۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۲۷۹۹۰۸
کارشناس مذهبی مطرح کرد؛

امام صادق منشأ وحدت شیعه و سنی/ صدور اسلام به دنیا نیازمند الگوپذیری از مکتب اهل‌بیت است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذهبی با بیان اینکه امام صادق(ع) منشأ وحدت شیعه و سنی است، گفت: در دین اسلام تفرقه جایگاهی ندارد و مسائل اختلافی ایجاد شده ناشی از برداشت های ناصحیح ناآگاهان از کتاب و سنت است.
حجت الاسلام سيد عبدالحميد شهاب، کارشناس مذهبي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،  حجت الاسلام سید عبدالحمید شهاب، کارشناس مذهبی عصر سه شنبه 20 مرداد ماه در مراسمی که به مناسبت شهادت امام صادق(ع) در مسجد آذربایجانیهای تهران برگزار شد، با اشاره به شخصیت والای امام صادق (ع) گفت: شخصیت اخلاقی امام صادق (ع) آنقدر لطیف و مهربان بود که حتی یکی از علمای اهل سنت به نام مالک بن انس، نقل می کند: خیلی خدمت امام صادق (ع) رسیدم و او را هرگز به شکل غم گرفته و عبوس ندیدم، او مزاح می کرد و خندان بود.

 

وی با اشاره به نقل قولی از عمر بن مقداد در مورد ششمین امام شیعیان گفت: هر وقت به جعفر بن محمد(ع) نگاه می کردم باورم می شد که او از سلاله پیامبران بود، یکی دیگر از بزرگان اهل سنت نقل می کند: هر وقت پیش امام صادق (ع) می رفتم با وجود اینکه او می دانست من عثمانی هستم و به مبانی فقهی و تشرع من آگاه بود بلند می شد و زیرانداز خود را به زیر من می انداخت.


حجت الاسلام شهاب با اشاره به توحید ناب رییس مذهب شیعه افزود: یکی از کارهای مهم و بزرگ امام صادق (ع) توجه به توحید ناب در مقابل دو جریان خرافات و غلو بود. این دو جریان مبنای استبداد در طول دوران تاریخ بوده است. ساختن حوادث غیر طبیعی و نسبت دادن آن به اشخاص و خطاب قرار دادن آنان به عنوان اعوان و انصار خداوند نتیجه غلو و خرافات بود.


وی در ادامه افزود: امام صادق(ع) با کسانی که او را قبول می کردند و از لحاظ علمی مورد تمجید و تعریف بیش از حد قرار می دادند برخورد می کردند، از امام صادق (ع) نقل شده است که می فرمایند: از نشست و برخاست با جماعت غلوکننده پرهیز کنید. با آنان هم صحبت و هم ردیف نباشید و حتی با آنان دست هم ندهید.

 

این کارشناس مذهبی در بخش دیگر سخنان خود درباره شرایط دوران امامت امام صادق(ع) تصریح کرد: فشار سیاسی بر امام و شیعیان در دوره امام صادق(ع)و امام کاظم (ع) یکی از شدیدترین دوران فشارها بر ائمه اطهار (ع) بود، در شهر مدینه جاسوسان زیادی از جانب خلیفه برای امام و همراهان ایشان گمارده بودند تا با شناسایی شاگردان و یاران او زمینه آزار و حتی کشتنشان را فراهم کنند.


وی با اشاره به حدیث مرتبط با تقیه در دوران امام جعفر صادق(ع) و امام موسی کاظم(ع)، افزود: تقیه برای حفظ ایمان است نه برای حفظ جان، همه جا همه چیز را نباید گفت؛ امام صادق (ع)خطاب به یکی از یاران خود فرموده بود: ترک تقیه به معنی ترک صلاة است.


این کارشناس مذهبی با بیان اینکه امام صادق(ع) منشأ وحدت شیعه و سنی است، تصریح کرد: در دین اسلام تفرقه جایگاهی ندارد و مسائل اختلافی ایجاد شده ناشی از برداشت های ناصحیح ناآگاهان از کتاب و سنت است.

 

وی الگوپذیری از امام جعفر صادق(ع) را برای صدور اسلام به دنیا ضروری برشمرد و افزود: امروزه باید برای نشر و تبلیغ اسلام از شیوه‌ های امام جعفر صادق(ع) کمک بگیریم به صورتی که که در نحوه رفتار با جهان روش نشر اسلام و نشر تشیع که همان شیوه امام صادق(ع) است احیا شود

 

حجت الاسلام شهاب در پایان خاطرنشان کرد: همه ائمه به دنبال فرصتی بودند که مقام علوی را که خداوند به آنها داده است، با بیان حقایق اسلام، القاء علوم و اخلاق و معنویت و حسن‌رفتار با مردم را در جهان منتشر کنند و نشر این عقاید ناب شیعی هدف نهایی ائمه (ع)بوده اما فرصت برای امامان شیعه فراهم نمی‌شد و ایشان به صورت آزاد کار نشر دین را انجام می‌دادند./817/پ202/ح

ارسال نظرات