۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۲۸۶۹۰۴

جمهوری‌خواهان تغییر راهبرد در برابر برجام را بررسی می‌کنند

خبرگزاری رسا ـ جمهوری‌خواهان برای بررسی راهبردی تازه در تقابل با توافق هسته‌ای و تعویق احتمالی رأی‌گیری در مورد آن، امشب پشت درهای بسته جلسه می‌گذارند.
کنگره

 

به گزارش خبرگزاری رسا، یک روز پس از آنکه معدود سناتورهای باقی‌مانده نیز نظر خود در مورد توافق هسته‌ای را اعلام کردند و مشخص شد که ممکن است دموکرات‌ها بتوانند از رأی‌گیری در مورد برنامه جامع اقدام مشترک در کنگره جلوگیری کنند، جمهوری‌خواهان به فکر تغییر راهبرد افتاده‌اند.

 

قرار است امروز ساعت 16 به وقت واشنگتن (00:30 به وقت تهران) اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان برای بررسی این موضوع، پشت درهای بسته تشکیل جلسه دهند.

 

این در حالی است که پیش از این قرار بود در آن ساعت، کمیته قانون مجلس نمایندگان برای تعیین نحوه رأی‌گیری در خصوص طرح «عدم پذیرش توافق هسته‌ای» تشکیل جلسه دهد.

 

گفته می‌شود که احتمال دارد در نشست امشب جمهوری‌خواهان، راه‌های به تعویق انداختن رأی‌گیری یا ایجاد مانع در مسیر اجرای توافق مورد بحث قرار گیرد.

 

خبرگزاری رویترز هم نوشته است که جمهوری‌خواهان که از داشتن آرای لازم برای پیشبرد طرح عدم پذیرش توافق ناامید شده‌اند، در حال بررسی یک مصوبه قانونی هستند.

 

بر اساس قانونی که اردیبهشت ماه امسال در کنگره تصویب شد، قانونگذاران این حق را یافته‌اند که با تصویب یک قطعنامه «عدم پذیرش توافق» مخالفت خود را با آن اعلام کنند. با این حال، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند با داشتن حمایت یک سوم از نمایندگان کنگره، این قطعنامه را وتو کند.

 

همچنین بر اساس قاعده‌ای دیگر موسوم به «اطاله بررسی» (فیلیباستر)، اگر بیش از دو پنجم اعضای سنا مخالف طرحی باشند، می‌توانند از رأی‌گیری در مورد آن جلوگیری کنند. از مجموع 100 سناتور آمریکایی، 42 نفر، یعنی بیش از دو پنجم، از توافق حمایت کرده‌اند که همین امر عملا اصل رأی‌گیری در مورد برجام مورد تردید قرار داده و جمهوری‌خواهان را به سمت تغییر راهبرد سوق داده است.

 

گفته می‌شود احتمال دارد جمهوری‌خواهان از توافق طبقه‌بندی‌شده میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به عنوان بهانه‌ای برای به تعویق انداختن رأی‌گیری در مورد توافق، استفاده کنند. ایران و آژانس 14 جولای به نقشه راهی برای حل مسئله ابعاد احتمالی نظامی دست یافتند. ذیل این نقشه راه، دو سند محرمانه وجود دارد که جزئیات چگونگی حل و فصل مسائل باقی‌مانده را تشریح کرده است./982/ب103/د

ارسال نظرات