۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۴
کد خبر: ۲۸۷۹۵۰
مدیر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحید مطرح کرد؛

لزوم توجه به اندیشه های بنیانگذار انقلاب در حوزه و دانشگاه

خبرگزاری رسا ـ مدیر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحید، با اشاره به این که حوزه و دانشگاه نیازمند اندیشه های بنیانگذار انقلاب است، گفت: حوزه و دانشگاه تا زمانی که به همین دانش ها اکتفا کنند نمی توانند نهضت پیشتاز امام که بدون مرز است را تغذیه کنند و به اندیشه های امام خمینی (ره) محتاج هستند.
تمدن اسلامي امام خميني

حجت الاسلام محمد رضا فلاح شیروانی مدیر موسسه فرهنگ و تمدن توحید، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با اشاره به این سخن بنیانگذار انقلاب(ره) که فرمودند «با انقلاب اسلامی وارد عصر جدیدی شده ایم»، گفت: تحلیل ایشان این بود که ما وارد حیات نوین شده ایم و نظام سلطه این را باید بپذیرد.

 

وی اظهار کرد: تعبیر دیگر امام خمینی(ره) این است که انقلاب اسلامی بر منطقه وسیعی از حیات بشری سایه افکنده و سرنوشت حتمی است، به نظر می رسد که ایشان تحولی را شاهد است که اتفاق افتاده و تمدن سازی کلید خورده است.

 

حجت الاسلام فلاح با اشاره به این آیه از قرآن که می فرماید « إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم» »، خاطرنشان کرد: بنیانگذار انقلاب و رهبر معظم انقلاب اینت آیه را تبیین کرده اند که معجزه بزرگ اجتماعی اتفاق افتاده و جمع قابل توجهی از جامعه بشری چیزی دیگری را اراده کرده است که بدون سابقه تاریخی نیست اما اوج آن توسط امام خمینی(ره) رخ داد و مردم استقبال کردند.

 

مدیر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحید با بیان این که تمدن از دانش نشأت می گیرد، تصریح کرد: در تمدن سازی خلاء هایی داریم چون تمدن از دانش تغذیه می کند و ما در دانش کاستی هایی داریم و مجموعه های دانشگاهی کاهنده هستند.

 

وی با اشاره به لزوم سخنگوی فطرت، خاطرنشان کرد: اراده ملت مهم است و مردم چیز دیگری را اراده کردند اما به سخنگوی فطرت نیاز داریم تا حرف مردم را بزنند و با مردم تعامل داشته باشند.

 

حجت الاسلام فلاح با بیان این که ما در زیرساخت های تمدن اسلامی حرف متفاوت و طوفان زایی داریم، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب جوهره مکتب امام را دین و دنیا عنوان می کنند که اگر مهندسی دنیا را به دست دین بدهیم ایران آباد و الگوی جهان خواهد شد.

 

مدیر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحید افزود: دشمن تمام تلاش خود را برای تحقق نیافتن آرمان های انقلاب می کند و اندیشمند آمریکایی بیان می کند:«که ایرانیها با قانون اساسیو پیشرفت ها منطقه را فتح خواهند کرد.» و رهبر معظم انقلاب نیز می فرماید: «اگر این پیشرفت ها را به گوش مردم برسانید کابوی غرب فرو خواهد ریخت.»

 

لزوم توجه به زیرساخت های تمدن اسلامی

وی با اشاره به لوازم ساخت تمدن اسلامی، گفت: برای تمدن اسلامی به دانش، معنویت، اندیشه و سبک زندگی  احتیاج داریم و در همه این زمینه ها نارسایی داریم که باید زیرساخت های معیوب اجتماعی حل شود.

 

حجت الاسلام فلاح ادامه داد: زیرساخت لازم برای خلق دانش اسلامی نداریم و فضای دانشگاه ها محیط جزوه خوانی است و نیز در سبک زندگی و توسعه فرهنگی اسلامی ضعیف عمل کرده ایم و نیز در حوزه معنویت نیز ارتباطی که با خدا داریم در هیچ فرهنگی به این اندازه نیست و توقع در این زمینه بسیار است.

 

مدیر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحید با اشاره به علت نارسایی ها در تمدن سازی بیان داشت: این کاستی ها به این دلیل است که تمدن سازی دغدغه طیف وسیعی از جامعه نیست.

 

توجه به اندیشه های امام راهکار تمدن سازی است

وی در ادامه به راهکارهای تمدن سازی اشاره و اظهار کرد: اگر مکتب امام خمینی (ره) را به گفتمان تبدیل کنیم، معجزه می کند و این مسیر ساده و راحت است و صحنه های فراوانی جمع می شود از جمله پارادایم قوی برای خلق دانش اسلامی فراهم می شود.

 

حجت الاسلام فلاح نداشتن پارادایم پشتیبان را از موانع خلق دانش عنوان و تصریح کرد: حوزه و دانشگاه از پارادایم ضعیف رنج می برد که هر دو این پارادایم در امام خمینی (ره) موجود است و تمسک به اندیشه های امام و انقلاب می تواند ما را از این رکود دانشی در آورد.

 

وی افزود: نیرو پروری در حوزه و دانشگاه انجام می شود و فکر حاکم فکر اسلامی است اما توفنده نیست، و در حوزه نیز اگر برخی نکات رعایت نشود؛ هر کسی که باسوادتر است مرتجع تر می شود چون نمی تواند در انقلاب اسلامی پیش تازی کند.

 

حجت الاسلام فلاح با اشاره به دانش عظیم بنیانگذار انقلاب، گفت: عجیب است که امام با آن همه دانش توقف نکرد و در منطقه ای که دانش اسلامی تمام شده بود، ایشان به عنوان یک اندیشمند بسیار جلوتر از این منطقه عملیات را پشتیبانی و تعریف می کرد.


مدیر موسسه فرهنگ و تمدن توحید با اشاره به این که حوزه و دانشگاه نیازمند اندیشه های بنیانگذار انقلاب است، اظهار کرد: حوزه و دانشگاه تا زمانی که به همین دانش ها اکتفا کنند نمی توانند نهضت پیشتاز امام که بدون مرز است، را تغذیه کنند و به اندیشه های امام خمینی (ره) محتاج هستند.

 

وی با اشاره به سخنان بنیانگذار انقلاب در سال 68 که فرمودند:«مردم همیشه جلوتر از نخبگان هستند.»، تصریح کرد: چرا نخبگان در فتنه 88 عقب افتادند؟ ما به نام دانش از انقلاب عقب هستیم و در حوزه و دانشگاه باید اندیشه های بنیانگذار انقلاب در صدر قرار گیرد./1310/301/ب3

ارسال نظرات