۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۲۸۷۲۸۲

نگاهی به کتاب «سبک زندگی فاطمی 2؛ دیگرزیستی و دنیاگرایی»

خبرگزاری رسا ـ کتاب «سبک زندگی فاطمی 2؛ دیگرزیستی و دنیاگرایی» از سوی نشر هاجر وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران منتشر شده است.
 کتاب «سبک زندگي فاطمي 2: ديگرزيستي و دنياگرايي»
 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب «سبک زندگی فاطمی 2؛ دیگرزیستی و دنیاگرایی» به قلم سید حسین اسحاقی از سوی نشر هاجر وابسته به مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران منتشر شده است.

 

این کتاب از دو فصل با عناوین «ریحانه نبوی و تعامل با مردم» و «تعامل انسان با جهان هستی و طبیعت» تشکیل شده است.

 

«دیگر زیستی و ارتباطات با مردم»، «صبر و بردباری در روباط اجتماعی»، «عفو و گذشت»، «تواضع و تجلی آن در تعامل با والدین»، «سخاوت و بخل گریز» عناوین مطالبی است که در بخش «ریحانه نبوی و تعامل با مردم» آمده است.

 

در بخش «تعامل انسان با جهان هستی و طبیعت»مطالبی همچون «هدف نبودن زندگی دنیوی از منظر قرآن»، «اشکال مختلف رابطه انسان با مال دنیا»، «توصیه‌ها دربایه چگونگی استفاده از نعمت‌های دنیا»، «راضی بودن به کم و پرهیز از زیاده‌گویی»، «فناعت و رضایت به داشته‌ها»، «میانه‌روی و مشی معتدلانه»، «حرمت خارج شدن از جاده عفاف»، «صیانت از عفاف و حجاب در سیره فاطمه سلام الله علیها» و «پرهیز از ریاست طلبی» را مطالعه می‌کنیم.

 

در بخشی از مقاله «حرمت خارج شدن از جاده عفاف» می‌خوانیم: پوشش و عفاف، رد بازدارندگی از گناه و حفظ عفت عمومی مؤثر است. عفاف در رفتار در حیطه حجاب و پوشش تجلی می‌یابد.

 

عفت، به معنی پارسایی، آن حالت نفسانی است که انسان را از غلبه شهوت باز دارد. قرآن مجید به چند رفتار عفیفانه از جمله رعایت عفت در گفتار، نگاه، شهوت، پوشش و عفت در کردار ـ به ویژه در زنان ـ اشاره می‌کند و تأکید می‌فرماید: صحبت کردن زنان با نامحرم باید عفیفانه و به دور از نرمش و نازک کردن صدا باشد و از هرگونه سخنان غیرضروری و بیهوده پرهیز شود. در نگاه به نامحرم، زنان همانند مردان از چشم‌چرانی منع شده‌اند و باید از نگاه بد و هوس آلود چشم‌پوشی کنند؛ چرا که دیده به منزله دروازه دل است و اگر کنترل نشود، در کشاندن آن به سمت گناه نقش زیادی دراد. قرآن زنان مکلف می‌کند، جاذبه‌ها و زینت‌های ظاهری و باطنی خود را آشکار نکنند، مگر آنچه نمایان است. آن‌ها بابد پوششی مناسب که تمام گردن و سینه‌ها و اندام‌ها و زینت‌ها پنهان آن‌ها مستور کند، داشته که موجب تهییج شهوت مردان و در نتیجه آزار و اذیت خود، توسط افراد بیمار نشود.

 

در نظام مقدس اسلام، ین امور کاملاً حکیمانه و به مصلحت زن و اجتماع وضع گردیده است. با دقت رد سیره حضرت زهرا سلام الله علیها، آن اسوه کامل در می‌یابیم که ایشان آیینه تمام نمای حجاب و عفاف اسلامی است. زنان با الگوگیری از آن حضرت در رعایت حجاب و عفاف و پوشش کامل و داشتن رفتاری به دوز آر خودآرایی و خودنمایی، می‌توانند آرامش و آسایش و امنیت خود؛ خانواده و جامعه را به ارمغان بیاورند و از هم گیسختگی بنیان خانواده؛ جلوگیری کنند و مانع بسیاری از فتنه‌ها که ریشه در عدم رعایت و حفظ حریم عفاف دارد، گردند.

 

مسأله پوشش و حفظ عفاف خاص دنیای اسلام و حتی دنیای ادیان توحیدی نیست. براساس زمینه فطری، حتی جوامع اولیه و به دور از تمدن و مذهب هم آن را مورد توجه خود قرار داده‌اند. در همه جوامع و ملل به صورت‌های گوناگون، کم و بیش وجود داشته است، اما با آمدن اسلام، این مسأله به عنوان یک حکم تکلیفی و ضروری برای زنان تعیین گردید.

 

برمبنای دستورات اسلام، هنگامی که زن پوشیده با وقار باشد و در روابط اجتماعی جانب عفاف و پاکدامنی را رعایت کند؛ افراد مغرض، جرات نخواهند کرد تا مزاحم وی شوند.

 

بر اساس فطرت و طبیعت انسانی، زنان از ظرافت، لطافت و جاذبیت‌هایی خاصی برخوردار هستند که عمل و رفتار آن‌ها می‌تواند مردان، را به سوی خود جذب کنند.

 

دین مبین اسلام، به عنوان آیین جامع و کامل خداوند متعال، رحمایت از شخصیت انسانی و معنوی زن در جهت حفظ عفت عمومی، دستورهای حکیمانه‌ای مبتنی بر لزوم رعایت عفت و حیا در ابعاد گوناگون صادر نموده است.

 

کتاب «سبک زندگی فاطمی 2: دیگرزیستی و دنیاگرایی» با شمارگان 3000 نسخه در 410 صفحه به قیمت 14 هزار و 500 تومان از سوی نشر هاجر وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران منتشر شده است./998/د102/ق

ارسال نظرات