۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۲۸۷۲۱۴
مدیر دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه:

هدف گذاری برای طلاب مهمترین عامل ایجاد انگیزه و نشاط است

خبرگزاری رسا ـ مدیر دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه گفت: روشن کردن هدف برای طلبه از مهم ترین کارهایی است که می تواند در او انگیزه و نشاط ایجاد کند.
حجت الاسلام محمدقاسم احمدي

حجت الاسلام محمد قاسم احمدی مدیر دانشکده علوم قرآنی استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، به نکاتی پیرامون تکاپوی علمی طلاب و روحانیان اشاره کرد و عنوان داشت: یکی از مهم ترین اهداف و مسائل مهمی که حوزه های علمیه دنبال می کنند مباحث علمی و آموزشی است.


حجت الاسلام احمدی تصریح کرد: طلبه مدت زمان طولانی را به تحصیل اشتغال دارد زیرا طولانی ترین زمان تحصیل را حوزه های علمیه دارا هستند چرا که گستردگی علوم اسلامی سبب این امر می شود و طلاب باید مروری در این مباحث داشته باشند در نتیجه تکاپوی علمی در حوزه، از اهمیت بالایی برخوردار است.


وی در ادامه افزود: به طور یقین برای افزایش و ارتقا تکاپو و نشاط علمی، باید به طلاب انگیزه داد تا بتوانند تمام توان خود را در مسیری که قدم برداشته اند به کار ببرند و مهم ترین کار، هدف گذاری و شناساندن هدف به طلبه است در آن صورت طلبه با تمام توان هدف را در نظر می گیرد و به سمت آن حرکت می کند.


مدیر دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه خاطر نشان کرد: اگر طلاب از هدف مقدسی که برای حوزه های علمیه در نظر گرفته شده است آگاه شوند تمام توان و تلاش خود را جهت دستیابی به آن اهداف بکار می بندند، اما اگر در تشخیص مسیر دچار سردرگمی و ابهام شوند و با اهداف عالی حوزه علمیه آشنایی پیدا نکنند در مسیر کسب علم و طلبگی بی انگیزه خواهند شد.


مدیر سابق حوزه علمیه شهرستان سنقر با بیان دومین مسأله در تکاپوی علمی طلاب اظهار داشت: دومین اصل مهم در این زمینه، برنامه ریزی منظم و دقیق است که اجرای خوب آن تأثیر بسزایی در نشاط و تکاپوی علمی طلاب دارد، بدون برنامه ریزی دقیق، وقت طلاب به بطالت می گذرد و حتی ممکن است دچار سرخوردگی شده و خسران و ضررهایی برای تکاپوی علمی آن ها به دنبال داشته باشد.


حجت الاسلام احمدی با اشاره به سومین نکته در تقویت تکاپوی علمی بیان داشت: استفاده از اساتید مجرب که از نظر علمی و اخلاقی در سطح بالایی قرار دارند می تواند سبب ارتقای سطح علمی و انگیزه در طلاب شود، طلبه می تواند از استاد خود الگو بگیرد پس انتخاب اساتید منتخب و مورد تأیید یکی از نکات بسیار مهم در حوزه است، اساتید خوب و قدرتمند می توانند طلاب را به وجد آورده و آن ها را به تکاپو و جنبش درآورند.


استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اساتید مجرب و خوب سبب نشاط طلبگی می شود، ابراز کرد: اساتید خوب و برنامه مناسب به طلبه نشاط و نظم می بخشد و او را در تمامی زمینه ها فعال می کند، البته در حاشیه باید به برنامه های جنبی از جمله ورزشی، تفریحی، اخلاقی و علمی پرداخت چرا که این موارد نیز در کنار تحصیل برای ایجاد نشاط در طلبه لازم است تا بتوانند از نظر روحی و روانی ارضا شوند زیرا فقدان این مهم سبب یأس و سرخوردگی در طلاب می شود.


وی در ادامه افزود: طلبه را نباید محصور به حجره و کلاس و حوزه کرد بلکه باید در تمامی مسائل از جمله اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و سایر موارد تا حدودی  آگاهی داشته باشد تا اینکه احساس کند که حضوری زنده در جامعه دارد زیرا آشنا شدن با این مسائل از ضروریات است، حتی رهبر معظم انقلاب نیز در این زمینه سفارش ها و صحبت هایی را داشته اند، طلبه مبانی اسلام را باید برای مردم ترویج و تبلیغ کند و در این راه باید اطلاعاتی در تمامی عرصه ها داشته باشد و تنها به مسائل دینی و معنوی اکتفا نداشته باشد و باید با  تفکرات و ذهنیات مردم آشنایی داشته باشند.


مدیر سابق حوزه علمیه شهرستان سنقر با اشاره به وظایفی که مدیران حوزه های علمیه و طلاب نسبت به یکدیگر دارند بیان داشت: مدیران حوزه های علمیه باید بدانند که به بهترین افراد و انسان های روی زمین خدمت می کنند و این را مرتب باید به خود تلقین کنند زیرا آن ها جوانان و نوجوانانی با اخلاص و انگیزه هستند و توقعی از کسی ندارند و تصمیم گرفته اند که وارد حوزه علمیه شوند و مردم را به دین مبین اسلام ترغیب و جذب کنند، این انگیزه خدایی طلاب را باید حفظ و تقویت کرد و در این صورت است که به شاگردان مکتب امام صادق (ع) و سربازان حضرت ولی عصر (عج) خدمت بزرگی کرده ایم.


حجت الاسلام احمدی عنوان داشت: دین و اعتقاد مردم در آینده به طلاب و روحانیان سپرده می شود، از این رو مدیران حوزه های علمیه باید مراقب باشند که به درستی و با تمام توان به طلاب خدمت کنند و اگر کسی در این مسیر کوتاهی کرد گناهی بزرگ مرتکب شده است.


وی با اشاره به فعالیت و اموری که مدیران حوزه های علمیه بر عهده دارند گفت: مدیران در اموری همچون نظارت و سرکشی مرتب و منظم از طلاب، حضور به موقع در محل کار، برگزاری برنامه ها به صورت منظم و تأثیر گذار، بیش از حد کارکردن، صبر در امور و موارد دیگر باید اهتمام ویژه ای داشته باشند تا بتوانند طلابی معتقد و با انگیزه تربیت کنند و در برنامه هایی که در آینده پیش رو دارند موفق شوند.


مدیر دانشکده علوم قرآنی تصریح کرد: طلاب نیز وظایفی را بر عهده دارند و از این رو باید به دستورات مدیران حوزه احترام بگذراند و به اجرا درآورند و در صورت غلط بودن حتما با خلوص، دلسوزی و احترام به مدیران تذکر دهند قطعأ مدیران نیز می پذیرند و در این صورت است که مدیران به اشتباه خود پی می برند.


حجت الاسلام احمدی در پایان اظهار داشت: رابطه متقابل بین طلاب و مدیران می تواند سبب ارتقا کیفیت حوزه ها شود و از طرفی طلاب نیز باید جدیت کافی در تحصیل داشته باشند تا بتوانند رسالت خود را در آینده به خوبی انجام دهند./857/302/ب3

ارسال نظرات