۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۶
کد خبر: ۲۷۹۰۴۰
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی:

رسانه از ارکان اساسی پیشرفت جامعه است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: در تمامی عرصه ها از قبیل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و غیره نیاز به حضور، همدلی و همراهی اصحاب رسانه است و رسانه ها رکن اساسی پیشرفت یک جامعه را تشکیل می دهند و این مسأله قابل کتمان نیست.
حجت الاسلام کريمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام محمد باقر کریمی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار که شب گذشته در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی برگزار شد ضمن تبریک این روز به اصحاب رسانه، اظهار داشت: جامعه امروز نقش بی بدیل رسانه ها را باید باور کرده و به جایگاه مهم و مقام و منزلت آنان ایمان بیاورد.

 

وی افزود: در تمامی عرصه ها از قبیل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و غیره نیاز به حضور، همدلی و همراهی اصحاب رسانه است و رسانه ها رکن اساسی پیشرفت یک جامعه را تشکیل می دهند و این مسأله قابل کتمان نیست.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با اشاره به نقش خبرنگاران در مورد انعکاس وقایع روز و اطلاع رسانی، تصریح کرد: رسانه ها خود دارای ارکانی هستند که خبرنگار رکن اصلی این ارکان بوده و بدون وجود خبرنگار ارائه تعریف از رسانه بی مفهوم است.

 

وی امر خبرنگاری و اطلاع رسانی را کاری دشوار ارزیابی کرد و گفت: در سال گذشته آزادی رسانه ای نسبت به سال های قبل از آن افول بیشتری داشت و علت آن عدم آزادی و امنیت به دلیل تشکیل گروه های تکفیری و افراطی داعش و بکوحرام در منطقه است.

 

حجت الاسلام کریمی اظهار کرد: در بخش های از آفریقا مناطقی وجود دارد که به دلیل عدم راه یافت اصحاب رسانه ها به آن مناطق و عدم پوشش خبری داشتن آن مناطق به حفره های سیاه معروف شده اند که خوشبختانه در ایران از این حفره ها خبری نیست.

 

وی به کشته شدن 62 خبرنگار در سال گذشته اشاره و اضافه کرد: هر چند که سال گذشته یکی از سخت ترین سالها در عرصه پوشش خبری برای اصحاب رسانه بود، اما با این وجود آمار کشتار خبرنگاران در جهان تا هفت درصد کاهش داشت.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با اشاره به آمار کشته شدگان اصحاب رسانه در سال گذشته افزود: در سوریه که یک کشور جنگ زده محسوب می شود سال گذشته 15 خبرنگار به قتل رسید و اوکراین با شش کشته دومین کشوری است که آمار بالای قتل خبرنگاران را به خود اختصاص داده است.

 

حجت الاسلام کریمی گفت: در ترکیه 178 نفر از خبرنگاران در زندان ها به سر می برند و کشور چین با 22 زندانی رسانه ای دومین کشور در این زمینه است.

 

افزایش آمار طلاق در آذربایجان غربی نشان از آسیب پذیری خانواده ها است

حجت الاسلام گیوی نهاوندی، کارشناس و مشاور امور خانواده در این مراسم اظهار داشت: اولین خبررسان عالم خداوند متعال است که خبر از آفرینش هستی و خلقت انسان می دهد.

 

وی ادامه داد: انسان در طول زندگی با چهار نوع واقعه حیاتی در ارتباط است که دو مورد آن اجباری است و خواه ناخواه باید با آن ها مواجه شود که عبارت از تولد و مرگ است، ولی دو مورد آن به اراده خود فرد و نحوه مدیریت وی بستگی دارد که آن دو واقعه ازدواج و طلاق است.

 

کارشناس خانواده به نقش افراد در استحکام بنای زندگی مشترک اشاره و اضافه کرد: اگر والدین با هم زندگی خوبی داشته باشند در این صورت زندگی ها شیرین شده و از آمار سرسام آور طلاق کاسته می شود.

 

حجت الاسلام گیوی نهاوندی به سیر صعودی آمار طلاق در کشور اشاره و اظهار کرد: در کشور آمار طلاق رو به افزایش است و آذربایجان غربی از این امر مستثنی نیست، از سال 92 که آمار طلاق در این استان در رتبه 22 کشوری بود امسال این رتبه به 13 و کمتر از آن سقوط کرده است و این نشان از آسیب پذیری بیشتر خانواده ها در این استان دارد.

 

در ادامه مراسم از سه خبرنگار پیشکسوت استان آذربایجان غربی تجلیل شد./936/پ202/ب4

ارسال نظرات