۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳
کد خبر: ۲۸۷۶۶۶
استاد دانشگاه:

قائل شدن به تحریف کتب مقدس ایجاد بن‌بست علمی در تفسیر و پژوهش‌های اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه تهران گفت: قرآن کریم با وجود اینکه نص آن قطعی است اما نیازمند دلایل عقلی است بنابراین قائل شدن به تحریف کتب مقدس ایجاد بن‌بست علمی در تفسیر و پژوهش‌های اسلامی است.
قرآن مجيد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد حسن احمدی استاد دانشگاه تهران، شامگاه یکشنبه 18 شهریور در نشست علمی پیامدهای تحریف عهدین از منظر قرآن که در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، گفت: آیات قرآن درباره شناخت حقانیت پیامبر اسلام به صراحت از یهودیان درخواست مراجعه به تورات را دارد این قرائن و شواهد نشان از عدم تحریف تورات دارد.

 

وی با اشاره به اینکه منشأ تحریف کتب مقدس به معنای متبادر در بین متکلمین به کار رفته است، افزود: قرآن کریم با وجود اینکه نص آن قطعی است اما نیازمند دلایل عقلی است بنابراین قائل شدن به تحریف کتب مقدس ایجاد بن‌بست علمی در تفسیر و پژوهش‌های اسلامی است.

 

استاد دانشگاه در ادامه اظهار داشت: در طول تاریخ مفسران زیادی مانند علامه در جای جای تفسیر خود مطالبی را از کتب مقدس نقل کردند، ما نباید خود را در بن بست عملی قرار دهیم که تا بخواهیم از کتب مقدس حرف بزنیم بگویند این کتب تحریف شده است.

 

احمدی عنوان کرد: دو سوم قرآن تاریخ است که با مطالب کتب مقدس مشابهت دارد اگر چه هیچ کتابی به لحاظ درجه بندی مانند قرآن نمی‌شود اما این نشان از این دارد که منشا به وجود آمدن کتب مقدس یکی بوده است.

 

وی با اشاره به پیامد دیگر منحرف دانستن کتب عهدین بیان داشت: اگر ما معتقد به تحریف کتب عهدین شویم حداقل باید نقش کتب تاریخی برای آنها را قبول داشته باشیم و بر این اساس نمی‌توان هیچ اثر تاریخی را صرف منحرف بودن مطالعه نکرد.

 

استاد دانشگاه گفت: از بیانات قرآن این قابل برداشت است که اساسا تحریفی که قرآن ادعا می‌کند ناظر به متن مشخص متدوال بین ما نیست بلکه قرآن یک فرهنگ قالبی را تخطئه می‌کند مانند کسانیکه عزیر را پسر خدا می‌دانستند.

 

احمدی با اشاره به اینکه قرآن بیشتر با فضای عمومی کار دارد، ابراز کرد: قرآن، تورات و انجیل را تکریم می‌کند در حقیقت تعامل قرآن با مخاطبان خود به حدی قوی است که زیربنای شکل‌گیری و پیشرفت خط تمدن اسلامی می‌شود.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: قرآن با متن و ساختار مشخص با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرده و این وجه تمایز آن با سایر کتب مقدس است./807/202/ب1

ارسال نظرات