۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۴:۱۳
کد خبر: ۲۸۳۰۹۸
مدیر مرکز فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی قم:

رویکرد طلاب باید تقویت هنرهای فکری و نقد و نظر باشد/ کارگردانی شغل پسندیده‌ای برای طلبه نیست

خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی قم گفت: به نظر من طلبه نمی تواند با طلبه بودنش کارگردان نیز باشد، طلبگی زندگی او را پر می کند، ما این را منع نمی کنیم اما نظر موافقی نیز نداریم، یعنی یک طلبه می تواند در کنار منبر رفتن و درس خواندن یک کتاب همانند رجال بنویسد اما نمی تواند کارگردانی کند، رویکرد را بدانید که ما باید سراغ هنرهای فکری و نقد و نظر برویم.
محمد حسني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، دکتر محمد حسنی، مدیر مرکز فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی قم، شب گذشته در نشست هم اندیشی انجمن های ادبی هنری حوزه علمیه از سوی اداره هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان که در مجتمع شهید هاشمی نژاد مشهد برگزار شد، با بیان این که به دنبال این هستیم تا مشهد بودجه مستقل داشته باشد، گفت: قول و قرار هایی که بتواند امیدی را در دل ها زنده کند و به منصه ظهور برساند، در برنامه ما هست و ما قولی نمی‌دهیم مگر اینکه عمل کنیم.


مدیر مرکز فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی قم
با بیان این که امروزه هنر در کشور جایگاه مشخصی ندارد، تصریح کرد: هنر در دفتر تبلیغات بالا و پایین شده است و من نسبت به رییس این مجموعه شناخت کامل فکری و فلسفی دارم، امروزه جشنواره تاثیر گذار و ملی سلام پس از یازده دوره تاثیر گذاری تعطیل شده است و ذهن ها به سمت اولویت های دیگری رفته است.


دکتر حسنی
با بیان این که به قول برخی از دوستان امروزه زمان از دست رفته است، اظهار کرد: امروزه پول کاری دانشجویی را روی هم می گذاریم و به سمت کار دانشجویی رفته ایم، امروزه در جامعه تحولاتی بحرانی رخ می دهد، زمان عطش و احساس ادبی از بین رفته است، امروزه ما به سختی و زحمت خودمان را به سمت اهدافمان می کشیم.


برگزاری دوره سواد رسانه ای به زودی در مشهد

دکتر حسنی ادامه داد: اگر ما بخواهیم نمایندگی مرکز پژوهش بگذاریم اول بحث خراسان مطرح می شود زیرا که اینجا مرکز تمدن اسلامی است، این مرکز از سایر مراکز در عملکرد جلوتر است و اسن ظرفیت و پتانسیل و جوشش نباید از بین برود، امروزه دفتر تبلیغات تغییر ساختاری پیدا کرده است و فعالیت فرهنگی هنری مراکز شاید هنوز به صورت ساختاری مشخص و معین نباشد.



وی با بیان این که مشکلات باید در مدت کوتاهی مطرح و رفع شوند، یادآور شد: می خواهیم ساختار شعب و نمایندگی ها را یک به یک بر اساس نیرو و بودجه تحلیل کنیم و پیش برویم، همین برنامه شب شعر امشب به اندازه سفر خبرنگاران به یمن هزینه برداشت، ما در برنامه امشب چیزی حدود 6 میلیون تومان هزینه کردیم، باید تلاش کنیم تا مظالبات حل شوند و به وضعیت مطلوبی برسیم.


مدیر مرکز فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی قم افزود: ما در قم دوره سواد رسانه ای را برگزار کردیم و در مشهد نیز می‌خواهیم برپا کنیم، این کارها نیازمند برنامه ریزی و ارتباطات است، ظرفیت ها در جامعه امروز باید به اشتراک گذاشته شوند، ما باید چهره بین المللی ایچاد کنیم و امثال مسعود فراستی را تحلیل و نقد کنیم.


دکتر حسنی با بیان این که این ها خیلی نیاز به مصوبات ندارد، گفت: این جور برنامه ها پیگیری و هماهنگی می خواهد و نیازی به مصوبات ندارد، در حوزه سینمایی شورای راهبردی بحث مفصلی را انجام دادیم، سیاست دفتر بر این است که وارد تولید فیلم های سینمایی بشویم و استدلال آن استدلال درستی است، پس برای محقق شدن آن باید سواد رسانه ای مان را بالا ببریم.


به نظر من طلبه همراه با طلبگی نمی تواند کارگردانی کند

وی با اشاره به تکالیف طلاب در نقد و تحلیل فضای مجازی، جریان شناسی و اینگونه مسائل اظهار کرد: تکالیف طلاب و حوزه علمیه در عرصه هنر در صحبت های رهبر معظم انقلاب نیز همین را می رساند، در نقد و بررسی تاکید بیش تر بر روی فیلم نامه  است و نظریه پردازی وظیفه مان است اما در حوزه داستانی فیلم سازی بودجه و تکلیفی نداریم.


مدیر مرکز فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی قم با بیان این که ما آموزش فیلم نامه نویسی برای طلاب داریم اما آموزش کارگردانی نه، تصریح کرد: به نظر من طلبه نمی تواند با طلبه بودنش کارگردان نیز باشد، طلبگی زندگی او را پر می کند، ما این را منع نمی کنیم اما نظر موافقی نیز نداریم یعنی یک طلبه می تواند در کنار منبر رفتن  و درس خواندن یک کتاب همانند رجال بنویسد اما نمی تواند کارگردانی کند.


دکتر حسنی با بیان این که نظر رهبری در عرصه هنر هدایت گر طلاب است، ابراز کرد: در قم دوستان ما با لباس طلبگی پشت دوربین فرغونی قرار می گیرند، این چه ارزشی دارد، امروزه در دانشگاه های ما کتاب های غرب مطرح می شود و این یک بحران است، ما چه اندازه در حوزه هایی که تکلیفی بر گردن داریم، وظایفمان را انجام دادیم؟


وی با بیان این که وضعیت فیلم سازی امروز بحرانی و بقرنج است، گفت: ما باید احساس را بررسی کنیم، من خودم احساس قصه نویسی می کنم، رویکرد را بدانید که ما باید سراغ هنر های فکری و نقد و نظر  برویم، خواستیم وارد حوزه های هنری بشویم باید به هنر های قلمی بیش تر توجه کنیم، رهبری نگاهی به هنر در بیانات خود داشته اند.


مدیر مرکز فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات قم ادامه داد: ای دوستان طلبه!  شما که به روستایی برای تبلغ می روید، یک دوربین هم با خود داشته باشید و به خانواده و فرزند خود آموزش دهید از شما فیلم یا عکس تهیه کند، ما امسال به این سمت رفتیم که انجمن تشکیل دهیم و جشنواره برگزار کنیم، شرکت فعال داشته باشید، امیدواریم با عنایت خداوند و خلوص دوستان نتیجه بگیریم.


باید جوهره داستان را بشناسیم/ با چکش کاری کیفیت آثار را بالا ببریم

دکتر حسنی با بیان این که ما امسال سواد رسانه ای را به بخش های بودجه ای اضافه کردیم، گفت: از هنرمندان آزادی که در حوزه تبلیغ دنیا فیلم می سازند، دعوت کردیم در رشته‌هایی همچون کلیپ و مستند فعالیت کنند، ما جشنواره هایمان را به سمت جشنواره رسانه بردیم، بحث های رسانه ای را به عرصه نقد آوردیم، فنون رسانه ای و نقش های تلویزیونی امروز نقش مهمی دارند.


وی با بیان این که اشعار باید کیفیت فنی داشته باشند، تصریح کرد: مسؤولان استانی ما اشعار برتر را باید گلچین کنند و برای ما بفرستند، ما نباید به سمت زود چاپ کردن کتاب برویم، باید جوهره داستان را بشناسیم، تفاوت کار در چکش کاری های نهایی کتاب است، باید اساتید درجه یک ما در این عرصه بمانند و از دست نروند، کسانی فقط 4 کتاب چاپ می کنند که از هیچ اعتباری برخوردار نیست، این ها ما را گول نزنند.


مدیر مرکز فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات قم با اشاره به بالابردن کیفیت کتب خاطرنشان کرد: شما سالی 2 کتاب خوب و متنوع چاپ کنید، ها بشود قله و بایت آن جایزه بگیرید تا همه کار شما را در اولویت خودشان جای دهند، اگر این اتفاق افتاد، رخداد مبارکی صورت گرفته است. ما باید امکان سنجی کنیم، سردبیر مان باید رفت و آمد داشته باشد و از ظرفیت مشهد و بحث داستان کودک و نوجوان استفاده شود، هنر، سینما و نقد هنوز جای بحث دارد.


دکتر حسنی با بیان این که حوزه های تاریخ شفاهی را باید به راه بیندازیم، یادآور شد: سوژه های موفق انتخاب کنیم، ما فرماندهان نظامی در حوزه دفاع مقدس زیاد داریم که باید حفظ شوند و از دست نروند، این ها باید ثبت و ضبط شوند، پشت صحنه ها وارد به هنر می شود و به راحتی حذف می شود، این آسیب ناشی از این است که ما نظریه فیلم سازی درست و به جایی نداریم، باید کتابخانه فرهنگ و هنر را به راه بیندازیم، طلبه ها پس از درس باید به هنر بپردازند و این نوعی ضرورت است، این اولین قدم کار زیر بنایی ما خواهد بود که امیدوارم هم طلاب آن را درک کنند./864/پ202/ح

ارسال نظرات