۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۴
کد خبر: ۲۷۷۷۴۹
استاد حوزه علمیه:

مصونیت و امنیت بانوان در سایه حجاب تضمین می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که دین اسلام هم مانند سایر ادیان دارای یک سری ضرروت است که باید به نحو شایسته مورد اجرا قرار گیرد، گفت: حفظ امنیت و جلوگیری از مفسده مهم‌ترین دلیل مشخص بودن مرزهای حجاب در شرع اسلام است.
حجاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم آهنگرانی، استاد حوزه علمیه قم، امشب در رواق حضرت خدیجه (س) حرم حضرت فاطمه معصومه(س) با اشاره به این‌که دین اسلام هم مانند سایر ادیان دارای یک سری ضرورت است که باید به نحو شایسته مورد اجرا قرار گیرد، گفت: حفظ امنیت و جلوگیری از مفسده مهم‌ترین دلیل مشخص بودن مرزهای حجاب در شرع اسلام است.

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: مسأله حجاب به‌قدری اهمیت دارد که خداوند به صورت مستقیم حدود و مرزهای این ضرورت و فریضه واجب را مشخص کرده است.

 

وی ادامه داد: اصل حجاب بیشتر برای زنان مورد تأکید قرار گرفته است زیرا حجاب برای زن مصونیت و امنیت بوده و همچنین در جامعه موجب می‌شود که مردان با آرامش خاطر به امور زندگی بپردازند و بدور از شهوت و نگاه‌های حرام جامعه به روال خود ادامه دهد.


خانم آهنگرانی اظهار کرد: در زمینه حجاب سه اولویت برای بانوان مطرح است که یکی رنگ، چسبندگی و دیگری زینتی بودن نوع پوشش و لباس است که اگر این سه شرط در نحوه پوشش رعایت شود حجاب بانوان کامل خواهد بود.

 

خانم آهنگرانی با اشاره به این‌که زنان نباید در پوشش خود از رنگ‌های زننده و خیلی روشن که جلب توجه می‌کند استفاده کنند، گفت: اگر رنگ لباس به نوعی است که مفسده ایجاد کرده و زن را از مصونیت خارج می‌کند استفاده از آن حرام است.

 

وی افزود: اضافه بر رنگ بانوان نباید از لباس‌های چسبنده استفاده کنند زیرا لباس‌های چسبنده بدن زن را به صورت عریان جلوه می‌دهند و بیشترین مفسده را دارند به همین خاطر استفاده از لباس‌های چسبنده هم مانند رنگ‌های زننده طبق نظر مشهور فقها و علما حرام است.

 

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: همچنین لباس بانوان نباید جنبه زینتی داشته باشد و زیورها را به نمایش بگذارد چون طبق دستور صریح دین زن حق ندارد در برابر نامحرم زینت های خود را آشکار کند و گوشواره، گردنبند، النگو و دستبند جز زینت های پنهان بوده که نباید در مقابل نامحرم آشکار شود و در مورد انگشتر که البته زینت پنهان محسوب نمی شود نظر علما و فقها متفاوت بوده ولی رهبر معظم انقلاب معتقد هستند که اگر استفاده از انگشتر جز عرف نیست و مفسده ایجاد می‌کند بهتر است استفاده نشود.

 

خانم آهنگرانی با اشاره به این‌که مردها تنها می‌توانند به گردی صورت و دست زن تا مچ نگاه کنند، ادامه داد: اگر نگاه کردن به این قسمت‌ها هم برای مرد مفسده ایجاد کرده و او را به گناه می‌اندازد بهتر است از نگاه به این قسمت هم خودداری کند.

 

لازم به ذکر است، جلسات بیان احکام برای بانوان در زمینه‌های مختلف همه روزه صبح و عصر در رواق حضرت خدیجه (س) حرم حضرت فاطمه معصومه(س)برگزار می شود./837/پ202/ف

ارسال نظرات