۲۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۲۸۶۹۸۱
استاد حوزه علمیه قم:

حوزه تراز انقلاب اسلامی پاسخگوی دغدغه های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت کاشان با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای سطح انقلابی‌گری مردم کشورهای منطقه نیازمند علمایی مانند شهید صدر، علامه طباطبایی و علامه مطهری است گفت: حوزه علمیه باید ضمن تبیین اهداف از روش‌های نوین جهت پرورش طلاب استفاده کند.
حجت الاسلام والمسلمين علي احتشام
حجت الاسلام علی احتشام امام جمعه موقت کاشان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، وظیفه حوزه‌های علمیه را تربیت نسلی مؤمن، متعهد و آشنا به انقلاب از بین طلاب جویای علم دانست و اظهار داشت: در راستای اسلام ناب و پاسداری از فرهنگ غنی اهل بیت (س) گام‌های بلندی بویژه بعد از پیروزی انقلاب کبیر اسلامی در حوزه‌های علمیه برداشته شده است.
امام جمعه موقت کاشان ادامه داد: امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب همواره به منظور بالندگی حوزه‌های علمیه راهکارهای مناسبی ارائه فرموده‌اند که یکی از آن‌ها که باعث ترمیم نواقص و تبیین اهداف و بالندگی حوزه‌های علمیه می‌شود اهتمام به ایجاد تحول در حوزه‌های علمیه است.
حجت الاسلام احتشام افزود: به منظور ایجاد تحول در جامعه اسلامی ایران، منطقه و جهان در زمان حال و آینده تحول در حوزه‌های علمیه می‌تواند بسیار مؤثر باشد؛ با تحول در پذیرش نیروهای جدید، کتب درسی و استفاده از فرآورده‌های جدید علمی و تخصصی شدن علوم و معارف و بهره‌گیری بیشتر از اساتید و دانشمندان می‌توان کارهای بزرگی کرد.
وی تصریح کرد: متأسفانه همچنان برای تحقق تحول در حوزه‌های علمیه نیاز به توجه بیشتر و تبیین اهداف و روش‌های نوتر داریم؛ کارهای بسیار خوبی در همه شاخه‌های تحول پذیر حوزه علمیه انجام شده است ولی هنوز تا آنچه که رهبر عزیز انقلاب، مراجع، اساتید و علما در نظر دارند فاصله زیادی وجود دارد.
امام جمعه موقت کاشان در تعریف حوزه تراز انقلاب اسلامی گفت: حوزه‌ای می‌تواند بر تراز انقلاب اسلامی عرض اندام کند که برای همه مشکلات و دغدغه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی پاسخی برای پرسش‌ها داشته باشد؛ امروز در بسیاری از مذاهب و ادیان مانند تسنن، مسیحیت، نحله‌ها و روش‌های فکری دیگر برای حل مشکلات مختلف شان از حوزه علمیه استمداد می‌طلبند.
حجت الاسلام احتش ام ادامه داد: روزی تحقیقات نو و روش‌های بدیعی از شخصیت‌های بزرگی مانند علامه سید محمد باقر صدر و علامه شهید مطهری و دیگر بزرگان حوزه‌های علمیه به جهان علم عرضه شد و کتاب‌هایی مثل فلسفه ما و اقتصاد ما از شهید بزرگوار محمد باقر صدر توانست افق‌های جدیدی به روی بشریت بگشاید یا آثار شهید بزرگوار علامه مطهری به عنوان منشور نظام اسلامی بسیاری از نیازها را برطرف کند.
وی ادامه داد: امروز به دنباله راه علمای گذشته، حوزه علمیه نیازمند پر کردن خلأ نرم افزاری است تا بتواند انقلاب اسلامی را در منطقه و جهان به بهره‌وری بیشتر برساند و با به روز شدن علومی که می‌تواند زمینه‌ساز رشد و ارتقای فرهنگ انقلابی کشورهای منطقه باشد گام بردارد.
امام جمعه موقت کاشان گفت: یکی از ارکان بالندگی بیشتر حوزه‌ها توجه به عنصر استاد و اهتمام به استفاده از ظرفیت‌های این قشر بزرگوار است؛ همواره برای ارتقای و توسعه، نیاز به نیروی انسانی کارآمد داریم؛ اگر بخواهیم نسل آینده میراث گرانبهای نسل گذشته را پاسداری کند باید به اساتید حوزه‌های علمیه که ذخیره علمی و عملی علوم حوزوی هستند بیشتر توجه کنیم.
حجت الاسلام احتشام در پایان تصریح کرد: توجه به قشر اساتید به معنی به فعلیت رساندن استعدادهای نخبه‌های حوزه و ساماندهی و انسجام افکار و ایده‌های نو در این قشر مؤثر است./836/ت302/ج
ارسال نظرات