۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶
کد خبر: ۲۸۷۴۱۳
حجت‌الاسلام تراشیون مطرح کرد؛

مهم‌ترین توصیه‌های اسلام در نخستین روزهای تولد فرزند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه اسلام جامع‌ترین الگو را برای تربیت انسان‌ها ارائه می دهد، گفت: انتخاب نام نیکو برای فرزند، عقیقه کردن، تغذیه مناسب کودک و اذان گفتن در گوش فرزند از مهم‌ترین توصیه‌های اسلام در نخستین روزهای تولد فرزند است.
حجت الاسلام تراشيون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید علیرضا تراشیون، صبح امروز در آستان حضرت فاطمه معصومه (س) با بیان اینکه الگوی تربیتی اسلام در خصوص کودکان به سه دوره قبل از تولد و تولد تا هفت سالگی، هفت سال تا 14 سال و 14 سال تا 21 سال تقسیم می شود، گفت: یکی از مهم‌ترین دورانی که در تربیت فرزند نقش اساسی دارد دوران بعد از تولد است که به دو دوره از ابتدای تولد تا دوسال و از دو سالگی تا هفت سالگی تقسیم می شود.

 

وی تصریح کرد: اولین نکته درباره زمان تولد فرزند به‌خصوص در دو روز اول تولد، نامگذاری است که حتی آموزه های شرعی می‌گویند نامگذاری باید قبل از تولد باشد و باید برای فرزندان نام های شایسته و اسامی اهل بیت(ع) یا نام های با محتوایی که از اسامی خدا برگرفته شده استفاده شود.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: نکته مهم در مورد انتخاب نام این است که برای فرزندان خود نام های پر محتوا مانند عبدالحسین و عبدالمهدی بگذاریم این‌ها اسامی خوبی است اما وهابیت عیب می‌گیرند و می‌گویند این کار شما به معنای پرستش کسی غیر از خداست در حالی که در اینجا نوکری منظور است نه بندگی و پرستش امام حسین (ع) و گاهی هم خوب است که اسامی و نام گل‌ها را برای فرزندان خود انتخاب کنیم.

 

حجت‌الاسلام تراشیون اظهار کرد: بعضی‌ها تصور می‌کنند که اگر نام دختر خود را زینب بگذارند دچار مصیبت می‌شوند و یا می‌گویند اگر نام پسر خود را حسین بگذاریم سختی‌های او زیاد می‌شود که این‌ها سخنان بیهوده‌ای است و اگر این واقعیت داشت حضرت علی و حضرت زهرا(س) هم این نام ها را برای فرزندان خود انتخاب نمی کردند.

 

وی افزود: بچه‌هایی که تحت مراقبت شدید هستند در مقایسه با سایر بچه‌ها خیلی زودتر مریض می‌شوند و انسان باید در تربیت فرزند منطقی عمل کند و از افراط و تفریط بپرهیزند.


استاد حوزه علمیه قم
با اشاره به اینکه اذان و اقامه گفتن در گوش فرزند از مهم‌ترین توصیه‌های اسلام در ابتدای تولد کودک است، گفت: بهتر است از ماماها در اتاق زایمان بخواهیم که در گوش فرزند اذان و اقامه را بگویند و بعد یک عالم در گوش او اذان و اقامه را عنوان کند زیرا بهتر است اولین کلامی که فرزندمان می‌شنود وحدانیت خدا، رسالت حضرت رسول و حضرت امیر (ع) باشد.

 

وی ادامه داد: تا روز هفتم مستحب است که بچه را عقیقه کرد و اگر وضع مالیمان خوب نیست می‌توانیم یک قربانی کنیم و فرهنگ عقیقه کردن بچه را در برابر مصیبت ها و خطاها بیمه می‌کند و پدر و مادر می‌توانند بعد از تولد کودک تا سن بلوغ او را عقیقه کنند و اگر والدین این کار را نکردند فرد می‌تواند تا پایان عمر خود را عقیقه کند.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: یکی دیگر از موارد تولد، غسل فرزند است و برخی از فقها گذشته واجب می‌دانستند که بچه را غسل بدهند، سر بچه را بتراشند، هم وزن بچه صدقه بدهند که این امر به این دلیل است خیر بچه ما و نوزاد تازه متولد شده به دیگران هم برسد دیگران هم از به دنیا آمدن فرزند ما لذت ببرند.

 

حجت‌الاسلام تراشیون با اشاره به اینکه قبل از دو سالگی دو مبحث در تربیت کودکان وجود دارد که یکی تغذیه و دیگری جدا خوابی و از پوشک گرفتن کودکان است، افزود: تا یک سالگی بچه یک غذای محوری دارد به نام شیر مادر دارد و بعد غذای کمکی از 5 ماهگی شروع می‌شود.

 

وی اظهار کرد: مادرانی که منظم و مرتب به کودکان خود شیر نمی‌دهند فرزندان آن‌ها دچار بد غذایی می‌شوند زیرا اگر شیر مادر کامل باشد از هفته سوم هر سه تا سه نیم ساعت یکبار مادر باید به کودک شیر بدهد و در طول شبانه‌روز کودک باید هشت نوبت شیر بخورد.

 

وی یادآور شد: برای اینکه کودک به طور کامل از شیر مادر تغذیه کند لازم است مادر آرامش داشته و با کودک خود ارتباط عاطفی برقرار کرد تا کودک در نهایت آرامش و با خیال راحت از پستان مادر تغذیه کند./837/پ202/ی

ارسال نظرات