۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۲۸۶۸۰۰
عضو هیأت علمی کنگره استاد شهریار:

استاد شهریار محب حقیقی اهل بیت بود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی کنگره بین‌المللی بزرگداشت استاد شهریار گفت: علاقمندی خاص استاد شهریار به اهل بیت(ع) در اغلب اشعارش محسوس است.
مراودات آيت‌الله خامنه‌اي و استاد شهريار

به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز، علی حاجی بلند، عضو هیأت علمی کنگره استاد شهریار در خصوص برگزاری کنگره استاد شهریار در تبریز گفت: این شخصیت بزرگ باید به تمامی جهانیان شناسانده شود که البته شهریار از جمله شاعران ایران زمین است که از لحاظ بین المللی شناخته شده بود و به خصوص در کشورهای همسایه دارای جایگاه ویژه ای است.
 
وی با بیان اینکه استاد شهریار شاعری ملی و بین المللی است، ادامه داد: در همایش ها و کنگره های مختلفی به بیان ابعاد شخصیتی شهریار و همچنین برسی آثار وی پراخته شده است اما حوزه هنری دست بر روی مجهولات شخصیتی ایشان گذاشته و کنگره را با موضوعیت دینی و مذهبی برگزار می کند، موضوعی که در سال های گذشته کمتر به آن پرداخته شده است.


حاجی بلند ادامه داد: قسمت اعظمی از شعرهای استاد شهریارمربوط به مسائل دینی و مذهبی می شود و وی در شعرهایش به موضوعات و جنبه هایی از دین پرداخته که هیچ شاعر دیگری تا آن زمان به آن نپرداخته بود.


وی با اشاره به علاقمندی خاص استاد شهریار به اهل بیت، گفت: این علاقه را می توان در اشعار استاد شهریار به خوبی مشاهده کرد و همچنین تاثیرپذیری وی از قرآن نیز در اغلب شعرها قابل فهم است و حتی در غزلیات نیز توجهش به مسائل دینی و مذهبی همچنان پربرجاست.


عضو هیأت علمی کنگره استاد شهریار ادامه داد: استاد شهریار، سید بوده و پدرش لباس روحانیت به تن داشته و همین عامل سبب شده تا شهریار فردی معتقد به بار آمده و تمامی آموزه های دینی را یاد گرفته باشد البته این استاد بزرگ ادب در عین حال روشنفکر نیز بوده و به مسائل زمان خود اشرافیت هرچه تمام داشت.

 

شخصیت انقلابی استاد شهریار باید به جوانان ایرانی شناسانده شود

 

همچنین حجت الاسلام احمد حمیدی، معاون فرهنگی واجتماعی شهرداری تبریز  با اشاره ای به تاثیرات برگزاری کنگره بزرگداشت استاد شهریار اظهار داشت: امروزه سایه سنگین هجمه های فرهنگی دشمنان بر روی جوانان ایرانی به خوبی قابل لمس است و در این میان باید به فکر معرفی الگوهای انقلابی و مذهبی به این جوانان باشیم.

 

 عضو شورای سیاستگذاری کنگره بین المللی بزرگداشت استاد شهریار ادامه داد: استاد شهریار به عنوان شاعر و ادیبی معاصر دارای نقش بی بدیلی در اذهان عمومی است و جایگاه وی در شعر و ادبی فارسی بر کسی پوشیده نبوده و شخصیت مذهبی، دینی و انقلابی وی بر همگان شناخته شده است و همین بعد مذهبی شخصیت وی می تواند به عنوان الگویی برای تمامی جوانان معرفی شود.

 

 حمیدی با اشاره به برگزاری این کنگره با تکیه بر بعد انقلابی و اخلاقی این شاعر بزرگ گفت: خوشبختانه این کنگره به شکل فرامنطقه ای و بین المللی برگزار می شود و همین امر سبب شده است نسبت به شناساندن این شاعر بزرگ به جهانیان در طول برگزاری این کنگره امیدوار باشیم.

 

 معاون فرهنگی واجتماعی شهرداری تبریز ادامه داد: در طول برگزاری این جشنواره سعی در بررسی تاثیر استاد شهریار بر جهان اسلام داشته و حتی در این خصوص کشورهایی که دارای فرهنگ مشترک با ایران هستند مشارکت بالایی خواهند داشت.

 

 وی در خصوص نقش شهرداری تبریز در برگزاری این جشنواره نیز گفت: شهرداری حامی برنامه های فرهنگی در شهر تبریز است و برگزاری این کنگره بزرگ هم مورد حمایت این ارگان قرار دارد.

 

گفتنی است، کنگره بین‌المللی بزرگداشت استاد شهریار با محوریت علمی «فرهنگ دینی و انقلابی» با حضور مقامات کشوری و استانی و همچنین جمعی از شهریارپژوهان و اصحاب فرهنگ و ادب از داخل و خارج کشور، 25 و 26 شهریورماه جاری در تبریز برگزار می‌شود./935/101/ب3

 

منبع: روابط عمومی حوزه هنری استان آذربایجان شرقی

ارسال نظرات