۱۶ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۲۸۲۶۴

ياران صادق آفتاب (6)

گزارشي از كتاب جامعه مدرسين از آغاز تاكنون
ياران صادق آفتاب (6)

دستگيري امام (ره)، خشم مدرسين حوزه را برانگيخته بود؛ همه تلاش‌ها بر اين محور بود كه مردم نسبت به شخصيت عظيم امام خميني (ره) آگاهي يابند و عمق فاجعه را حس كنند. از اين رو مدرسين حوزه در جلسات متعدد، راهكارهاي فراواني را پيش روي خود ديدند. از آن جمله تردد فراوان در كناب بيت حضرت امام (ره) و نيز بوسيدن ديوارهاي منزل امام (ره) بود تا از اين راه، حساسيت مردم برانگيخته شود. ديگر آنكه برخي از مدرسين به منازل علما بروند و خواستار عكس‌العمل علما در برابر بازداشت امام شوند. از اين رو برخي از اعضاي مدرسين، به منازل عالماني چون مرحوم آيت الله شيخ مرتضي حائري و مرحوم آيت الله مرعشي نجفي رفتند و طي جلسات فراوان، برخورد با اين عمل ننگين شاه را درخواستند.
از سوي ديگر، جمعيت سرّي يازده نفره، فعاليت‌هاي سياسي خود را توسعه داد. از آن جمله چاپ نشريه «انتقام» بود كه در آن مباحث اعتقادي، سياسي و اجتماعي فراواني گرد آمده بود. اين نشريه با همت آيت الله مصباح يزدي، آيت الله يزدي، آيت الله وافي و برخي ديگر از مدرسين شكل گرفت. اين نشريه مي‌كوشيد مردم را با ابعاد گوناگون مبارزه آشنا كند و در ضمن، حقايق اتفاق افتاده را با زباني رمزگونه بيان نمايد.
مدرسين، در آستانه ماه رمضان، بدين نتيجه رسيدند كه نبايد از اين فرصت تبليغي غفلت ورزند؛ از اين رو به مناطق مختلف كشور رفتند و در منابر خود، درباره موضوعاتي چون اسرائيل، قيام پانزده خرداد و دستگيري امام (ره) سخن گفتند. اين مسئله، به بازداشت برخي از آنان، و ممنوعيت برخي ديگر از منبر انجاميد.
گام بعدي تحصن بود؛ تحصن براي نجات گروه مؤتلفه و پايان دادن به تبعيد امام. در اين مرحله نيز مدرسين كوشيدند تا با ادامه تحصّن، فشار را بر دولت هويدا زياد كنند. از جمله، تحصني بود كه در منزل حضرت آيت الله مرعشي نجفي (ره) اتفاق افتاد. اين برنامه‌ها، فشار فراواني بر دولت هويدا وارد ساخت.
فصل سوم كتاب كه عنوان «صيانت از نهضت» گرفته است، وقايعي را برمي‌شمارد كه در سال‌هاي 1344 تا 1356 اتفاق افتاده است؛ سال‌هايي كه مدرسه حقاني و مؤسسه دارالتبليغ از مراكز مهم مبارزه شده بود. دستگيري و تعقيق مدرسين در اوايل سال 1345 از وقايع مهم آن روزگار بود. اين دستگيري‌ها پس از آن بود كه مدرسين تصميم گرفتند، فشار بر دولت زياد شود تا امام باز گردد. از جمله اين كارها، گفت‌وگو با علما براي تعطيلي دروس حوزه و اقدامات مشابه آن بود كه برخي چون آيت الله شريعتمداري با آن مخالفت كردند و برخي چون آيت الله مرعشي نجفي آن را پذيرفتند. كشف اساسنامه جمعيت يازده نفره نيز نقش مهمي در دستگيري‌ها داشت؛ اما دولت پس از چندي مجبور شد مبارزان را آزاد كند.
مدرسين در اين دوره با تشكيل گروه ولايت، مباحث حكومت اسلامي را از ابعاد مختلف بررسي كردند و ضمن فعاليت‌هاي سياسي، ابعاد گوناگون حكومت در اسلام و ضرورت آن را براي مردم تبيين مي‌كردند. اين مسئله با پخش شدن نوارهاي درس «ولايت فقيه» امام شتاب دو چندان گرفت.
با ارتحال حضرت آيت الله حكيم (ره) مدرسين اولين گروهي بودند كه طرح مرجعيت امام را پيش نهادند. 12 نفر از مدرسين طيّ اعلاميه‌اي، طرح مرجعيت امام (ره) را مطرح كردند. اين مسئله به دستگيري و تبعيد بسياري از اعضاي تشكيلات مدرسين انجاميد.

ارسال نظرات