۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۸
کد خبر: ۲۸۵۶۴۹
دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی استان اصفهان:

هیئات مذهبی باید کانون ترویج فرهنگ ولایت باشند

خبر گزاری رسا ـ دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی استان اصفهان با اشاره به برگزاری همایش استانی ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی اصفهان، گفت: مهمترین دغدغه مراجع عظام و نهادهای فرهنگی در مورد محرم، حفظ شئون ائمه معصومین(ع) به‌ ویژه امام حسین(ع) در مراسمات مذهبی است.
حجت الاسلام حسن بابايي

حجت الاسلام حسن بابایی، مسؤول تشکل های دینی تبلیغات اسلامی استان اصفهان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، با اشاره به برگزاری همایش استانی ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی اصفهان، گفت: به منظور تعامل و هماهنگی بیشتر اعضای ستاد ساماندهی، همایشی استانی در این زمینه برگزار می‌شود.

وی افزود: پس از ابلاغ مصوبه 603 شورای عالی انقلاب فرهنگی به سازمان مبنی بر ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی، ستادی متشکل از دستگاه‌های مرتبط اعم از صدا و سیما، استانداری، فرمانداری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیروی انتظامی، نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ ها، دفتر تبلیغات اسلامی و اداره کل اطلاعات در سازمان تبلیغات اسلامی ایجاد شد.

حجت الاسلام بابایی گفت: همه کسانی که اسلام را به ‌صورت منطقی درک کرده‌اند، از وجود پاره‌ای خرافات و موهومات در برخی از مراسم‌ها ابراز نگرانی می‌کنند و آنگونه که برخی فکر می‌کنند، هدف کمرنگ کردن عزاداری‌ها و مقابله با هیأت مذهبی نیست، بلکه متناسب کردن عزاداری‌ها با فرهنگ اصیل اهل ییت (ع) است، از این رو احصا و اولویت‌ بندی مناسبت‌های مذهبی، یکی از فعالیت‌های مهم ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در سال های گذشته بود.

دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی استان اصفهان با اشاره به این که علما، فضلا، فرهیختگان، مراجع عظام تقلید و رهبر معظم انقلاب مسأله ساماندهی شئون فرهنگی را در مباحث و رهنمودهای خود در مناسبت‌های مذهبی به طور جدی مطرح کرده اند، گفت: برخلاف گذشته بسترسازی خوبی برای محقق شدن این امر انجام شد و ستاد ساماندهی شئون فرهنگی برای ساماندهی عزاداری‌ها درمحرم با فراغت بیشتری به فعالیت خود ادامه داد.

مسؤول تشکل های دینی تبلیغات اسلامی استان اصفهان، قمه‌زنی، استفاده از شمایل‌ها و ابزار آلات موسیقی در عزاداری‌ها و بی‌محتوا بودن بعضی از اشعار نوحه‌ها را دور از ساحت عاشورا و امام حسین (ع) دانست و تأکید کرد: برگزاری مراسم عزاداری به روش سنتی در قالب طرح کنگره شعر عاشورایی اشعار پرمحتوا، پالایش شده و متناسب با فرهنگ اهل بیت(ع) به مداحان باید مدنظر باشد.

وی ضمن هشدار در مورد ورود برخی از سبک‌های آوازخوانی نامناسب در نوحه‌ خوانی‌ها، گفت: امیدواریم در محرم امسال شاهد چنین مواردی نباشیم.

حجت‌الاسلام بابایی برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگ مناسبت‌های مذهبی و کنگره شعر عاشورایی را از برنامه‌های مهم سازمان تبلیغات اسلامی برای محرم عنوان کرد و افزود: دیدار مسؤولان کانون مداحان با مراجع عظام تقلید به منظور تغذیه فکری آن‌ها از دیگر برنامه‌های سازمان است که از اهمیت خاصی برخورداراست.

وی، در رابطه با اطلاعیه 15 بندی ستاد ساماندهی شئون فرهنگی افزود: توجه به برگزاری مراسم عزاداری در مساجد به‌عنوان اصلی‌ترین جایگاه هیئات مذهبی، تبیین معارف اسلامی اعم از اعتقادات، اخلاق، احکام، سیره پیامبر اسلام(ص) و ائمه معصومین(ع)، توجه به تشکیل حلقه‌های قرآنی اعم از قرائت ترجمه، مفاهیم و تفسیر در هیأت مذهبی و شروع جلسات با تلاوت همراه با ترجمه قرآن، توجه به ادعیه و زیارات ماثوره از ائمه طاهرین(ع) به‌عنوان برنامه جدی هیأت‌ها، استفاده از پیام‌های عاشورا و روایات ائمه اطهار(ع) در پرچم ها، کتیبه‌ها و پوسترها از بندهای این اطلاعیه است.

دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی استان اصفهان ادامه داد: نماز اول وقت و توجه ویژه به نماز ظهر عاشورا، اهتمام به استفاده از روحانی و خطیب توانا و آگاه در هیأت و پرهیز از برگزاری مراسم‌ بدون خطابه و منبر، ضرورت توجه خطبا به اوضاع فعلی جهان اسلام، استفاده از اشعار پرمحتوا و مستند، ممنوعیت قمه‌زنی و زنجیرهای تیغ دار، استفاده نکردن از ابزارآلات موسیقی به استثنای سنج و طبل، نصب نکردن شمایل‌های منتسب به ائمه اطهار(ع)، استفاده نکردن از ریتم‌ها و آهنگ‌های نامناسب و لزوم توجه به اطلاعیه‌های نیروی انتظامی از بندهای دیگر این اطلاعیه هستند.

حجت الاسلام بابایی، نظارت بر عزاداری های محرم با حضور اعضای شورای هیئات مذهبی، نمایندگان پلیس امنیت و نمایندگان شهرداری با موضوع برگزاری هرچه با شکوه‌تر مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و ساماندهی هیئات مذهبی در محل را از دیگر مأموریت های این ستاد اعلام کرد و گفت: هیئات مذهبی باید کانون ترویج فرهنگ ولایت باشند و به تقویت مرجعیت بپردازند و برای غنا بخشیدن به برنامه‌های محرم، تمام نهادهای ذی‌ربط باید مکمل یکدیگر باشند.

به گفته وی، مهمترین دغدغه مراجع عظام و نهادهای فرهنگی در مورد محرم، حفظ شئون ائمه معصومین(ع) به‌ ویژه امام حسین(ع) در مراسمات مذهبی است و فعالیت‌های ستاد ساماندهی شئون در مناسبت‌های مذهبی با نزدیک شدن به این ماه، روزبه روز بیشتر می‌شود.

مسؤول تشکل های دینی تبلیغات اسلامی استان اصفهان با اشاره به تشکیل این ستاد در شهرستان های استان اصفهان، گفت: برپایی کارگاه های آموزشی نظارتی با هدف تغذیه فکری و سازماندهی هیئات مذهبی، اقامه نمازجماعت ظهر عاشورا و بهره گیری از اشعار و نوحه های پر محتوا از مصوبات این ستاد است./1307/302/ب3

 

ارسال نظرات