۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۴
کد خبر: ۲۸۳۰۷۱
تا هفته وقف امسال؛

بنای 30 امامزاده خراسان شمالی تکمیل و افتتاح می شود

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی با بیان این که در حال حاضر ساخت بنای 53 امامزاده در این استان در دست اجرا است، گفت: تا هفته وقف امسال بنای 30 مورد از این امامزاده ها تکمیل و افتتاح می شود.
حجت الاسلام سهرابي

حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به این که در استان در مجموع 156 بقعه امامزاده ثبت شده وجود دارد، افزود: اکنون از این تعداد ساختمان 53 مورد از این امامزاده ها در دست ساخت و بازسازی است.

 

وی با بیان این که بازسازی امامزاده های مزبور از محل اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب و نذورات و خیرات مردم انجام می شود، اظهار کرد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده تا پایان پاییز و هفته وقف امسال بنای 30 مورد از این امامزاده ها تکمیل شده و افتتاح می شود.

 

حجت الاسلام سهرابی با یادآوری این که در سفر رهبر معظم انقلاب به استان در مهر ماه سال 91 مبلغ پنج میلیارد تومان اعتبار برای مرمت و بازسازی بنای امامزاده های خراسان شمالی اختصاص یافت، اضافه کرد: این اعتبار در طی سال های اخیر جذب و مصرف شده و افزون بر این اعتبارات استانی و سازمانی نیز در راستای مرمت و بازسازی بقاع متبرکه تخصیص یافته است.

 

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: همچنین مردم استان نیز ارادت فراوانی به ائمه اطهار(ع) و امامزاده ها داشته و در حال حاضر بخش مهمی از هزینه های احداث، تعمیر، تجهیز و تکمیل بقعه امامزاده های موجود در استان از محل نذورات و موقوفات مردمی تأمین می شود.

 

وی ادامه داد: البته افزون بر کمک های نقدی، در جریان مرمت و بازسازی امامزاده های استان خراسان شمالی بسیاری از مردم به صورت افتخاری در فعالیت های ساخت و ساز مشارکت می کنند.

 

حجت الاسلام سهرابی با اشاره به اجرای طرح «مودت» در این زمینه، خاطرنشان کرد: در این طرح تعمیر و بازسازی بنای امامزاده ها از سوی مردم همان منطقه و خیران شروع شده و در ادامه نهاد اوقاف و امور خیریه نیز به همراهی و همکاری مردم می آید.

 

وی با بیان این که طرح مودت در استان خراسان شمالی با استقبال بسیار مناسبی از سوی مردم روبرو شده است، افزود: در حالی که از محل اعتبارات مصوب سفر رهبر معظم انقلاب به استان از سال 91 تا 94 در مجموع بیش از پنج میلیارد تومان اعتبار برای احداث و تعمیر امامزادگان خراسان شمالی جذب شد، در قالب طرح مودت نیز در این مدت حداقل بیش از دو برابر این مبلغ برای مرمت و بازسازی امامزاده های خراسان شمالی اهدا شده که مبلغ قابل توجهی محسوب می شود.

 

به گفته حجت الاسلام سهرابی مشارکت های مردمی در ساخت و ساز امامزاده ها، از اعتبارات استانی و سازمانی که به این امر اختصاص می یابد جدا بوده و صرفا از سوی مردم اعطا و برای ساخت بنای امامزاده ها هزینه می شود.

 

وی با بیان این که با وجود اعتبارات مزبور و مشارکت های مردمی باز هم مقبره برخی از امامزادگان استان تخریبی است، افزود: احداث مقبره در شأن این بزرگواران با کمک های مردمی و مشارکت اوقاف ادامه دارد اما اگر قصد داشته باشیم برای امامزادگان استان بناهایی مناسب احداث کنیم می بایست سالانه بیش از 10 میلیارد تومان اعتبار به این موضوع اختصاص یافته و دوبرابر این مبلغ نیز از محل کمک های مردمی مشارکت شود.

 

حجت الاسلام سهرابی با اشاره به این که از 156 امامزاده موجود در استان 34 امامزاده میراثی بوده و هر گونه تعمیر و اقدام در آنها می بایست با هماهنگی میراث فرهنگی انجام شود، اضافه کرد: سال گذشته در این رابطه تفاهم نامه ای بین اداره کل اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی منعقد شد که در پی این تفاهم نامه عملیات تعمیر 13 امامزاده میراثی در استان آغاز شده است.

 

به گفته وی همچنین در خراسان شمالی هشت امامزاده نیز به عنوان میقات الرضا(ع) انتخاب شده اند که در این طرح در جوار این امامزاده ها مجتمع های رفاهی، زیارتی و سیاحتی برای مسافران و زائران امام رضا(ع) احداث می شود تا مسافران این فضاها استفاده کنند.

 

حجت الاسلام سهرابی خاطرنشان کرد: امامزاده سیدعباس(ع) بجنورد، سیدحسین(ع) چمن بید، محمد(ع) انصار آشخانه، امامزاده اسماعیل(ع) باباامان، حمزه رضا(ع) شیروان، امامزاده جعفر(ع) سیاهدشت، امامزاده جعفر(ع) اسفراین و امامزاده سیدابراهیم گرمه(ع) هشت امامزاده استان خراسان شمالی هستند که طرح میقات الرضا(ع) در جوار آنها اجرا خواهد شد./9314/ت302/ب4

ارسال نظرات