمالی، امسال تنها خیریه‌های مجوزدار موجود در سطح استان فقط در مقابل درب مؤسسه خود اقدام به جمع آوری زکات فطریه کرده و از فعالیت سایر صندوق های بدون مجوز جلوگیری شد.

 

وی یادآور شد: امسال مبلغ زکات فطریه برای هر نفر در استان خراسان شمالی چهار هزار تومان معادل قیمت سه کیلوگرم گندم به عنوان قوت غالب مردم و مبلغ کفاره روزه غیرعمد برای هر روز نیز هزار و 200 تومان در نظر گرفته شده بود.

 

اهرابی اصیلی که مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان خراسان شمالی نیز هست، در ادامه در مورد کمک ها و مشارکت های مردم و خیران در ماه مبارک رمضان در راستای کمک به نیازمندان استان، اظهار کرد: در ماه رمضان امسال مردم استان خراسان شمالی در مجموع 20 میلیارد و 746 میلیون ریال به نیازمندان کمک کردند.

 

وی خاطرنشان کرد: همچنین طی این ماه مبارک 817 حامی نیز برای حمایت از 837 یتیم این استان جذب و ساماندهی شدند.

 

گفتنی است، از جمعیت 918 هزار نفری خراسان شمالی، 130 هزار نفر از خدمات حمایتی نهاد کمیته امداد امام خمینی(ره) و 74 هزار نفر نیز از خدمات بهزیستی بهره مند می شوند./9314/پ202/ح

ارسال نظرات