۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۳
کد خبر: ۲۸۱۰۵۷

«سال‌شمار وقایع مشهد در قرن های 5 تا 13» منبعی برای شناخت شهر امام مهربانی ها

خبرگزاری رسا ـ به مناسبت دهه کرامت رضوی، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، کتاب «سال‌شمار وقایع مشهد در قرن های پنجم تا سیزدهم» را پیشنهاد و معرفی کرد.
سال‌شمار وقايع مشهد در قرن هاي پنجم تا سيزدهم

 

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، محمد تقی مدرس رضوی در اثر حاضر با استفاده از منابع تاریخی وقایع مهم تاریخ مشهد را از قرن پنجم تا سیزدهم هجری قمری به صورت سال شمار ذکر و نکات برجسته‌ای را در مورد تاریخ این شهر گردآوری کرده است.

نخستین گزارش این کتاب مربوط به سال 464 و زیارت «مشهد امام رضا علیه السلام» توسط آلب ارسلان پس از فتح خوارزم است و آخرین مطلب به اتفاقات سال 1343ه.ق در مشهد اشاره دارد.

اعدام عزیزالله خان سردار بجنوردی با دو برادر و چهار نفر از منسوبان او، شیوع بیماری آنفولانزا و نمایشی در باغ نادری با موضوع تغییر رژیم بخشی از این کتاب را شامل می شود.

تصویر و متن حروف‌چینی شده 16 سند تاریخی با توضیحات مرحوم مدرس رضوی از فرمان‌های عبیدالله خان اوزبک، شاه طهماسب صفوی، شاه عباس بزرگ، شاه عباس دوم، شاه صفی، شاه سلیمان، شاه سلطان حسین صفوی، شاه طهماسب دوم، نادرشاه، علی‌شاه برادر زاده نادر، احمدشاه درانی، نصرالله میرزای افشار پسر شاهرخ و  نادر میرزای افشار  به انضمام 3 عکس از باغ و گنبد قدمگاه، ایوان مصلای مشهد و ... از دیگر مطالب این کتاب است.

نویسنده در این اثر پس از طرح یک مقدمه با بهره جستن از منابع تاریخی مهم و معتبر، بخشی از رویدادهای مهم تاریخی شهر مشهد و حرم مطهر را مورد بررسی قرار داده است.

رویدادهایی که نویسنده به آن ها پرداخته، در فاصله قرن پنجم تا قرن سیزدهم هجری قمری است. در این سده‌ها حرم مطهر امام علی بن موسی الرضا علیه السلام به عنوان یکی از کانون های مردمی و مذهبی نقشی بسزا در روشنگری جامعه اسلامی و انسانی مشهد و کشور داشته و خاستگاه بسیاری از رویدادهای تاریخی و مذهبی بوده است.

محمد تقی مدرس رضوی نویسنده این کتاب در صفحات پایانی این اثر نیز به نمایه اسامی افراد، کتاب‌ها و مکان‌ها پرداخته است.

این اثر در شمارگان سه هزار نسخه و در قطع وزیری در 300 صفحه تهیه و تنمظیم شده است و مطالعه آن به دوستداران کتاب و کتاب خوانی توصیه می شود./1308/د102/ق

منبع: پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی

ارسال نظرات