۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۲۸۴۷۶۸
مشاور استاندار قزوین:

بانکداری اسلامی ریشه در مبانی قرآنی دارد/ قرض‌الحسنه مهم‌ترین مبنای بانکداری اسلامی

خبرگزاری رسا ـ مشاور استاندار قزوین با بیان این‌که مهم‌ترین مبانی بانکداری اسلامی قرض الحسنه است که با آن بتوانیم به نیازمندان کمک کنیم، گفت: بانکداری اسلامی ریشه در مبانی قرآنی دارد و اسلام بانکداری که بر پایه قوانین قرآنی و اسلامی باشد می‌پذیرد.
حجت الاسلام مجتبي قائد اميني مشاور استاندار قزوين در امور روحانيون

حجت الاسلام مجتبی قائد امینی، مشاور استاندار قزوین در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، درباره نظام بانکداری اسلامی گفت: در اسلام تجارت مورد تأیید قرار گرفته است و یکی از اقسام تجارت بانکداری است.

 

وی در ادامه افزود: بانکداری اسلامی ریشه در مبانی قرآنی دارد و اسلام بانکداری که بر پایه قوانین قرآنی و اسلامی باشد می‌پذیرد.

 

مشاور استاندار بیان داشت: مهم‌ترین مبانی بانکداری اسلامی قرض الحسنه است که با آن بتوانیم به نیازمندان کمک کنیم.

 

حجت الاسلام قائدامینی ابراز کرد: قرض الحسنه 18 برابر ثوابش بیشتر از انفاق و صدقه است چون با قزض الحسنه ما به توانمندی فرد کمک می‌کنیم تا شزایط زندگی خودش را اداره کند.

 

قوانین بانکی اجرا نمی‌شود

این کارشناس حوزوی اظهار کرد: مضاربه، مزارعه، مشارکت مدنی و خرید شرط تملیک از موارد بانکداری اسلامی است و اگر بر اساس عقود اسلامی پیاده شود مورد تأیید مراجع تقلید و علما قرار می‌گیرد.

 

وی با بیان این‌که قوانین نوشته شده بانک‌های ایران، نظام بانکی اسلامی است، تصریح کرد: قوانین نظام بانکی کشور را مراجع نوشته و به تأیید شورای اسلامی درآمده است.

 

مشاور استاندار عنوان کرد: قوانین نظام بانکی اسلامی به صورت مکتوب درآمده است اما در اجرا بانک‌ها به قوانین نوشته شده عمل نمی‌کنند.

 

مردم و بانک‌ها به تعهدات خود عمل نمی‌کنند

حجت‌الاسلام قائد امینی با بیان این‌که گاهی بانک‌ها و گاهی مردم به تعهدات خود عمل نمی‌کنند، ابراز کرد: مردم سرمایه و وام را از بانک دریافت ‌می‌کنند و به جای این‌که در کارهای تولیدی استفاده کنند تا اقتصاد کشور رونق پیدا کند در موارد دیگر سرمایه گذاری می‌کنند.

 

این کارشناس حوزوی اظهار کرد: اشخاصی برای پروژه های تولیدی از بانک وام می‌گیرند اما در مصارف ساخت و ساز از آن استفاده می‌کنند یا وامی برای خرید کالا از بانک می‌گیرند اما کالا نمی‌خرند و فاکتورهای سوری به بانک ارائه می‌دهند.

 

وی در ادامه بیان داشت: بانک‌ها برای دادن وام به مردم قراردادهایی را با آنها منعقد می‌کنند که شرعی و اسلامی است ولی در عمل بهره‌ای چندین برابر از سپرده گذاران دریافت می‌کنند که این کار ربا است.

 

مشاور استاندار تصریح کرد: سرمایه بانک‌ها تأثیر بسزایی در نظام اقتصاد کشور می‌گذارد و اگر بانک‌ها مراقب نباشند و واسطه ها و دلال ها وارد کار شوند تولیدات راکت می‌شود.

 

وی با بیان این‌که واسطه ها سبب تخریب برنامه های اقتصادی می‌شوند، ابراز کرد: نقدینگی به سمت کسب و کار صحیح نمی‌رود و به سمت شغل های کاذب هدایت می‌شود و اثرات مخربی را در تولید می‌بینیم.

 

این کارشناس حوزوی تأکید کرد: مراجع باید مسؤولان را هدایت و راهنمایی کنند آنها باید مبانی بانکداری اسلامی را بنویسند و مطالب بانکداری را به روز درآورند و بر اساس مبانی فقهی جوابگوی مسایل اقتصادی و بانکداری باشند.

 

حجت الاسلام قائدامینی ابراز کرد: مباحث فقهی باید شناخته شود و مباحث بانکی هم مورد بررسی قرار گیرد و قوانین بانکی را بر اساس قوانین اسلامی تبیین کنند.

 

مشاور استاندار در پایان گفت: آیین نامه ها باید بر اساس قوانین اسلامی نوشته شود، در این صورت است که نظام بانکی اسلامی پایداری خواهیم داشت./838/ت302/ح

ارسال نظرات