۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۰
کد خبر: ۲۷۷۵۰۰
امام ‌جمعه شهرکرد در دیدار با معاون رییس جمهور:

کشور به ‌شدت نیازمند مدیریت جهادی نشأت گرفته از ایمان است

خبرگزاری رسا ـ حجت ‌الاسلام ‌والمسلمین نکونام با بیان این که کشور به ‌شدت نیازمند مدیریت جهادی نشأت گرفته از ایمان است، گفت: اگر کارها در عرصه محیط زیست و منابع طبیعی با مدیریت جهادی نشأت ‌گرفته از یک عرق تمام ‌عیار دینی و مسؤولیت الهی توأم باشد، به ‌یقین مسیر برای حرکت هموارتر خواهد شد.
امام جمعه شهرکرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت ‌الاسلام‌ والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری، شامگاه سه شنبه ششم مردادماه، در دیدار معصومه ابتکار، معاون رییس‌جمهور و رییس حفاظت محیط ‌زیست کشور با وی، با تأکید بر این که اگر به این استان یک نگاه ویژه شود به‌ یقین متحول خواهد شد، اظهار داشت: چهارمحال و بختیاری به‌ صورت ویژه زیرمجموعه اصلی و در واقع باید گفت به‌ صورت کلان جزو مجموعه شما محسوب میشود؛ چرا که استانی پرطراوت، شاداب و دارای منابع طبیعی فراوان و موقعیت بسیار خوب برای زیست است.

 

امام ‌جمعه شهر کرد افزود: اگر به این استان نگاه ویژه شود و با یک نگرش جهادی و مدیریت تمام ‌عیار جهادی نسبت به آن ورود پیدا کنند به‌ یقین تحولی اساسی و عظیم در عرصه های زندگی مردم، معاش، اقتصاد و اشتغال و امثال آن در چهارمحال و بختیاری به وجود خواهد آمد.

 

حجت ‌الاسلام ‌والمسلمین نکونام خاطرنشان کرد: واقعیت آن است که یک ثروت عظیمی در کشور وجود دارد، اما مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که مدیریت بهرهوری از این ثروت و به کار گرفتن آن را آنگونه که باید نداریم؛ این در حالی است که باید آغاز کنیم و زمینه بهره‏مندی از این ‌همه ثروت را در کشور فراهم کنیم.

 

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: مسأله محیط ‌زیست، مسأله این دولت یا آن دولت، مسأله‌ این شخص یا آن شخص و مسأله این جریان و یا آن جریان نیست، بلکه موضوعی کشوری و ملی است که باید برای بهره‌برداری درست از این ظرفیت عظیم و حل مشکلات مرتبط با آن، همه دست ‌به ‌دست یکدیگر دهند.

 

این مقام مسؤول با بیان این که داشتن نگاه به بیرون نیز در مواردی میتواند برای کشور مناسب باشد، تصریح کرد: اما بیشترین توجه باید به درون کشور برای فراهم سازی زمینه به ‌منظور استفاده درست از ظرفیتهای کشور با یک مدیریت تمام‌عیار باشد.

 

وی در ادامه با تأکید بر این که کشور به ‌شدت نیازمند مدیریت جهادی است، گفت: عقلانیت، تدبیر و عالمانه حرکت کردن از اصولی است که باید همواره مورد توجه قرار گیرد که اگر نباشد به یقین ضایعاتی را برای کشور به دنبال خواهد داشت کما این که در یک مقاطعی، کشور از کم ‌رنگ شدن عقلانیت و تدبیر ضایعاتی را متحمل شد.

 

حجت‌ الاسلام‌ والمسلمین نکونام تأکید کرد: اگر کارها در عرصه محیط زیست و منابع طبیعی با مدیریت جهادی نشأت ‌گرفته از یک عرق تمام ‌عیار دینی و مسؤولیت الهی توأم باشد، به ‌یقین مسیر برای حرکت هموارتر خواهد شد.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری، ضرورت و اهمیت حاکم شدن تعهد در مجموعه‌ های مدیریتی و خدمت گزاری را یادآور شد و گفت: تعهد و نگاه جهادی باید در مجموعه کارکنان و مدیران دستگاه‌ها و نهادها وجود داشته باشد تا هر کس وظیفه و کار خود را به‌ درستی انجام دهد، در غیر این صورت کارها بر زمین خواهد ماند.

 

امام‌جمعه شهرکرد در ادامه مشکل روستای شیخ شبان را یادآور شد و مدیریت جهادی از سوی حفاظت محیط‌ زیست برای رفع مشکل مردم این روستا را خواستار شد و گفت: متأسفانه دستگاه‌ های مربوط به حوزه منابع طبیعی و محیطی زیست سال‌ ها است که بدون توجه به برخی مسائل و حد و حدود مشخصی که وجود دارد این روستا را به‌صورت کامل به ‌عنوان یک منطقه محدوده زیست ‌محیطی قرار دادند و مردم نیز مدت‌ها این مسئله را پیگیری می‌کنند اما به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌اند و همین موضوع مانع انجام هرگونه کار و آبادانی در روستا شده است.

 

این مقام مسؤول با تأکید بر این که حفظ محیط‌ زیست یک وظیفه همگانی است، اما در عین‌حال محیط ‌زیست را برای آسایش و رفاه مردم دانست و گفت: محیط‌ زیست برای حیات بشریت، رفاه، آسایش، تنفس و آرامش مردم است حال اگر مردم نتوانند از این نعمت الهی استفاده کنند محیط‌ زیست را برای چه می‌خواهند؟

 

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری در همین زمینه به مسأله سدسازی به ‌عنوان یک امر مفید و فرصت ارزشمند برای جذب سرمایه‌گذار در کشور اشاره و از متوقف شدن سد خرسان سه انتقاد کرد و گفت: متأسفانه ساخت این سد به خاطر مسائل زیست ‌محیطی متوقف ‌شده است، در حالی که اگر احداث سد به محیط‌ زیست آسیب می‌ رساند از همان ابتدا باید با احداث آن جلوگیری کرد نه آن ‌که بعد از طی مراحل و اقدام برای دریافت اخذ مجوز مانع اجرای آن شد.

 

وی با تأکید بر این که در همه امور به ‌ویژه مسائل زیست ‌محیطی باید اعتدال حاکم باشد، خاطرنشان کرد: اگر در مواجه با مسائل و مشکلات با افراط‌ و تفریط برخورد شود به یقین نظام، دولتمردان، مردم و محیط ‌زیست و سرمایه ‌های ملی آسیب خواهند دید؛ بنابراین برای حل مشکلات باید روحیه تعدیل حاکم باشد

 

در ابتدای این دیدار نیز معصومه ابتکار، معاون رییس ‌جمهور و رییس حفاظت محیط ‌زیست کشور، همدلی و همراهی را لازمه حل تمام مشکلات دانست و اظهار داشت: در سالی که مزین است به همدلی و هم‌زبانی، باید همکاری ‌ها بین دولت و ملت گسترش پیدا کند چرا که در سایه همین همدلی ‌ها می‌ توان مشکلات کشور و استان را مرتفع کرد.

 

وی توافق هسته‌ای ایران با 1+5 را یادآور شد و گفت: امیدوار هستیم با فضای جدیدی که پس از توافقات هسته‌ای در کشور و جهان ایجاد شد و حضور عزتمندانه نظام جمهوری اسلامی ایران را در عرصه بین‌المللی به همگان اثبات کرد بتوانیم مشکلات و معضلات داخلی به ‌ویژه معضلاتی که از نظر اجتماعی و اقتصادی به سرمایه ‌های ملی و محیط‌ زیست ضربه می ‌زند را برطرف کنیم.

 

ابتکار در ادامه در با اشاره به اینکه در حال حاضر کشور از نظر اقلیمی به سمت خشکسالی رفته است، گفت: خشکسالی ‌های پی ‌در پی، کاهش میزان بارندگی ‌ها و مصرف بی‌ رویه آب موجب عقب ‌ماندگی کشور ازنظر منابع آبی شده است.

 

وی با بیان این که با توجه به شرایط موجود شاهد تغییر اقلیم هستیم، برداشت‌ های بی‌رویه آب‌ ها، عدم مدیریت صحیح منابع آبی و تناسب نداشتن فعالیت‌های کشاورزی با منابع آبی به ‌ویژه منابع زیرزمینی را از عوامل مهم تغییر اقلیم در کشور عنوان کرد.

 

معاون رییس‌جمهور و رییس حفاظت محیط ‌زیست، آموزش به مردم و دامداران و کشاورزان و فرهنگ‌سازی صحیح در جامعه را از ضرورت‌های اساسی برای مقابله با معضلات محیطی زیست دانست و گفت: بخش عمده‌ای از معضلات و چالش‌های ما در حوزه محیط‌ زیست و منابع طبیعی با رعایت یک سری اصول و معیارها از سوی مردم رفع می‌شود./9457/پ201/ح

ارسال نظرات