۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۶
کد خبر: ۲۸۵۵۸۳

کتاب دین و دولت در اندیشه سیاسی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب «دین و دولت در اندیشه سیاسی» دیدگاه عبدالله شهبازی به همت انتشارات سوره مهر منتشر شد.
کتاب دين و دولت در انديشه سياسي منتشر شد

 

به گزارش خبرگزاری رسا در استان مرکزی، کتاب «دین و دولت در اندیشه سیاسی» دیدگاه عبدالله شهبازی به همت انتشارات سوره مهر منتشر شد.

 

این کتاب به زعم نویسنده، نقدی بر آراء و اندیشه‌های «آرامش دوستدار»،‌ خصوصاً در نظریات او در کتاب «درخشش‌های تیره» است.

 

در مقدمه کتاب اینگونه آمده است: «آنچه مرا به بررسی و نقد دیدگاه‌های آرامش دوستدار برانگیخت، احساسی بود که پس از مطالعه درخشش‌های تیره و سایر نوشته‌های آرامش دوستدار در من پدید شد. این نوشته‌ها حاوی احکام کلی و فراروایت‌هایی بود مبتنی بر بنیان‌های نادرست نظری ـ تحقیقی؛ ولی به ‌گونه و در جامه‌ای عرضه شده بود که می‌توانست در خواننده تأثیرات ژرف بر جای نهد و در او بدبینی و بیزاری عمیقی نسبت به تمامیت فرهنگ ایرانی در تمامی دوران‌های تاریخی آن پدید سازد. به عبارت دیگر، پیام درخشش‌های تیره نفی تمدن و فرهنگ ایرانی در تمامی ابعاد و ادوار آن، از دوران باستان تا به امروز، بود.»

 

شهبازی درباره کتاب جدیدش گفت: در زمینه دولت، این انگاره عنوان می‌شود که دولت در ایران از آغاز پیدایش دولت متمرکز قاهر بوده و این قاهریت و تمرکز دولت سراسر تاریخ تمدن ایرانی را رقم زده است.

 

این نویسنده در ادامه به نتایج چنین تفکری اشاره کرد و اظهار داشت:« نتیجه‌ای که از این دو تفکر گرفته می‌شود این است که تمدن ایرانی از آغاز بر دو پایه نقش مطلقه دین و دولت بنا شده و این امر سبب شده که جامعه ایران از «استبداد» گریزی نداشته باشد.

 

گفتنی‌است توسط سوره مهر از این مورخ، کتاب «نظریه توطئه و فقر روش‌شناسی در تاریخ‌نگاری معاصر» منتشر شده است. /842/د102/ق 

منبع: انتشارات سوره مهر

ارسال نظرات