۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۲
کد خبر: ۲۸۳۰۸۹
رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی:

خاستگاه هنر حوزوی قرآن و عترت است

خبرگزاری رسا ـ رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان این که هنر برای هنرنمایی نیست، گفت: خاستگاه هنر حوزه قرآن و عترت است.
حجت الاسلام محمدمهدي مسعودي رييس دفتر تبليغات خراسان رضوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام دکتر محمد مهدی مسعودی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، شب گذشته در دومین شب شعر حنجره های جاری که در محل مجتمع شهید هاشمی نژاد مشهد برگزار شد، ضمن تبریک دهه کرامت و میلاد با سعادت امام علی بن موسی الرضا(ع) گفت: حوزه های علمیه کارکرد پیدا و روشنی در طول حیات بیش از هزار ساله خود داشته و مهم ترین این کارکرد ها کارکرد ارجاعی حوزه که در بیش از هزار سال وجود دارد و دیگری مرجعیت حوزه ها در زمینه دانش اسلامی است.


رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: از دیگر مرجعیت های مورد نظر مرجعیت در زمینه رفتار اسلامی و مرجعیت در زمینه مبارزه با بدعت ها و شبهات دینی است؛ به نظر من کارکرد دوم حوزه کارکرد اصلاحی آن تلقی می شود که مساله اراده در پیروی از یک الگوی معنوی همانند عالمان، زاهدان و انسان های متقی بوده و این مهم در زمینه همگرایی رفتارهای دینی کارکرد خود را پیدا کرده است.


وی با اشاره به دو کارکرد مخفی حوزه علمیه در این سال ها خاطرنشان کرد: یکی ولایت امر امت در عصر غیبت و دیگری رابطه میان ما و ولی امر مسلمین، عالمان، فقیهان و نایبان بر حق آن حضرت در طول غیبت بوده است، در حقیقت این ولایت و سرپرستی کارکردی است که حوزه در این سال ها دنبال کرده اما در حال حاضر به آن توجه چندانی نمی شود.


حجت الاسلام مسعودی افزود: کارکرد دوم حوزه های علمیه ترویج مظاهر و جلوه های قرآن و عترت است، همچنین قرآن کریم غنی ترین منبع محتوایی برای ارائه به انسان جویای حقیقت است؛ در حقیقت در آن حوزه های کلام وحی تفسیر شده و کلام معصومان مورد نقد و بررسی قرار گرفته است؛ همچنین جهت دیگری که این زیبایی ها را آشکار ساخته است، مساله زیبایی، لطافت و ظرافت قرآن و حدیث است.


رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به این لطافت و ظرافت اشعار ادبی اظهار کرد: این لطافت و ظرافت نه تنها مد نظر مدافعان وحی  بوده بلکه حتی مخالفان را به اعتراف وا داشته است؛ همچنین ابزار های این کارکرد های پیدا و پنهان را باید از محتوای تدریس عالمان و تبلیغ مجاهدان و تحقیق آن ها پیدا کرد، علمای ما نیز بیش تر به تبلیغ، تدریس و تحقیق روی می آوردند و این یک ابزار کارکرد اصولی در حوزه های علمیه است.


وی با بیان این که ابزار دوم ابزار هنر در حوزه های علمیه است، گفت: شعر علمای دین و علمای حوزه مظهری برای معرفی محتوا و جلوه های ظاهری وحی و سنت می باشد، همچنین ما کم تر عالمی را داریم که در اسلام ظهور پیدا کرده باشد اما مقام فقاهت و عالمیت خودش را با تعابیر هنری همچون شعر به چالش نکشیده باشد.


ضرورت تکیه هنر های ادبی به یک پایگاه مستحکم


حجت الاسلام مسعودی با اشاره به خدمت کردن به ساحت وحی تاکید کرد: هم در گذشته و هم در دوره های آینده که از عصر عرفایی همچون مرحوم فیض تا مقام معظم رهبری یکی از ابزار های کارکردی مهم، خدمت به ساحت وحی و ائمه اطهار است، همچنین باید به هنرهایی همچون شعر، خط و ستون هنری که از ویژگی های متناسب با این حوزه هستند نیز استفاده کرد.


رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان این که یکی از ویژگی های هنر حوزه و حوزویان مختصاتی بودن آن است، ابراز کرد: هنر به این نیاز دارد که به یک بنیان و پایگاه مستحکم تکیه کند، همچنین هنر حوزه، خاستگاه خود را قرآن، عترت، موسیقی و زیبایی قرآن و کلام معصوم قرار داده است و از محتوای ارزشمندی نیز برخوردار است.


وی با بیان این که هنر برای هنرنمایی نیست، یادآور شد: هنر برای القای پیام ها و نکته های علمی بوده و حوزه های علمیه تلاش می کنند تا در کنار مضامین هنری یک پیام حقیقی را به هم منتقل کنند نه اینکه تنها به زیبایی های ظاهری برسند؛ همچنین ارزش گرایی شعر و هنر حوزه ویژگی سومی است که باید به آن پرداخته شود؛ در حقیقت هنر حوزه بی موضع نیست و نباید نگاه یک جانبه به آن داشت.


حجت الاسلام مسعودی افزود: مهم ترین موضع گیری شعر حوزه دفاع از حق در برابر باطل، ارزش گرایی و دفاع از حقوق مظلومان است؛ هنرمندان مطلع هستند که هنر همیشه حاشیه هایی را با خود به همراه داشته است  و هنرمند نبباید اینطور تصور کند که بدون پرداختن به حاشیه ها میتواند آماده هنروری بشود، هنر نزد عالمان حوزوی همواره از ابتذال به دور بوده و بر تقوای الهی تکیه کرده است.


رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان این که پیوند امروزین هنر با اهداف کارکرد و سازمانی نظام بوده است، تصریح کرد: ما باید در یک سیستم هنر خود را به جامعه عرضه کنیم؛ همچنین هنر میان سازمان و سیستم نهادی مطرح می شود و جایگاه آن در این عرصه جایگاه بی بدیلی است که ضرورت دارد به آن بپردازیم./864/پ202/ب4

ارسال نظرات