تعالی علمی پشتوانه هر تمدنی است/ لزوم مشارکت جامعه علمی در تحول بنیادین علوم انسانی
حجت الاسلام رضا غلامی، رییس مرکز پژوهش های صدرا، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، تولید محتوا و علم را مهم ترین اقدام برای بومی و اسلامی شدن علوم انسانی عنوان و اظهار کرد: باید نقاط قوت اندیشه اسلامی را به رخ بکشیم.
وی در خصوص وارد شدن اندیشه های اسلامی به محیط های دانشگاهی گفت: باید اندیشه های اسلامی به درستی تبیین و تئوریزه شود و در صحنه های علمی دفاع مناسب داشته باشیم تا امکان وارد شدن اندیشه اسلامی به محیط های دانشگاهی فراهم شود.
حجت الاسلام غلامی با تأکید به پرورش نیروی انسانی کارآمد، خاطرنشان کرد: اگر تولید علم را جدی گرفته و برای آن سرمایه گذاری شودخود به خود تعداد قابل توجه استاد خوب تربیت می شود که می توانند در حوزه و دانشگاه ها، علوم اسلامی را به دانشجویان منتقل کنند.
رییس مرکز پژوهش های صدرا با بیان به این که نباید از نقد و بررسی نظریات رایج در جهان غفلت شود، تصریح کرد: اسلام نقدهای اساسی در برابر این نظریه ها دارد و ما آمادگی مناظره در محیط های آزاد را داریم تا زمانی که این نقد ها ارائه می شود، دانشجویان بتوانند در خصوص این نظریه ها و دیدگاه اسلام قضاوت کنند.
وی با اشاره به راهکار مناسب در مورد تولید علم و محتوا، گفت: باید استعدادهای خود را در رشته های مختلف بشناسیم و انسان های توانمند را شناسایی کنیم و به آن ها در اتمام کارهای نیمه تمام آن ها کمک کنیم و نیز راه را برای ارائه طرح های دانشجویی در حوزه های مختلف و تولید محصول هموار کنیم.
حجت الاسلام غلامی با اشاره به ضرورت تغییر در سرفصل ها و متون آموزشی، گفت: تغییر سرفصل ها و متون آموزشی زمانی باید انجام شود که در تولید علم گام های اساسی را برداشته ایم.
لزوم مشارکت جامعه علمی در تحول بنیادین علوم انسانی
رییس مرکز پژوهش های صدرا با بیان این که تحول بنیادین با بخش نامه و دستوالعمل اتفاق نمی افتد، اظهار کرد: تحول بنیادین با این که وزارت علوم و یا شورای انقلاب فرهنگی به تنهایی تصمیم به کنار گداشتن دانشی یا تغییر در سرفصل ها انجام دهد، اتفاق نمی افتد بلکه باید جامعه علمی را در فرایند تحول بنیادین علوم انسانی جدی گرفته و مشارکت داده شود.
وی با اشاره به این که بیشتر جامعه علمی با تحول بنیادین در علوم انسانی همراه هستند، گفت: باید توجه داشت اکثریت با این پروژه موافق هستند و اگر مشارکت داده شوند و زمینه های لازم فراهم شود که علوم انسانی به دانشگاه ها وارد شد، آرمان انقلاب که جاری شدن اندیشه های اسلامی در جامعه است تحقق می یابد.
حجت الاسلام غلامی درصد کمی از وروشنفکران سکولار را مخالف تحول بنیادین علوم انسانی در دانشگاه ها عنوان و تصریح کرد: درصدی از جاهلین که در زمره روشنفکران سکولار هستند، در برابر این تحول مقاومت می کنند و مهمترین دغدغه آن ها غربی کردن دانشگاه ها است.
رییس مرکز پژوهش های صدرا تعالی علمی را پشتوانه هر تمدنی دانست و خاطرنشان کرد: تا زمانی که ما فاقد تفکر پخته و کارآمد باشیم نمی توانیم از تمدن سازی صحبت کنیم.
ضرورت توجه به نفوذ فرهنگی دشمن و راهکارهای مقابله با آن ها
وی با اشاره به تلاش غرب برای نفوذ فرهنگی در کشور، گفت: غربیها به شرایطی که بعد از توافق تصور می کنند، به وجودمی آید، دل بسته اند تا زمینه نفوذ فرهنگی را در کشور گسترش دهند بنابراین ما وظیفه داریم این بستر های نفوذ را ببندیم.
حجت الاسلام غلامی افزود: برخی از بسترهای نفوذ فرهنگی غرب از سهل انگاری و عدم هوشیاری ما به وجود می آید که دشمن از ان استفاده می کند و برخی از بسترها را نیز خودشان سرمایه گذاری می کنند که باید این بسترها شناسایی شود.
رییس مرکز پژوهش های صدرا ترویج سبک زندگی غربی در خانواده های ایرانی را از مهمترین بسترهای نفوذ غرب عنوان و اظهار کرد: بخشی از سبک زندگی غربی از طریق رسانه ها و بخشی از طریق کالا ترویج پیدا می کند.
وی خاطرنشان کرد: بسیاری از حوزه های فرهنگی که در آن نظارت لازم نیست و یا به دست عناصر نااهل قرار گرفته است، می تواند بستر نفوذ دشمن باشد از جمله در سینما و تئاتر شرایطی را شاهد هستیم که می تواند بستر نفوذ دشمن باشد.
حجت الاسلام غلامی به وظیفه نظام اسلامی در برابر بسترهای نفوذ دشمن اشاره و اظهار کرد: نظام اسلامی باید به اصول خود پایبند باشد، علایق اکثریت مردم را مورد بی توجهی قرار ندهد، نظر اقلیت مرفهین بی درد را به مردم تحمیل نکند و عرصه های هنری و فرهنگی کشور را از جریان های معاند و غرب زده پاکسازی کند./1310/302/ب3